Te usterki samochodu to dyskwalifikacja. Nawet nie jedź na przegląd
Diagności wykonujący badania techniczne nie mają dowolności w ocenianiu samochodów. Przepisy ściśle określają, jakie usterki są drobne i można na nie przymknąć oko, a jakie są poważne i dyskwalifikują auto z przeglądu. Co gorsza, czasem diagnosta może nie tylko nie przybić pieczątki, ale nawet zatrzymać dowód rejestracyjny.

Spis treści:
Kiedy diagnosta zatrzyma dowód rejestracyjny?
Jeśli podczas przeglądu diagności zauważą usterki, które mogą zagrozić bezpieczeństwu na drodze, mają prawo od razu zatrzymać dowód rejestracyjny w systemie CEPiK.
To najczęstsze usterki, które mogą prowadzić do takiej decyzji:
- Uszkodzenia hamulców - np. pęknięte przewody hamulcowe czy brak efektywnego hamowania na jednym z kół.
- Problemy z układem kierowniczym - poluzowana kierownica, która może się zablokować w trakcie jazdy.
- Uszkodzenia zawieszenia - np. pęknięcia podłużnic czy problemy z amortyzatorami.
- Nieodpowiednie opony - zużyte do granic możliwości, z widocznym kordem lub za płytkim bieżnikiem.
- Uszkodzona szyba - pęknięcia w polu widzenia kierowcy, które mogą ograniczać widoczność.
- Emisja spalin - jeżeli pojazd emituje zbyt dużo spalin, może zagrażać zdrowiu kierowcy i pasażerów.
- Problemy z układem wydechowym - jeśli powodują one hałas lub inne nieprawidłowości.
Diagnosta zatrzymał dowód rejestracyjny. Co dalej?
W przypadku wykrycia poważnych usterek, samochód zostaje wycofany z ruchu. Oznacza to, że nie będziesz mógł jechać do domu, dopóki nie naprawisz tego, co trzeba. W takim przypadku jedynym rozwiązaniem jest holowanie auta na lawecie.
Jeśli diagnosta zrezygnuje z zatrzymania dowodu, wystawi jedynie negatywną opinię i da Ci 14 dni na naprawę. Po tym czasie musisz ponownie stawić się na przegląd, oczywiście za dodatkową opłatą.
Jakie usterki na przeglądach diagności wykrywają najczęściej?
Diagności codziennie widzą różne usterki, które mogą uniemożliwić zaliczenie przeglądu. Oto najczęściej spotykane w stacjach:
- Luzy w układzie kierowniczym - jeśli wiesz, że twoja kierownica nie działa jak powinna, może to być powód do niezaliczenia przeglądu.
- Niesprawne hamulce - różnice w sile hamowania między kołami to poważny problem.
- Uszkodzone amortyzatory - wycieki oleju i brak skutecznego tłumienia wstrząsów.
- Uszkodzone światła STOP, kierunkowskazy czy tablica rejestracyjna.
- Niesprawne systemy bezpieczeństwa - kontrolki ABS czy poduszek powietrznych, które nie gasną, to sygnał, że coś jest nie tak.
- Korozja podwozia - jeśli korozja wpływa na bezpieczeństwo, to już powód, by nie przejść przeglądu.
- Zbyt zużyte lub zbyt mały bieżnik to prosta droga do niezaliczenia badania.tyi
Jest usterka - nie ma pieczątki. Przepisy są jasne
Jakie problemy z pojazdem mogą sprawić, że nie zaliczy on przeglądu? Informacje na ten temat znajdziemy w Rozporządzeniu ministra transportu, budownictwa i gospodarki morskiej z dnia 26 czerwca 2012 r. w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach (art. 2 ust. 4. pkt. 11):
- usterki drobne - usterki niemające istotnego wpływu na bezpieczeństwo ruchu drogowego i ochrony środowiska, które nie powodują ograniczenia w dalszym używaniu pojazdu;
- usterki poważne - usterki mogące zagrażać bezpieczeństwu ruchu drogowego lub naruszać wymagania ochrony środowiska albo inne istotne nieprawidłowości, które dają podstawę do ograniczenia dalszego używania pojazdu oraz określenia warunków tego używania;
- usterki niebezpieczne - usterki powodujące bezpośrednie zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego lub naruszające wymagania ochrony środowiska, w stopniu uniemożliwiającym używanie pojazdu w ruchu drogowym, które powodują niedopuszczenie do dalszego używania pojazdu.
Mamy tu więc podział na trzy rodzaje usterek, z których pierwsze można uznać za nieistotne (diagnosta przybije pieczątkę), drugie wymagają od właściciela pojazdu ich usunięcia w celu zaliczenia przeglądu oraz trzeci rodzaj, przy którym pojazd nie może wrócić na drogi publiczne bez odpowiednich napraw (zatrzymanie dowodu rejestracyjnego).