Tajemnicza kratka w samochodzie. Pod żadnym pozorem jej nie wolno zasłaniać

Taką, lub podobną, charakterystyczną kratkę znajdziemy w wielu samochodach. Wbrew pozorom nie jest to część układu klimatyzacji, a przynajmniej - nie taka część na jaką wygląda. Nie jest to kratka wentylacyjna. Do czego więc służy?

Tajemnicza kratka odpowiada za sterowanie temperaturą wewnątrz samochodu
Tajemnicza kratka odpowiada za sterowanie temperaturą wewnątrz samochoduMichał JaniszynINTERIA.PL

Jeśli przyjrzymy się uważnie konsoli środkowej w samochodzie, często możemy zauważyć umieszczoną w niej tajemniczą kratkę. To nie jest uchwyt na monety do opłaty za parking, a istotny element wyposażenia samochodu.

Kierowcy mylą kratkę z uchwytem na monety

W starszych autach często można było spotkać specjalne miejsce do trzymania drobnych monet, którymi można było np. zapłacić za parking. Często były one montowane w okolicy uchwytu na kubek w okolicach dźwigni skrzyni biegów. Wielu kierowców myśli, że charakterystyczna kratka w postaci trzech lub czterech nacięć o długości kilku centymetrów w konsoli środkowej to wciąż ten sam uchwyt. To błędne myślenie.

Kratka to ważny element układu klimatyzacji

Kratka odpowiada bowiem za regulację temperatury wewnątrz samochodu. Ukryty za kratką czujnik temperatury reguluje sposób działania klimatyzacji i to właśnie on decyduje o tym czy klimatyzacja ma dodatkowo schłodzić wnętrze, czy też podnieść temperaturę wewnątrz samochodu.

W niektórych samochodach czujnik ten jest przeniesiony, lub zdublowany na przykład na podsufitce w okolicach lusterka wstecznego, a jeśli samochód jest wyposażony w klimatyzację wielostrefową, można znaleźć go również z tyłu samochodu - wtedy pomaga wyregulować temperaturę dla pasażerów siedzących z tyłu.

Czujniki temperatury we wnętrzu samochodu mogą znajdować się również w podsufitceMichał JaniszynINTERIA.PL

Zasłonięcie kratki pogorszy działanie klimatyzacji

Jeśli zasłonimy, zatkamy lub zakleimy kratkę, za którą umieszczony jest czujnik możemy negatywnie wpłynąć na działanie klimatyzacji. Czujnik nie będzie podawał właściwej temperatury do jednostki sterującej klimatyzacją, a ta będzie działać nieprawidłowo.

Nowy Ford ExplorerKrzysztof MocekINTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas