Ten przycisk to najlepszy przyjaciel kierowcy. Pozwala zaoszczędzić 5000 zł

Przez wiele długich lat, kierowca który przesadził z prędkością, musiał liczyć się z grzywną wynoszącą najwyżej 500 zł. Obecnie zapłacić można nawet dziesięć razy tyle. Co gorsza obecny taryfikator przewiduje mandat oraz punkty karne za każde przekroczenie - nawet o 1 km/h. Przy tak surowych przepisach, każdemu kierowcy przyda się stróż, który zareaguje, jeśli nieświadomie będziemy narażać się na mandat.

Ogranicznik prędkości zwykle włącza się jednym przyciskiem na kierownicy.
Ogranicznik prędkości zwykle włącza się jednym przyciskiem na kierownicy.Informacja prasowa (moto)

Jak działa ogranicznik prędkości?

Uważny kierowca powinien zawsze kontrolować prędkość z jaką się porusza, ale jeśli lubicie trzymać się blisko górnej granicy limitu, to nietrudno przypadkiem go przekroczyć. Aby tego uniknąć i nie musieć stale zerkać na prędkościomierz, możecie skorzystać z ogranicznika prędkości. Najczęściej łączony jest on z tempomatem, a ustawia się go tymi samymi przyciskami.

Ogranicznik prędkości możemy ustawić już po uruchomieniu silnika. Do jego uruchomienia zwykle służy przełącznik oznaczony jako "LIM" lub mający piktogram, przedstawiający prędkościomierz z dużą kreską na skali, na której zatrzymuje się biegnąca nad nim strzałką. Ustawienie interesującej nas prędkości odbywa się za pomocą przycisków "SET" oraz "RES", ewentualnie oznaczonymi jako "+" oraz "-".

Informacje na temat włączenia ogranicznika prędkości, wyboru maksymalnej prędkości oraz zatwierdzenia wyboru, powinny wyświetlać się na zegarach. Warto przy tym pamiętać, że limiter może być automatycznie dezaktywowany w sytuacji awaryjnej. Wystarczy, że kierowca wciśnie pedał gazu w podłogę.

Ile wynoszą ograniczenia prędkości w Polsce?

Ograniczenia prędkości obowiązujące w Polsce powinny być doskonale znane każdemu kierującemu. Warto jednak przypomnieć, że na przykład na drogach ekspresowych obowiązują dwa limity prędkości, zaś podwyższenie limitu do 60 km/h w terenie zabudowanym w nocy, zostało już zniesione. Obecnie w Polsce możemy jechać:

  • w terenie zabudowanym - 50 km/h
  • na drogach jednojezdniowych dwukierunkowych - 90 km/h,
  • na drogach dwujezdniowych dwukierunkowych o dwóch pasach ruchu - 100 km/h,
  • na drogach ekspresowych jednojezdniowych - 100 km/h,
  • na drogach ekspresowych dwujezdniowych - 120 km/h,
  • na autostradach - 140 km/h.

Taryfikator mandatów za prędkość 2023

Kierowcy powinni szczególnie uważać na prędkość, ponieważ obecnie obowiązujący taryfikator jest bezwzględny. Tak jak wspomnieliśmy wcześniej, nawet za jazdę o 1 km/h ponad limit, można otrzymać mandat i punkty karne. Pamiętajmy też o zasadzie recydywy - ponowne przekroczenie prędkości w ciągu kolejnych dwóch lat, oznacza podwójny mandat. Dotyczy to poważniejszych przekroczeń.

Obecnie mandaty za prędkość w Polsce wyglądają następująco:

  • do 10 km/h - 50 zł, 1 pkt karny
  • od 11 km/h do 15 km/h - 100 zł, 2 pkt. karne
  • od 16 km/h do 20 km/h - 200 zł, 3 pkt. karne
  • od 21 km/h do 25 km/h - 300 zł, 5 pkt. karnych
  • od 26 km/h do 30 km/h - 400 zł, 7 pkt. karnych
  • ponad 30 km/h - 800 zł (recydywa 1600 zł), 9 pkt. karnych
  • ponad 40 km/h - 1000 zł (recydywa 2000 zł), 11 pkt. karnych
  • ponad 50 km/h - 1500 zł (recydywa 3000 zł), 13 pkt. karnych
  • ponad 60 km/h - 2000 zł (recydywa 4000 zł), 14 pkt. karnych
  • ponad 70 km/h - 2500 zł (recydywa 5000 zł), 15 pkt. karnych
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas