Tak powstaje mapa GPS

Wielu kierowców korzystając z satelitarnej nawigacji samochodowej nie zdaje sobie sprawy, jak powstaje mapa GPS, dzięki której prowadzeni są do obranego celu.

Samochody z kamerami, anteną GPS i miernikami laserowymi pomagają tworzyć nowoczesne mapy nawigacyjne, zbierając m.in. dane o kierunkach ruchu.
Samochody z kamerami, anteną GPS i miernikami laserowymi pomagają tworzyć nowoczesne mapy nawigacyjne, zbierając m.in. dane o kierunkach ruchu.Motor

Pierwszy etap w opracowaniu nawigacji GPS to przygotowywania map cyfrowych. Wykorzystywane są do tego zdjęcia lotnicze i satelitarne, następnie odwzorowywane kartograficznie. Często producenci nawigacji kupują już gotowe mapy wektorowe od lokalnych dostawców. To jednak zbyt mało, aby można było nawigować.

Drogom należy nadać kategorie (główne, lokalne, gruntowe), co umożliwi wybór optymalnej trasy. Odbywa się to zwykle dzięki wizytom w terenie. Obecnie niemal wszyscy producenci nawigacji wykorzystują w tym celu samochody wyposażone w kamery, odbiorniki GPS oraz mierniki laserowe.

Zadaniem auta jest przejechać wybrane trasy. Na tej podstawie można stworzyć całkowicie od podstaw nową mapę drogową, a przede wszystkim zweryfikować i skorygować posiadane dane. Pojazd, oprócz zbierania informacji o siatce dróg, pomaga także zgromadzić inne przydatne dane. Przede wszystkim są to kierunki ruchu na danej drodze, znaki drogowe (głównie ograniczenia prędkości, zakazy wjazdu i skrętu oraz drogowskazy), dzięki czemu nawigacja może pokazać realistyczny widok skrzyżowania i prowadzić zgodnie z zasadami kodeksu ruchu.

Tak przygotowana mapa mogłaby już służyć kierowcy. Producenci idą jednak o krok dalej, umożliwiając klientom nanoszenie poprawek na mapy. Zmiany są weryfikowane i wprowadzane przy okazji aktualizacji lub można je pobrać do urządzenia, jeśli użytkownik zgadza się na niesprawdzone poprawki.

To jednak nie koniec. Aby nawigacja mogła sprawnie omijać korki, np. przy okazji aktualizacji map zbierane są dane od użytkowników o średnich czasach przejazdów na drogach, którymi w przeszłości jeździli. Na tej podstawie określa się statystyczne prędkości, które można osiągnąć na danej ulicy w określonych porach dniach. Kierowcy mający urządzenia łączące się z internetem mogą korzystać także z systemu omijania korków biorącego pod uwagę średnie prędkości osiągane w danej chwili. Producent nawigacji nanosi je automatycznie na mapę w czasie rzeczywistym, a pochodzą one np. z pojazdów flotowych czy taksówek, ale także od innych użytkowników nawigacji, jeśli się na to zgodzili.

ZOBACZ TAKŻE:

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas