Smugi po wycieraczkach? Zanim wymienisz, zastosuj ten trik
Zima to czas kiedy wycieraczki samochodowe szczególnie się przydają i istotne jest aby były w pełni sprawne. Częste opady deszczu i śniegu, mieszanina błota, soli i piasku trafiająca na szybę spod kół innych samochodów bardzo szybko mogą znacząco pogorszyć widoczność. Niesprawne wycieraczki zamiast zmyć ten brud, rozmażą go na całej powierzchni szyby pogarszając sytuację. Zanim jednak zdecydujesz się na wymianę zastosuj jeden prosty trik - może się okazać, że wycieraczki wcale nie wymagają wymiany.
Spis treści:
Prognozy pogody zapowiadają znaczne pogorszenie aury. W takich warunkach bardzo ważnym elementem wyposażenia samochodu są wycieraczki, które dbają o dobrą widoczność. Zdarza się jednak, że zimą intensywnie używane wycieraczki zaczynają zostawiać brudne smugi na szybie. Przyczyn może być kilka, ale zanim zdecydujesz się na wymianę wycieraczek warto zastosować prosty i szybki patent, który może sprawić, że zaczną działać jak nowe, albo potwierdzą konieczność wymiany.
Dlaczego wycieraczki zostawiają smugi?
Jest kilka powodów, przez które wycieraczki mogą zostawiać wyraźne smugi na szybie i warto zacząć od tego najprostszego. Przez długi czas użytkowania zwłaszcza jesienią, kiedy z drzew spadały liście, nasiona i niewielkie odłamki gałęzi pióra wycieraczek zbierały dużą ilość zanieczyszczeń i brudów, które mogły sprawić że wycieraczki nie przylegają odpowiednio mocno do powierzchni szyby.
Winne mogą być też zanieczyszczenia na szybie - większe grudy błota, ptasie odchody, a nawet rozbite resztki owadów, pozostawione na szybie przez dłuższy czas. Zimą mogą być to grudki lodu powstające na zamarzniętej szybie lub piórach wycieraczek. Wcale nie oznacza to, że wycieraczki nadają się do wymiany.
Innym powodem, przez który wycieraczki mogą smużyć jest rzeczywiste uszkodzenie piór. Może się to stać na skutek długotrwałej eksploatacji - pióra mogą być po prostu zużyte - lub na przykład na skutek użycia wycieraczek w momencie kiedy są przymarznięte do szyby. Jeśli zapomnimy wyłączyć wycieraczki i na następny dzień odpalimy samochód z zamarzniętą szybą, wycieraczki włączą się samoistnie i mogą oderwać się od zamarzniętej szyby co jest niemal gwarancją uszkodzenia piór. Uszkodzenia mogą nie być widoczne na pierwszy rzut oka, ale wystarczą mikropęknięcia lub nieznaczne poszarpanie gumy, aby wycieraczka nie działała już tak skutecznie jak powinna.
Jak widać sprawność wycieraczek zależy od kilku czynników, ale jeśli pozostawiają smugi najpierw wykonaj prostą czynność zanim spiszesz wycieraczki na straty. To tylko kilka minut pracy, a może zaoszczędzić ci nawet kilkaset złotych za komplet nowych wycieraczek.
Jak rozwiązać problem smug robionych przez wycieraczki samochodowe
Aby rozwiązać problem ze smużącymi wycieraczkami po prostu zjedź na najbliższy parking lub stację benzynową, podnieś wycieraczki i porządnie przetrzyj je czystą ściereczką, mokrą gąbką, chusteczką nawilżaną (najlepiej "wodną") lub po prostu dłonią. W ten sposób usuniesz nawarstwione na piórach zanieczyszczenia, pozbędziesz się resztek liści czy nasion zalegających na wycieraczkach. Jeśli szyba tego wymaga warto umyć ją płynem do szyb i porządnie przetrzeć (najlepiej nie na stacji - wiaderka z płynem i szczotki do mycia często zawierają mnóstwo piasku, który porysuje szybę). Przy okazji warto sprawdzić i przyjrzeć się piórom wycieraczek, czy nie mają widocznych uszkodzeń lub ubytków.
W większości przypadków takie szybkie "spa" dla wycieraczek rozwiąże problem pozostawiania smug. Jeśli problem pozostanie i wycieraczki dalej będą smużyć, niestety z dużym prawdopodobieństwem czeka nas wymiana piór na nowe. Dobrą wiadomością jest to, że nie trzeba już kupować całych kompletów wycieraczek jak kiedyś - można dobrać pojedynczą sztukę. Wystarczy wybrać odpowiednią długość i rodzaj wycieraczki, więc jeśli tylko jednak z wycieraczek zostawia smugi, nie musisz wykosztowywać się na cały komplet.
Nożyki do wycieraczek tańszą alternatywą, ale...
Alternatywą dla wymiany uszkodzonych piór wycieraczek może być zakup nożyka do "regeneracji" wycieraczek. Nożyk sprawdzi się tylko wtedy, gdy uszkodzenie wycieraczek jest powierzchowne (nie pomoże na rozwarstwienie się, czy pęknięcie pióra) i tylko pod warunkiem, że prawidłowo go użyjemy, co też nie jest takie łatwe. Nietrudno popełnić błąd i naciąć wycieraczkę zbyt głęboko lub zbyt płytko tworząc nierówną powierzchnię, a zawahanie może sprawić, że pojawi się zadzior. Jeśli wiemy jak to zrobić taki nożyk może znacząco wydłużyć żywotność wycieraczki. Koszty nożyków są niższe niż koszt nowych wycieraczek - około 30-50 zł, kiedy komplet markowych wycieraczek to wydatek od 50 do nawet 200 zł.
Jeśli nie zamierzasz bawić się w regenerowanie wycieraczek postaw na nowe - najlepiej doświadczonego i renomowanego producenta. Jeśli kupujesz w sklepie stacjonarnym możesz posłużyć się numerem VIN do dobrania odpowiednich wycieraczek, a jeśli zamawiasz w internecie pamiętaj o wybraniu odpowiedniej długości (wycieraczki prawe rzadko są tej samej długości co lewe) oraz systemu mocowania. Producenci samochodów różnie rozwiązują sposób mocowania wycieraczek, więc warto zaopatrzyć się w komplet właściwych adapterów lub kupić wycieraczki z w pakiecie uniwersalnym zestawem adapterów.