Te używane części są lepsze od nowych zamienników
W przypadku wielu części zamiennych jakość używanych oryginałów pozostaje wyższa niż nowych zamienników.
Barierą w przypadku zakupu niektórych części bywa cena. Technicznie najlepszym rozwiązaniem byłoby zastosowanie nowej części oryginalnej, ale zazwyczaj jest to po prostu nieopłacalne. Jesteśmy więc skazani na tańsze zamienniki, albo... stosowanie części używanych.
Ten drugi wariant, wbrew pozorom, nie zawsze musi oznaczać poszukiwania oszczędności za wszelką cenę.
Lepsze mimo wieku
Jest wiele części, które w wykonaniu oryginalnym nawet po latach eksploatacji okazują się lepsze niż zamienniki.
Powiedzmy sobie szczerze: jakość zespołów oryginalnych jest nie do osiągnięcia przez tanich poddostawców. Nawet po latach oryginały potrafią być w lepszej kondycji niż części budżetowe. Z czego to wynika?
Przede wszystkim z jakości użytych materiałów. Wymagania stawiane firmom dostarczającym części na tzw. pierwszy montaż są naprawdę wyśrubowane. Przy produkcji zamienników nikt już takiej kontroli jakości nie stosuje, a cena robi swoje.
Oczywiście każdy, nawet najlepiej wykonany element ma granicę swojej trwałości i dlatego sens ma kupowanie części sprawnych, które nie osiągnęły jeszcze swojego resursu, odporności na wycieranie czy korozję.
Nawet 10-letni element może być w stanie nadającym się do dalszej eksploatacji.
Najwięcej do... nowszych
Wbrew pozorom, najbardziej atrakcyjna oferta części używanych dotyczy aut kilkuletnich, a nie tych starych. Kupowanie podzespołów używanych ma bowiem sens wtedy, gdy nie pochodzą one z samochodu zdezelowanego, w którym wszystkie elementy są już silnie zużyte.
Przykładowo do Octavii III łatwo kupimy drzwi w idealnym stanie, a w przypadku Octavii I będą to już elementy mocno zużyte. Jednak nadal może się okazać, że da się znaleźć taki egzemplarz, który będzie bez zarzutu, przy czym na pewno jego namierzenie będzie dużo trudniejsze.
Nawet droższe
W przypadku stosunkowo świeżych części zamiennych ich ceny mogą być... wyższe niż wielu nowych zamienników.
I nie jest to pomyłka, lecz odzwierciedlenie ich rzeczywistej wartości użytkowej. Warto zapłacić 800 zł za komplet reflektorów, które naprawdę dobrze oświetlają drogę, zamiast 500 zł za tanie chińskie imitacje, które nie zbliżają się skutecznością do oryginalnych.
Poniżej przedstawiamy 12 podzespołów, które warto wybierać spośród używanych części oryginalnych.
Zacisk hamulcowy
Jakość wykonania jest wyższa niż w tanich zamiennikach.
ZALETY I WADY UŻYWANEGO ZACISKU
+ trwalsze prowadniki+ odporniejszy na korozję tłoczek+ lepsze osłony gumowe
- ryzyko kupno zacisku z korozją tłoczka.
ZWRÓĆ UWAGĘ, KUPUJĄC
Czy tłoczek i prowadniki da się poruszyć ręką (nie są zapieczone).
Reflektor przedni
Jakość oryginalnych reflektorów i tańszych zamienników dzieli przepaść. Dokładność wykonania elementów optycznych (odbłyśnika i szkła) wpływa na oświetlenie drogi i dlatego oryginalne reflektory zwykle świecą znacznie lepiej.
ZALETY I WADY UŻYWANEGO REFLEKTORA
+ lepsza jakość elementów optycznych+ plastik obudowy bardziej odporny na uszkodzenia
- starsze reflektory mogą mieć zmatowiały odbłyśnik, co je dyskwalifikuje
ZWRÓĆ UWAGĘ, KUPUJĄC
Odbłyśnik nie może być zmatowiały, a szyba porysowana. Lampa musi być do ruchu prawostronnego.
Wtryskiwacz common rail
W przypadku względnie nowych silników jest dużo ofert sprzedaży takich drogich podzespołów po małym przebiegu, zwykle po demontażu z aut kupionych na aukcjach ubezpieczeniowych (po wypadkach).
ZALETY I WADY UŻYWANEGO WTRYSKIWACZA
+ wysoka precyzja dawkowania oryginalnego wtryskiwacza niemal niedostępna dla zamienników lub elementów regenerowanych
- brak możliwości oceny stanu przy kupnie
ZWRÓĆ UWAGĘ, KUPUJĄC
Zgadzać się musi wielocyfrowy kod wtryskiwacza, który jest dopasowywany do konkretnej wersji sterownika.
Zderzak
Oryginalny zderzak wytrzymuje mniejsze uderzenia bez pęknięcia. Ponadto zamiennik jest zwykle pozbawiony wszelkich mocowań, listew, ramek itp.
ZALETY I WADY UŻYWANEGO ZDERZAKA
+ kompletny zderzak w odpowiednim kolorze nadaje się do montażu bez uzbrajania i malowania
- ryzyko kupna od niepasującej wersji
ZWRÓĆ UWAGĘ, KUPUJĄC
Trzeba dokładnie sprawdzić zgodność wersji wyposażenia, lifting czy kod lakieru.
Półoś napędowa
Fabryczne przeguby na półosi (o ile nie są zniszczone) są wielokrotnie trwalsze niż tanie zamienniki. Kompletna półoś z niezbyt starego auta będzie więc lepsza niż zamiennik z hurtowni.
ZALETY I WADY UŻYWANEJ PÓŁOSI
+ wysokiej jakości przeguby+ bardzo trwałe manszety gumowe
- ryzyko trafienia na półoś uderzoną, po wypadku
ZWRÓĆ UWAGĘ, KUPUJĄC
Czy liczba zębów na wieloklinach półosi zgadza się z wymaganą (często w tym samym modelu są różne).
Tłumik wydechu
Oryginalny tłumik jest dobrze zabezpieczony antykorozyjnie. O ile tylko nie jest stary i zużyty, będzie lepszy niż tańszy zamiennik.
ZALETY I WADY UŻYWANEGO TŁUMIKA
+ wysoka odporność antykorozyjna+ brak wpływu na osiągi+ naturalny dźwięk pracy
- przy starszych tłumikach możliwe jest już pojawianie się korozji od środka
ZWRÓĆ UWAGĘ, KUPUJĄC
Liczy się głównie brak korozji.
Hak holowniczy
Różnicę między tanim hakiem a oryginalnym widać doskonale przy montażu. Dopasowanie do geometrii nadwozia, zabezpieczenie antykorozyjne czy jakość zamka montażowego oraz gniazda elektrycznego to jak dwa inne światy.
ZALETY I WADY UŻYWANEGO HAKA
+ brak konieczności dopasowywania+ profesjonalne zabezpieczenie antykorozyjne
- ryzyko trafienia na hak po wypadku
ZWRÓĆ UWAGĘ, KUPUJĄC
Kupuj hak z wiązką elektryczną i jeżeli trzeba, także z modułem CAN. Do haka z zamkiem musi być dołączony kluczyk.
Kompletne zawieszenie
W przypadku aut kilkuletnich, w razie poważnej naprawy zawieszenia (np. po stłuczce), zamiast kupować pojedyncze elementy często bardziej opłaca się kupić kompletną belkę z piastami.
ZALETY I WADY UŻYWANEGO ZAWIESZENIA
+ markowe elementy+ kompletny zespół
- ma sens głównie przy stosunkowo nowych autach, gdzie elementy nie są zużyte
ZWRÓĆ UWAGĘ, KUPUJĄC
Najlepiej kupuj zespół przed wymontowaniem z auta, zobaczysz, czy samochód nie był rozbity.
Agregaty napędzane paskiem
Tanie zamienniki (alternatorów, rozruszników, kompresorów klimy) to zwykle elementy po mniej lub bardziej fachowych naprawach lub tzw. chińczyki. Ze względu na koszt, lepiej wybrać używany oryginał w dobrym stanie (nawet gdyby cena była porównywalna z nowym zamiennikiem).
ZALETY I WADY UŻYWANEGO AGREGATU
+ wykonanie z wysokiej jakości materiałów
- ryzyko kupna zużytego
ZWRÓĆ UWAGĘ, KUPUJĄC
Zgadzać musi się numer fabryczny, gdyż agregaty często występują w różnych wersjach.
Felga aluminiowa
Praktycznie zawsze oryginalne felgi wykonane są znacznie lepiej niż zamienniki, co wynika z wymagań stawianych na tzw. pierwszy montaż.
ZALETY I WADY UŻYWANYCH ORYGINALNYCH FELG
+ wysoka wytrzymałość na uderzenia+ dobre zabezpieczenie antykorozyjne
- ryzyko kupna pogiętej felgi
ZWRÓĆ UWAGĘ, KUPUJĄC
Bardzo podobne felgi mogą się różnic odsadzeniem ET czy otworem centralnym, dlatego warto kupować oryginalne, od identycznego modelu.
Węże gumowe
Praktyka warsztatowa wykazuje, że o ile oryginalne węże (wody, paliwa itp) wytrzymują nawet ponad 20 lat, o tyle nawet markowe zamienniki potrafią pękać już po kilku latach. Różnica jakości jest wręcz dramatyczna.
ZALETY I WADY UŻYWANYCH WĘŻY
+ idealne dopasowanie kształtu+ wysoka jakość wykonania i trwałość
- możliwość kupna uszkodzonego
ZWRÓĆ UWAGĘ, KUPUJĄC
Sprawdź, czy guma się nie rozwarstwia ze starości (widać na końcach) oraz czy wąż nie jest nigdzie przytarty.
Elementy blacharskie
Zabezpieczenie antykorozyjne, jakość blachy czy wreszcie dopasowanie do kształtu nadwozia wypada zdecydowanie na korzyść oryginalnych elementów. Czasami możliwe jest zakupienie w odpowiednim kolorze.
ZALETY I WADY UŻYWANYCH BLACH
+ odporność na korozję+ odpowiednie dopasowanie+ czasami właściwy kolor
- ryzyko zakupu elementu z korozją
Tekst: Marcin Klonowski, zdjęcia: Robert Magdziak, archiwum; "Motor" 25/2018