Wiesz, jak rozpoznać czarny lód na drodze? Jeśli nie, szybko pożałujesz
Zima zbliża się coraz większymi krokami. To oznacza, że na drogach może się czaić niewidzialne zagrożenie. Chodzi o czarny lód, który trudno dostrzec podczas jazdy, a jest bardzo niebezpiecznym zjawiskiem. W ciągu sekundy można stracić kontakt z nawierzchnią.
Spis treści:
Wysoka wilgotność powietrza i temperatury zbliżające się w okolicy zera stopni Celsjusza powodują, że na powierzchni asfaltu zaczyna krzepnąć woda. W ten sposób powstaje gołoledź, która bardzo często jest nazywana czarnym lodem lub po prostu "szklanką".
Niezależnie od nazwy jest to bardzo niebezpieczne zjawisko, które potrafi zaskoczyć nawet bardzo doświadczonych kierowców. Problem z zachowaniem przyczepności na drodze może się pojawić nie tylko podczas hamowania i pokonywania zakrętu, ale nawet podczas jazdy na wprost.
Nawet najlepsze zimowe opony nie gwarantują, że samochód nie będzie miał problemów z utrzymaniem trakcji w takich warunkach. W związku z tym jakiekolwiek manewry na drodze mogą się okazać sporym wyzwaniem.
Jak rozpoznać czarny lód?
Czarny lód bardzo trudno dostrzec zza kierownicy. Dlatego kierowcy powinni zwracać szczególną uwagę na asfalt, który świeci się w podejrzany sposób. Najłatwiej można zauważyć to zjawisko, gdy pada światło z samochodów jadących z naprzeciwka. Warto pamiętać, że gołoledź może się pojawić nawet przy dodatnich temperaturach. Wynika to ze zjawiska przymrozku gruntowego.
Gdzie występuje czarny lód i jak sprawdzić, czy jest na drodze?
Dlatego warto robić co jakiś czas na pustej drodze hamowanie kontrolne przy niskich prędkościach. Jeśli po wciśnięciu hamulca od razu aktywuje się ABS, możemy mieć pewność, że na drodze występuje czarny lód. To zjawisko najczęściej występuje w miejscach, gdzie wieje silny wiatr, który obniża odczuwalną temperaturę. Mogą to być mosty, wiadukty, a także drogi prowadzące przez tereny leśne. Nie oznacza to jednak, że czarnego lodu nie spotkamy w mieście.
Jak bezpiecznie jechać po drodze, gdzie występuje czarny lód?
Wiedząc, że na drodze jest czarny lód, warto zdjąć nogę z gazu, zachować dużo większy odstęp od poprzedzającego samochodu i bardzo delikatnie operować pedałem hamulca. Dobrym nawykiem jest maksymalne wykorzystywanie hamowania silnikiem. Na wypadek ewentualnego poślizgu lepiej trzymać obie ręce na kierownicy.
***