Używana Toyota RAV4 IV – ceny, polecane wersje, typowe usterki
Od rekreacyjnej terenówki po rodzinnego SUV-a średniej wielkości – taką drogę przez cztery generacje (obecnie na rynku znajduje się piąta) przeszła Toyota RAV4. Model z IV pokolenia produkowano od 2013 do 2018 roku i jest on jednym z najbardziej polecanych. Pod warunkiem, że wybierzemy odpowiednią wersję.
Spis treści:
W 2012 roku Toyota RAV4 zadebiutowała na targach w Los Angeles, rok później trafiła na europejskie drogi. W przeciwieństwie do poprzednika miała unoszoną pokrywę bagażnika, koło zapasowe trafiło z drzwi do bagażnika ("zapasówki" nie ma w wersji hybrydowej). Samochód miał wyrazistą stylizację pełną ostrych cięć i na tle dość nudnawej konkurencji z Europy wyróżniał się na drodze.
Używana Toyota RAV4 IV - kabina i wyposażenie
Kierowcy chwalą RAV4 za obszerne wnętrze zarówno z przodu i z tyłu, pojemny bagażnik (547 l, 501 l w wersji hybrydowej), wygodne fotele i praktyczne rozwiązania w stylu regulowanego kąta pochylenia oparć kanapy. Są jednak i wady. Do face liftingu w 2016 multimedia (autorski system Toyoty) potrafiły działać wolno lub kompletnie się zawieszać, ich obsługa jest nieintuicyjna i wymaga odrywania wzroku od drogi, do tego niektóre przełączniki w kabinie nie są podświetlone, a elektryczne otwieranie/zamykanie pokrywy bagażnika działa zbyt wolno. W kwestii komfortu brakuje też szerszej regulacji kolumny kierowniczej.
Używana Toyota RAV4 - wymiary nadwozia i pojemność bagażnika
Dł./szer./wys: 4605/1845/1675 mm (od face liftingu w 2016 r.)
Rozstaw osi - 2660 mm
Pojemność bagażnika - 547/1746 l (501-1633 l - wersja hybrydowa)
Używana Toyota RAV4 IV - którą wersję napędową wybrać?
Zanim przejdziemy do polecanych odmian najpierw słowo o tych, które lepiej omijać. RAV4 z dieslami to ryzykowny wybór - zarówno jeśli chodzi o wersje sprzed face liftingu z jednostkami Toyoty 2.0 D4-D (124 KM) i 2.2 D4-D (150 KM) jak i odmianę po liftingu z niesławnym silnikiem 2.0 BMW z serii N47 (143 KM). Te pierwsze mają nietrwałe głowice, w tym drugim usterkowy okazuje się łańcuchowy napęd rozrządu. Jego wymiana kosztuje nawet ponad 3000 zł, bo znajduje się on od strony skrzyni biegów. Jakby tego było mało, RAV4 z silnikiem z BMW była dostępna tylko z mechaniczną skrzynią biegów i przednim napędem. Warto o tym wszystkim pamiętać, bo mniej więcej co czwarta Toyota RAV4 IV generacji na rynku to wersja z dieslem.
Żadnych obaw związanych z usterkowością nie należy mieć decydując się na wolnossącą jednostkę benzynową 2.0 o mocy 152 KM. Nie jest ona szczególnie dynamiczna (zwłaszcza z przekładnią bezstopniową, która o sekundę wydłuża czas przyspieszenia do setki), ale dość oszczędna, a przede wszystkim bezobsługowa. W tej wersji napędowej RAV4 zawsze ma napęd 4x4.
Od face liftingu w 2016 roku dostępna była odmiana hybrydowa, która korzystała z benzynowego silnika 2.5 (był on dostępny w wersji amerykańskiej) i jednostki elektrycznej (143 KM), opcjonalnie dodatkowy silnik elektryczny napędzał tylne koła i w ten sposób można było mieć wersję hybrydową RAV4 z napędem 4x4. Niezależnie od liczby napędzanych kół moc systemowa wynosiła 197 KM. Napęd hybrydowy chwalono za niskie zużycie paliwa, dobrą dynamikę i, przede wszystkim, niską awaryjność.
Używana Toyota RAV4 IV - typowe usterki
uszkodzenia przekładni kierowniczej, symptomem są trzaski - koszt naprawy około 1000 zł
- luzy na tulejach łączników stabilizatorów
- awarie alarmu i bezkluczykowego dostępu do auta
- niedziałający napęd unoszenia pokrywy bagażnika
- zapychające się filtry DPF
- cienki, nieodporny na zarysowania lakier
- pękająca skórzana tapicerka
Używana Toyota RAV4 - sytuacja rynkowa i ceny
Jak już wspomniałem, co czwarta Toyota RAV4 czwartej generacji na rynku aut używanych ma pod maską diesla, około 40% aut to te z napędem hybrydowym, reszta to odmiany czysto benzynowe. Właściciele najtańszych egzemplarzy zgodnie wyceniają je na około 55-60 tys. zł, ale w zdecydowanej większości są to diesle.
Za modele benzynowe 2.0 z pierwszych lat produkcji trzeba wyjąć z kieszeni przynajmniej 70 tys. zł, a najczęściej około 80 tys. zł. Z tego poziomu startują też wersje hybrydowe, choć najczęściej za RAV4 Hybrid przyjdzie zapłacić 90-100 tys. zł, w zależności od stanu i rocznika. Auta z ostatnich lat produkcji kosztują w przedziale 120-130 tys. zł. Dobra informacja to ta, że około 2/3 aut pochodzi z polskich salonów, więc łatwiej w nich o godną zaufania dokumentację serwisową.
Toyota RAV4 IV - plusy
- trwały napęd hybrydowy i benzynowy
- przestronne wnętrze
- bogate wyposażenie
- wygodne fotele
Toyota RAV4 IV - minusy
- niezbyt precyzyjny układ kierowniczy
- awaryjne silniki Diesla
- zawieszenie słabo radzi sobie z dużym obciążeniem
- nieintuicyjna obsługa multimediów
- słaba widoczność do tyłu
Wybór Interii
Toyota RAV4 2.5 Hybrid 4x4
Wersja | 2.0 | 2.5 Hybrid 4x4 |
---|---|---|
Silnik | R4, benzynowy | Hybrydowy – silnik benzynowy R4 plus 2x elektr. |
Pojemność skokowa | 1987 cm | 2494 cm3 |
Moc maksymalna przy obrotach | 152 KM przy 6200 obr/min | 155 KM przy 5700 obr/min |
Maksymalny moment obrotowy przy obrotach | 95 Nm 4000 obr/mi | 10 Nm 4200-4400 obr/mi |
Silniki elektryczne | - | 143 i 68 KM |
Łączna moc układu | - | 197 KM |
Masa własna/ładowność | 1520/465 kg | 1860/410 kg |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9-10,7 s | 8,3 s |
Prędkość maksymalna | 185 km/h | 180 km/h |