Ta sama marka, ten sam model, a ceny części - szokująco różne!
Pewne marki aut traktujemy jako drogie, a inne jako tanie. Jednak to nie model, ale konkretna wersja może decydować o cenach części.
Powszechnie przyjęło się traktować pewne marki jako drogie, jeżeli chodzi o ceny części zamiennych, a inne jako tanie. Tymczasem jest to tylko część prawdy.
W zależności od użytych rozwiązań nawet w ramach jednego modelu mogą się pojawić wersje wyjątkowo kosztowne, jak i te wyraźnie tańsze. Nie należy więc rozpatrywać kosztów utrzymania stereotypowo, lecz sprawdzić, jak wybrana wersja wypada pod tym względem.
Decyduje popularność
Ceny części zamiennych na rynku wtórnym w dużej mierze są uzależnione od wolumenu produkcji danej jednostki napędowej. Ponieważ na rynku zachodzi globalizacja, toteż wiele silników trafia nawet do modeli różnych koncernów.
Tak jest chociażby z jednostkami 1.6 i 2.0 HDi, które są stosowane nie tylko w Citroenach i Peugeotach, ale i w Fordach, Volvo, a nawet Mazdach. To powoduje, że ceny części zamiennych są w tym przypadku niższe.
Jednak jeśli z gamy Peugeota wybierzemy model z silnikiem 1.8 HDi (produkcji Mitsubishi), części do niego okażą się znacznie droższe. Ten silnik należy bowiem uznać za niszowy.
Uwaga na zamienniki
W przypadku turbosprężarek, ale też wtryskiwaczy do diesli na rynku sporo jest już elementów nieoryginalnych, a więc po przeprowadzonej regeneracji przez firmy niezależne.
Należy wziąć pod uwagę fakt, że o ile zespoły regenerowane fabrycznie (z logo producenta) są jakościowo identyczne z nowymi, to już wszelkie naprawy niezależne takiej pewności nie dają.
W poniższym zestawieniu pod uwagę wzięliśmy zamienniki identyczne z oryginalnymi, sprzedawane z fakturą VAT, co daje wysokie prawdopodobieństwo ich oryginalności.
Jak widać, ceny wybranych podzespołów w odniesieniu do tych samych lub podobnych modeli potrafią się różnić nawet dwukrotnie. Warto na to zwrócić uwagę.
Należy też pamiętać, że czasami na koszt wpływa fakt specjalnego wyposażenia (np. napęd 4x4).
RÓŻNICE CEN TYPOWYCH CZĘŚCI W RAMACH TYCH SAMYCH MAREK AUT
DWUMASOWE KOŁO ZAMACHOWE
Koło dwumasowe przynależy do jednego typu silnika. Zasadą rządzącą cenami jest tu popularność danej jednostki napędowej. Im więcej egzemplarzy opuszcza fabrykę, tym koła dwumasowe są tańsze. Dlatego nawet w ramach jednego modelu różnice potrafią być ponad dwukrotne.
1487 zł | BMW 320d (E90 N47) | BMW | BMW 325d (E90) | 2467 zł |
1012 zł | Fiat 500X 1.6 D Multijet 120 KM | FIAT | Fiat 500X 2.0 D Multijet 136 KM | 1623 zł |
1331 zł | Ford Mondeo IV 2.0 TDCi | FORD | Ford Mondeo IV 2.2 TDCi 175 KM | 1908 zł |
747 zł | Hyundai Santa Fe 2.0 CRDi 113 KM (I) | HYUNDAI | Hyundai ix35 2.0 CRDi 136 KM | 2668 zł |
947 zł | Jeep Compass 2.0 CRD 4x4 140 KM | JEEP | Jeep Compass 2.2 CRD 4x4 136 KM | 2040 zł |
934 zł | Mazda 3 1.6 MZR-CD | MAZDA | Mazda 3 2.2 MZR-CD | 3220 zł |
1501 zł | Nissan Primera 1.9 dCi (P12) | NISSAN | Nissan Primera 2.2 Di (P12) | 3782 zł |
1054 zł | Opel Vectra C 1.9 CDTI 150 KM | OPEL | Opel Vectra C 3.0 V6 CDTI 177 KM | 2432 zł |
1215 zł | Volkswagen Tiguan I 2.0 TDI 140 KM | VOLKSWAGEN | Volkswagen Tiguan I 1.4 TSI 122 KM | 2016 zł |
934 zł | Volvo V40 D2 114/120 KM | VOLVO | Volvo V40 D3 150 KM | 2998 zł |
ZESPÓŁ TURBOSPRĘŻARKI
Turbosprężarki o tej samej konstrukcji potrafią obsługiwać wiele modeli z różnych koncernów. Tu wpływ na cenę ma nie tylko popularność danego silnika, ale również częstotliwość stosowania konkretnego typu turbosprężarki w wielu różnych markach samochodów.
ALFA ROMEO 159 Pod względem cen turbosprężarek ten samochód wypada drogo lub bardzo drogo. Wbrew pozorom, to wersja benzynowa jest nawet bardziej kosztowna w tym zakresie.
3075 zł | Alfa Romeo 159 2.4 JTDM 200 KM | ALFA ROMEO | Alfa Romeo 159 1.8 TBi 200 KM | 4680 zł |
2500 zł | BMW 520d (E60) | BMW | BMW 525d (E60) | 3690 zł |
2830 zł | Mitsubishi Outlander II 2.0 Di-D | MITSUBISHI | Mitsubishi Outlander II 2.2 Di-D | 3936 zł |
2200 zł | Skoda Octavia II 2.0 TDI 140 KM | SKODA | Skoda Octavia II 2.0 TDI 170 KM | 3220 zł |
2000 zł | Subaru Impreza 2.0/2.5 STi | SUBARU | Subaru Legacy 2.0 D | 5535 zł |
4500 zł | Toyota Land Cruiser 3.0 D-4D | TOYOTA | Toyota Land Cruiser 4.5 V8 D-4D | 11 100 zł |
2500 zł | Volkswagen Amarok 2.0 TDI 140 KM | VOLKSWAGEN | Volkswagen Amarok 2.0 BiTDI 163 KM | 3770 zł |
WTRYSKIWACZ SILNIKA DIESLA
Wtryskiwacze common rail oraz pompowtryskiwacze również mają ceny uzależnione od wolumenu produkcji danego typu, ale oprócz tego są zauważalne różnice między producentami. Zwyczajowo najdroższe są wtryskiwacze firmy Denso oraz pompowtryskiwacze (Bosch lub Siemens). Na rynku sporo jest tanich niemarkowych zamienników.
1632 zł | Citroen C5 2.2 HDi 204 KM | CITROEN | Citroen C5 2.7 HDi 204 KM | 2136 zł |
1450 zł | Opel Vectra C 1.9 CDTI 150 KM | OPEL | Opel Vectra C 3.0 CDTI 177 KM | 2200 zł |
1674 zł | Mercedes klasy E W212 300 CDI | MERCEDES | Mercedes klasy E W212 250 BlueCDI | 2221 zł |
1216 zł | Mazda 3 1.6 MZR-CD | MAZDA | Mazda 3 2.2 MZR-CD | 1768 zł |
1420 zł | Skoda Octavia II 1.6 TDI 105 KM | SKODA | Skoda Octavia II 1.9 TDI 105 KM | 4165 zł |
1212 zł | Toyota RAV4 2.2 D-4D 150 KM | TOYOTA | Toyota RAV4 2.2 D-CAT 177 KM | 2636 zł |
1693 zł | Volkswagen Sharan II 2.0 TDI 150 KM | VOLKSWAGEN | Volkswagen Sharan I 1.9 TDI PD 150 KM | 3958 zł |
VOLKSWAGEN SHARAN I Ze względu na niezwykle drogie pompowtryskiwacze, obsługa wtrysku jest tu droższa niż w nowszym modelu, który ma już wtrysk common rail w silniku 2.0 TDI.
Tekst: Marcin Klonowski, zdjęcia: archiwum; "Motor" 39/2018