System Free-Flow na francuskich autostradach. Jak z niego korzystać?
Francuskie autostrady znane są z tego, że niemal w całości są płatne, a kierowcy opłat muszą dokonywać na bramkach, co często generuje kolejki. Od jakiegoś czasu francuscy operatorzy testują jednak nowy system Free-Flow, który opiera się na systemie kamer skanujących tablice rejestracyjne. Opłaty dokonuje się poprzez stronę internetową lub na stacji paliw - trzeba jednak pamiętać o 72-godzinnym terminie.

Spis treści:
Nowa we Francji technologia skanuje tablice rejestracyjne pojazdów przejeżdżających przez specjalne bramownice, rejestrując przejazd bez potrzeby redukcji prędkości. Rozwiązanie to pozwala usprawnić ruch. Jednak za tę wygodę kierowcy muszą podjąć pewien wysiłek i pamiętać o tym, by samemu dokonać płatności.
Free-Flow we Francji - jak działa nowy system poboru opłat?
Najważniejszym elementem nowego systemu jest krótki, 72-godzinny termin na uregulowanie należności. Po przekroczeniu punktu pomiarowego, kierowca ma dokładnie trzy doby na dokonanie opłaty. W przeciwieństwie do klasycznego modelu, gdzie transakcja odbywała się natychmiastowo przy bramkach, teraz to podróżujący musi pamiętać o wykonaniu płatności. Opłatę można zrealizować za pośrednictwem platformy internetowej, aplikacji mobilnej lub fizycznie na wybranych stacjach paliw.
Jeśli kierowca przeoczy trzydniowy okres, wchodzi w fazę “kary opóźnionej”. W ciągu pierwszych dwóch tygodni od przejazdu, oprócz standardowej opłaty naliczana jest dodatkowa należność w wysokości 90 euro (około 375 złotych). Co więcej, ignorowanie powiadomień przez dłuższy czas skutkuje wzrostem kary - po upływie dwóch miesięcy kwota rośnie do 375 euro (około 1570 złotych).
Na jakich autostradach działa system Free-Flow?
Francuski system Free-Flow obecnie funkcjonuje na wybranych odcinkach, m.in. na trasie łączącej Saarbrücken z Metzem, na autostradzie między Sazeret a Digoin oraz na niektórych fragmentach w regionie Île-de-France. Administratorzy infrastruktury drogowej zapowiadają jednak systematyczne rozszerzanie zasięgu nowoczesnego systemu, docelowo obejmując nim całą sieć autostrad, w tym popularną trasę z Paryża do Caen.
Poniżej dokładna lista odcinków objętych systemem Free Flow:
- Autostrada A79: odcinek między Sazeret (Allier) a Digoin (Saône-et-Loire)
- Autostrada A4: wybrane obszary o dużym natężeniu ruchu w regionie Île-de-France
- Autostrada A13: odcinek między Poissy (Yvelines) a Caen (Calvados)
- Autostrada A14: odcinek między Hauts-de-Seine a Yvelines
- Autostrada A10: wybrane obszary o dużym natężeniu ruchu w regionie Île-de-France
- Autostrada A837: wybrane obszary o dużym natężeniu ruchu w regionie Île-de-France
Jak rozpoznać autostradę z systemem Fee-Flow?
Warto zauważyć, że odcinki z systemem Free-Flow są wyraźnie oznaczone znakami z wyprzedzeniem, z informacją “Flux Libre”. Kierowcy mogą również sprawdzić te informacje online na stronach internetowych różnych operatorów autostrad takich jak Vinci Autoroutes, SANEF i Aliae, którzy proponują również alternatywne rozwiązania dla osób regularnie korzystających z autostrad.
Przyda się aplikacja operatora autostrady
Jedną z opcji jest rejestracja pojazdu w systemie automatycznych płatności, gdzie należności są pobierane bezpośrednio z przypisanej karty płatniczej. Inną możliwością jest instalacja specjalnego transpondera - urządzenia elektronicznego, które komunikuje się z systemem przy przejeździe przez punkty kontrolne.
Warto rozważyć zainstalowanie oficjalnej aplikacji operatora autostrady, która wysyła powiadomienia o zarejestrowanych przejazdach i zbliżających się terminach płatności. W przypadku wynajmu samochodu, odpowiedzialność za opłaty spoczywa na wynajmującym, co należy uwzględnić przy planowaniu budżetu podróży.