Turbosprężarki - poradnik. Rodzaje, jak dbać, objawy awarii. Regenerować czy wymieniać?

turbo
turboMotor
    Przestrzegam przed wyborem najtańszych opcji naprawy turbin. Kwota rzędu 600 zł to często mniej niż koszt markowych części do naprawy.
    Paweł Żyliński, www.z-techturbo.pl

      TYPY STEROWANIA TURBOSPRĘŻAREK. ZOBACZ, JAK JE ROZRÓŻNIĆ

      turbo o stałej geometrii
      turbo o stałej geometriiMotor
      turbo o zmiennej geometrii
      turbo o zmiennej geometriiMotor
      turbo z czujnikiem
      turbo z czujnikiemMotor
      turbo sterowane elektrycznie
      turbo sterowane elektrycznieMotor

      JAK WYDŁUŻYĆ ŻYCIE TURBOSPRĘŻARKI

      • Stosuj olej wysokiej jakości i wymieniaj go regularnie. Turbosprężarki nie lubią wydłużonych okresów między wymianami oleju. Optimum to 10-15 tys. km.
      • Bez powodu nie przechodź przy dużym przebiegu z oleju syntetycznego na mineralny.
      • Co roku wymieniaj filtr powietrza. Zanieczyszczenia wpadające przez filtr uszkadzają wirnik sprężarki.
      • Reaguj na problemy z układem smarowania. Jeżeli auto ma powyżej 10 lat, to raz na dwa lata zleć mechanikowi kontrolę ciśnienia oleju.
      • Nie wciskaj mocno pedału gazu, póki silnik jest nierozgrzany. Zimny olej kiepsko smaruje.
      • Uruchamiaj silnik bez wciskania pedału gazu. Niech turbo nie osiąga wysokich obrotów, zanim nie dotrze do niego olej.
      • Pozwól silnikowi i olejowi się schłodzić po forsownej jeździe, zanim wyłączysz silnik. Po jeździe autostradą (140 km/h), np. podjeżdżając do tankowania, odczekaj 30 s, aż silnik się schłodzi na wolnych obrotach.
      • W przypadku silników ze zmienną geometrią turbo regularnie wykonuj dłuższe jazdy, przy których mechanizm ma szansę wygrzać się i pozbyć nagarów.

      TYPOWE USTERKI TURBOSPRĘŻAREK

      łopatki
      łopatkiMotor
      • rozszczelnienie wirnika, powodujące przedostawanie się oleju do układu dolotowego oraz wydechowego
      • silne zużycie łożysk, skutkujące ocieraniem wirnika o obudowę
      • zniszczenie łopatek wirników przez ciała obce, np. zanieczyszczenia lub nawet śrubki wpadające do dolotu (fot.)
      • zarośnięcie nagarem przewodu smarowania turbosprężarki, powodujące jej zatarcie
      • zapieczenie się układu zmiennej geometrii
      • nieszczelność układu podciśnieniowej regulacji (tzw. gruszki)
      • wyrobienie się elementów przekazania napędu przy sterowaniu elektrycznym
      • uszkodzenie silnika elektrycznej regulacji

      OBJAWY USZKODZENIA TURBOSPRĘŻARKI

      objawy
      objawyMotor
      • spadek osiągów silnika
      • przechodzenie silnika w tryb awaryjny
      • nieregularne rozwijanie mocy
      • gwizd towarzyszący pracy turbosprężarki
      • obecność oleju w układzie dolotowym (np. w intercoolerze)

      CZYM RÓŻNI SIĘ PROFESJONALNA NAPRAWA OD NAJTAŃSZEJ USŁUGI?

      naprawa turbo
      naprawa turboMotor
      • wybierane są części zamienne od dobrych dostawców (np. Mellet)
      • części nowe są selekcjonowane przed montażem. Nawet wśród nowych zdarzają się elementy wadliwe (np. układy zmiennej geometrii o zbyt dużym luzie łopatek)
      • elementy mające nawet drobne uszkodzenia są bezwzględnie wyrzucane
      • wirnik jest wyważany z dokładnością wyższą niż minimalne wymagania producenta. Turbo wyważane jest także przy wysokich prędkościach, nawet ponad 170 tys. obr./min, a nie w zakresie do 100 tys. obr./min
      • układy regulacji zmiennej geometrii są precyzyjnie regulowane, także z wykorzystaniem stanowiska mierzącego przepływ

      KOSZT REGENERACJI TURBOSPRĘŻARKI

      Usługa
      Cena
      Regeneracja turbosprężarki o stałej geometrii
      800-900 zł
      Regeneracja turbosprężarki o zmiennej geometrii (Garrett, KKK)
      900-1250 zł
      Regeneracja turbosprężarki o zmiennej geometrii (IHI, Mitsubishi)
      1400-1850 zł
      Naprawa elektronicznego sterownika turbosprężarki
      150-400 zł
      Całkowity koszt
      800-1850 zł
      Tyle musi kosztować pełna regeneracja, czyli naprawa, w której wymieniane są wirniki turbosprężarki. Mogą się jednak pojawić koszty dodatkowe, jeżeli jest na przykład pęknięty korpus (około 200 zł) czy uszkodzony siłownik pneumatyczny (100 zł).

      MODELE Z NIEZAWODNYMI ORAZ NIETRWAŁYMI TURBOSPRĘŻARKAMI

      REGENERACJA TURBOSPRĘŻARKI

      demontaż i weryfikacja
      demontaż i weryfikacjaMotor
      mycie detergentem
      mycie detergentemMotor
      śrutowanie i szkiełkowanie
      śrutowanie i szkiełkowanieMotor
      dobór części
      dobór częściMotor
      kontrola części
      kontrola częściMotor
      montaż
      montażMotor
      sprawdzanie szczelności
      sprawdzanie szczelnościMotor
      wyważanie
      wyważanieMotor
      regulacja
      regulacja Motor
      po regeneracji
      po regeneracjiMotor

      CENY NOWYCH TURBOSPRĘŻAREK (poza ASO)

      Audi A4 2.7 TDI 180 KM
      3800 zł
      Audi Q7 4.2 TDI
      5840 zł
      BMW 520d F10
      4700 zł
      BMW E46 320d 136 KM
      3550 zł
      BMW E66 4.4D
      5500 zł
      BMW X5 30d E70
      4000 zł
      BMW X3 3.0d
      4430 zł
      Citroen C4 1.6 HDi 109 KM
      2200 zł
      Citroen C5 2.0 HDi 136 KM
      3100 zł
      Fiat 500 1.4 T-JET
      2920 zł
      Fiat Croma 1.9 JTD 150 KM
      4000 zł
      Fiat Punto 1.3 JTDM 90 KM
      2000 zł
      Fiat Stilo 1.9 JTD 120 KM
      2700 zł
      Ford 2.0 TDCi 130 KM
      3820 zł
      Ford C-Max 1.8 TDCi 125 KM
      3100 zł
      Ford Focus 1.6 TDCi 109 KM
      2200 zł
      Ford Focus 1.8 TDCi 115 KM
      3100 zł
      Ford Mondeo 2.0 TDCi 136 KM
      3960 zł
      Honda Accord 2.2 CTDi
      3940 zł
      Kia Sorento 2.5 CRDi 177 KM
      3220 zł
      Land Rover Freelander td4
      3900 zł
      Mercedes C220 CDI W203
      4000 zł
      Mercedes E350 CDI
      4340 zł
      Nissan Pathfinder 2.5 dCi
      3800 zł
      Nissan Qashqai 2.0 dCi
      3900 zł
      Opel Astra 1.7 CDTI 130 KM
      3700 zł
      Opel Corsa 1.3 CDTI 90 KM
      2000 zł
      Opel Insignia 2.8T 280 KM
      3075 zł
      Opel Insignia 2.0 CDTI 160 KM
      3200 zł
      Opel Vectra C 1.9 CDTI 120 KM
      2700 zł
      Peugeot 2.0 HDi 163 KM
      4000 zł
      Peugeot 807 2.2 HDi
      3600 zł
      Renault Clio 1.5 dCi 82 KM
      1850 zł
      Renault Scenic 2.2 dCi
      3200 zł
      Renault Laguna 1.9 dCi 130 KM
      1850 zł
      Renault Laguna III 2.0 dCi 150 KM
      3075 zł
      Skoda Octavia 1.9 TDI 110 KM
      2250 zł
      Skoda Octavia II RS 170 KM
      3200 zł
      Toyota 2.0 D-4D 126 KM
      5000 zł
      Toyota Corolla 2.0 D-4D 115
      3900 zł
      Volvo V40 2.0D 136 KM
      3960 zł
      VW 1.9 TDI 105 KM
      3000 zł
      VW Passat B6 2.0 TDI 140 KM
      2900 zł
      VW Passat 2.0 TDI 170 KM PD
      2900 zł
      VW Passat B6 1.9 TDI 105 KM
      2200 zł
      VW Touran 1.9 TDI 101 KM
      2200 zł
      VW Golf IV 1.9 TDI 150 KM
      3000 zł
      VW Touareg II 3.0 TDI
      4920 zł