Warstwa gumy zamiast lakierowania

Pokrycie nadwozia auta warstwą gumy daje możliwość szybkiej i bezinwazyjnej zmiany koloru. Ozdobna powłoka zabezpiecza oryginalny lakier i można ją łatwo usunąć.

Warstwa gumy zamiast lakierowania
Warstwa gumy zamiast lakierowaniaMotor

Metoda zmiany koloru samochodu przez naniesienie na niego warstwy gumy jest bardzo popularna w Stanach Zjednoczonych. W internecie można znaleźć filmy instruktażowe, na których użytkownicy aut pokrywają je ozdobną warstwą, by po czasie usunąć kolorową gumę, przywracając pojazdom oryginalny wygląd.

Maluje i zabezpiecza

Procedura zmiany koloru auta za pomocą warstwy gumowej jest bardzo widowiskowa, ponieważ malowanie trwa jedynie kilka godzin, a uzyskana powłoka może być w każdej chwili usunięta bez ingerencji w oryginalny lakier. Wszystko dzięki zastosowaniu płynnego preparatu syntetycznego, który po wyschnięciu tworzy elastyczną i dobrze przylegającą warstwę, którą można jednak w prosty sposób oderwać od podłoża. Preparat dostępny jest w różnych kolorach i można go nanosić, podobnie jak lakier, poprzez natrysk, za pomocą pędzla lub - w przypadku mniejszych elementów - przez zanurzenie. Płynna guma charakteryzuje się bardzo dobrą przyczepnością do podłoża, dzięki czemu można nią pokrywać większość powierzchni, m.in. metal, tworzywa sztuczne, a nawet szkło. Według zapewnień producentów, powłoka gumowa jest odporna na zmiany temperatury i zachowuje właściwości w zakresie od -30 do 120°C.

Składniki preparatu nie wpływają negatywnie na oryginalny lakier samochodu, a warstwa gumy dodatkowo go zabezpiecza. Powłoka ozdobna jest odporna na działanie kwasów i soli oraz stanowi skuteczną ochronę przed promieniami UV. Warstwa gumy jest co prawda cienka, jednak zabezpiecza lakier przed drobnymi zarysowaniami i odpryskami.

Alternatywa dla folii

Najpopularniejszym do tej pory sposobem na zmianę koloru samochodu, poza tradycyjnym tradycyjnym lakierowaniem, było oklejanie nadwozia folią. Metoda ta jest bardzo skuteczna jeżeli chodzi o efekt, jednak dość droga, ponieważ oklejenie średniej wielkości samochodu kosztuje ponad 2 tys. zł. Dodatkowo warto wiedzieć, że folia naklejona na samochód po pewnym czasie twardnieje i staje się krucha, co poważnie utrudnia jej odklejenie. W takiej sytuacji folię przed zerwaniem trzeba podgrzewać, co może być niebezpieczne dla powłoki lakierniczej auta. Ponadto po odklejeniu folii na nadwoziu samochodu pozostają resztki kleju, których usunięcie wiąże się z koniecznością czyszczenia całej karoserii.

Sprawdzamy w praktyce

Postanowiliśmy sprawdzić, jak w praktyce wygląda zmiana koloru samochodu za pomocą płynnej gumy. W tym celu na internetowej aukcji kupiliśmy 7 litrów preparatu w kolorze pomarańczowym oraz 3 litry rozcieńczalnika, które według zapewnień sprzedawcy powinny wystarczyć na pokrycie małego samochodu. Pomalowanie auta płynną gumą zleciliśmy lakiernikowi dysponującemu kabiną bezpyłową oraz odpowiednimi akcesoriami i doświadczeniem. Przed malowaniem odpowiednie elementy auta zostały zabezpieczone. Zgodnie z instrukcją preparat został naniesiony w kilku warstwach, z zachowaniem przerw umożliwiających wyschnięcie poprzedniej.

Efekty prac prezentujemy na kolejnych stronach:

Elementy auta, które nie mają być pokryte nowym kolorem zabezpieczane są za pomocą papieru.Motor
Z oklejonego nadwozia usuwane są trwałe zabrudzenia, a powierzchnię lakieru odtłuszcza się za pomocą zmywacza.Motor
Powłoka gumowa nanoszona jest w kilku warstwach z przerwamiMotor
Nakładanie preparatu w kabinie lakierniczej eliminuje ryzyko zanieczyszczenia. Dodatkowo daje możliwość wyschnięcia powłoki w czystej atmosferze.Motor
Warstwa gumy zamiast lakierowaniaMotor
Po kilku godzinach powłoka jest sucha. Można przykręcić tablice rejestracyjne i zacząć eksploatację auta.Motor
Miejsca, w które powłoka gumowa trafiła przypadkiem można łatwo oczyścić bez specjalnych narzędzi.Motor

Co można pokryć warstwą gumy i jak ją zdjąć z auta

Gumowa powłoka bardzo dobrze pokrywa uszkodzenia lakieru. Można ją nakładać na porysowane czy wyszpachlowane elementy. Na częściach metalowych warto wcześniej zrobić zaprawki. Aby usunąć powłokę wystarczy ją podważyć przy krawędzi elementu i oderwać płatami.

Uszkodzeń plastikowych części nie trzeba zabezpieczać.Motor
Na zadrapaniach karoserii powinno się zrobić zaprawki.Motor
Warstwę gumy zrywa się z nadwozia płatami, zaczynając od krawędzi elementu.Motor

Porównanie kosztów zmiany koloru samochodu

Pokrycie samochodu warstwą kolorowej gumy jest alternatywą dla tradycyjnego lakierowania lub oklejania nadwozia folią. Dodatkowo zmiana koloru auta poprzez nanoszenie gumy jest znacznie szybsza i sporo tańsza, ponieważ procedura nie wymaga czasochłonnego przygotowania nadwozia.

Pokrycie gumą
1000-2500 zł
Oklejanie folią
2000-4000 zł
Lakierowanie
2500-6000 zł

Podsumowanie

PodsumowanieMotor

Dzięki zastosowaniu technologii nakładania gumy udało nam się w kilka godzin zmienić kolor samochodu. Pokrycie Fiata Pandy pomarańczową warstwą w lakierni kosztowało nas 1000 zł. Auto będzie eksploatowane w mieście - a w tym czasie sprawdzimy, jak powłoka zachowuje się w praktyce.

Tekst: Paweł Tyszko, zdjęcia: autor, Robert Magdziak

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas