Wymiana przewodów hamulcowych
Przewody hamulcowe w samochodzie powinno się wymieniać profilaktycznie co 5-7 lat. Jeśli się zużyją i zaczną pękać, grozi nam wypadek.
Przewody hamulcowe dzielą się na miękkie i twarde. Miękkie znajdują się zwykle przy samych kołach. Pracują przy każdym ich ruchu. Przewody twarde łączą pompę hamulcową z przewodami miękkimi. W każdym samochodzie mają w sumie ok. 10-20 m długości.
Przewody miękkie
Żywotność elastycznych przewodów hamulcowych zależy nie tylko od jakości ich wykonania, ale także od warunków pracy i obciążeń, jakim są poddawane. Najdłużej wytrzymują przewody elastyczne w małych i kompaktowych samochodach osobowych eksploatowanych na długich międzymiastowych trasach z umiarkowanym obciążeniem i stosunkowo niewielkimi prędkościami.
Zupełnie inaczej sprawa wygląda w pojazdach ciężkich lub sportowych, gdzie z jednej strony bez przerwy skręcamy kołami, a z drugiej niezwykle często korzystamy z pełnej wydajności hamulców, co obciąża także przewody.
W sposób szczególny na zużycie narażone są przewody elastyczne w samochodach 4x4 jeżdżących po kamienistych bezdrożach, a więc tam gdzie ryzyko uszkodzenia mechanicznego jest duże.
Ostatnia grupa "podwyższonego ryzyka" to auta z regulacją prześwitu - tu przewody elastyczne pracują w sposób bardzo specyficzny (związany z ruchami nadwozia w pionie), co również skraca ich żywotność.
Przewody twarde
Przewody twarde z czasem korodują. Proces ten zależy od warunków, w jakich eksploatowany jest samochód oraz od jakości samych przewodów. W autach popularnych przewody wytrzymują ok. 5-8 lat. W pojazdach klasy luksusowej żywotność przewodów przekracza 15 lat, ale i tak warto je profilaktycznie wymieniać co 10 lat.
Przewody twarde dostępne są w dwóch wersjach: albo jako już odpowiednio powyginane elementy, które idealnie pasują do podłogi danego modelu samochodu, albo przewody kupowane na metry, które należy odpowiednio dogiąć, by dopasować do auta.
O tym pamiętaj
- Przewodów nie można samodzielnie naprawiać np. poprzez owinięcie taśmą izolacyjną, założenie opasek, czy zastosowanie przejściówek lub łączników.
- Wszelkie nieprawidłowości w działaniu układu hamulcowego są sygnałem do kontroli jakości przewodów. Zdarza się np., że "gumowatość" pedału hamulca wynika z tego, że jeden z elastycznych przewodów ma uszkodzoną powłokę i pęcznieje jak mały balonik.
- Do uszkodzeń przewodów hamulcowych dochodzi często podczas napraw układów hamulcowych w starszych samochodach. Odkręcenie i przykręcenie starego przewodu przy okazji jakiejś innej naprawy może okazać się niemożliwe.