Nowe przepisy o przeglądach samochodów już za dwa tygodnie. Co się zmieni?
Poznaliśmy datę wejścia w życie nowych przepisów, dotyczących zatrzymywania dowodów rejestracyjnych przez diagnostów. Z punktu widzenia kierowców jest to jednak dobra wiadomość.
Spis treści:
Na temat zmian w zasadach zatrzymywania dowodów rejestracyjnych przez diagnostów informowaliśmy równy rok temu. Wtedy rządzący informowali, że zmiany te wejdą w życie od 1 stycznia 2024 roku. Tak się jednak nie stało i nowelizacja zacznie obowiązywać dopiero 1 czerwca.
Nowe przepisy w sprawie zatrzymywania dowodów przez diagnostów
Zwykle jeśli podczas badania technicznego diagnosta stwierdzi, że pojazd nie może zaliczyć przeglądu, wystawia kierowcy pokwitowanie, ważne przez 14 dni. W tym czasie właściciel pojazdu powinien usunąć usterki i ponownie zgłosić się na badanie. Nie zawsze jednak tak kończy się niezaliczony przegląd.
Zgodnie z obecnie obowiązującymi przepisami, diagnosta może zatrzymać dowód rejestracyjny (lub pozwolenie czasowe), nie pozwalając na dalsze poruszanie się pojazdem po drogach publicznych, gdy pojazd ten:
Zagraża bezpieczeństwu w szczególności po wypadku drogowym, w którym zostały uszkodzone zasadnicze elementy nośne konstrukcji nadwozia, podwozia lub ramy, zagraża porządkowi ruchu, narusza wymagania ochrony środowiska.
Procedura zatrzymania dowodu rejestracyjnego opisana jest w Kodeksie drogowym następująco:
W przypadku określonym w ust. 1 pkt 1 oraz w przypadku stwierdzenia zniszczenia dowodu rejestracyjnego (pozwolenia czasowego) w stopniu powodującym jego nieczytelność lub uzasadnionego podejrzenia podrobienia lub przerobienia dowodu rejestracyjnego (pozwolenia czasowego), dowód rejestracyjny (pozwolenie czasowe) zatrzyma również jednostka upoważniona do przeprowadzania badań technicznych. Zatrzymany dokument przesyłany jest niezwłocznie organowi, który go wydał.
I właśnie ten zapis ulega teraz nowelizacji. Zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 2023 roku o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczania niektórych skutków kradzieży tożsamości, cytowany wcześniej przepis otrzymuje brzmienie:
W przypadku określonym w ust. 1 pkt 1 dowód rejestracyjny (pozwolenie czasowe) zatrzyma również jednostka upoważniona do przeprowadzania badań technicznych.
Zmiana, poza znacznym skróceniem przepisu, wydaje się niewielka, ale jest bardzo istotna z punktu widzenia kierowców.
Co zmieniają nowe przepisy o zatrzymywaniu dowodów rejestracyjnych?
Obecnie procedura wygląda tak, że diagnosta zatrzymuje fizyczny dowód rejestracyjny pojazdu, a potem przesyła go do starosty. Wobec tego gdy kierowca ponownie zjawi się na badaniu technicznym i tym razem jego pojazd je zaliczy, nie zostaje mu zwrócony dowód rejestracyjny. Otrzymuje jedynie zaświadczenie o pozytywnym przejściu przeglądu, a następnie musi udać się do urzędu i poprosić o zwrot dokumentu.
Ponieważ według nowych przepisów to sam diagnosta może zatrzymać dowód rejestracyjny, będzie mógł to zrobić elektronicznie. Zaś po zaliczeniu przeglądu, to diagnosta zwróci elektronicznie dokument. To spore ułatwienie dla kierujących i ograniczenie biurokracji.
Przy okazji zniknął też zapis o zatrzymywaniu zniszczonego lub nieczytelnego dowodu rejestracyjnego. Prawdopodobnie dlatego, że obecnie służby takie jak policja i tak sprawdzają wszystkie informacje w CEPiK-u, a kierowcy nie muszą wozić ze sobą żadnych dokumentów.
Kiedy diagnosta może zatrzymać dowód rejestracyjny pojazdu?
Przypomnijmy jeszcze, jakie problemy z pojazdem mogą sprawić, że nie zaliczy on przeglądu. Informacje na ten temat znajdziemy w Rozporządzeniu ministra transportu, budownictwa i gospodarki morskiej z dnia 26 czerwca 2012 r. w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach (art. 2 ust. 4. pkt. 11):
- usterki drobne - usterki niemające istotnego wpływu na bezpieczeństwo ruchu drogowego i ochrony środowiska, które nie powodują ograniczenia w dalszym używaniu pojazdu;
- usterki poważne - usterki mogące zagrażać bezpieczeństwu ruchu drogowego lub naruszać wymagania ochrony środowiska albo inne istotne nieprawidłowości, które dają podstawę do ograniczenia dalszego używania pojazdu oraz określenia warunków tego używania;
- usterki niebezpieczne - usterki powodujące bezpośrednie zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego lub naruszające wymagania ochrony środowiska, w stopniu uniemożliwiającym używanie pojazdu w ruchu drogowym, które powodują niedopuszczenie do dalszego używania pojazdu.
Mamy tu więc podział na trzy rodzaje usterek, z których pierwsze można uznać za nieistotne, drugie wymagają od właściciela pojazdu ich usunięcia w celu zaliczenia przeglądu oraz trzeci rodzaj, przy którym pojazd nie może wrócić na drogi publiczne bez odpowiednich napraw.