Skuteczna strategia warsztatowa

Już na etapie zdawania auta warto zadbać o to, by warsztat podszedł do naprawy uczciwie.
Już na etapie zdawania auta warto zadbać o to, by warsztat podszedł do naprawy uczciwie.Foto IP

Stawka za tzw. roboczogodzinę

  • W warsztatach nieautoryzowanych od 25 do 200 zł, średnio 70-80 zł za godzinę pracy.
  • W ASO stawki sięgają nawet 300 zł w (tzw. marki segmentu premium), przy czym średni poziom to ok. 120-130 zł za godzinę.

Zanim zdecydujesz się na konkretny warsztat

  • OBEJRZYJ PRACĘ WARSZTATU PRZED ODDANIEM AUTA. Jeżeli panuje nieład i brud, a mechanicy nie osłaniają folią foteli auta i siadają na nie, to zastanów się, czy chcesz tam zostawić swój samochód.
  • DOWIEDZ SIĘ, CZY WARSZTAT JEST UBEZPIECZONY OD ODPOWIEDZIALNOŚCI CYWILNEJ. Gdyby zdarzyła się losowa usterka (np. urwanie niedokręconego koła po wyjeździe z warsztatu lub przytarcie karoserii w warsz tacie), to ubezpieczenie pokryje koszt naprawy. Ceny ubezpieczeń są tak niewielkie, że każdy legalnie pracujący serwis powinien je mieć.
  • ZORIENTUJ SIĘ W CENACH NAPRAWY W KILKU WARSZTATACH. Jeżeli po wstępnej diagnozie serwis wycenia naprawę na bardzo wysoką kwotę, to przed podjęciem decyzji odwiedź innywarsztat - może się zdarzyć, że będzie znacznie taniej.

Przed oddaniem samochodu do warsztatu

  • STWÓRZ LISTĘ USTEREK DO USUNIĘCIA, ABY PRZEKAZ AĆ JĄ MECHANIKOWI. Nie będzie potem problemów z dociekaniem, co miało być robione, a co dopowiedział sobie mechanik. Na liście napisz swój numer telefonu, aby w razie wykrycia kolejnych usterek serwisant mógł się skontaktować z Tobą, aby przedstawić kosztorys naprawy.
  • SPRAWDŹ POZIOMY PŁYNÓW EKSPLOATACYJNYCH ORAZ ELEMENTY WIDOCZNE Z ZEWNĄTRZ (np. grubość klocków i tarcz hamulcowych). Będziesz wiedział, jakich czynności samochód na pewno nie wymagał. Uprzątnij auto z rzeczy, które mogą się zgubić lub uszkodzić. Unikniesz ewentualnych problemów. Jeżeli pojazd będzie czysty wewnątrz przy oddawaniu do warsztatu, to nie będzie potem problemów z dociekaniem kto np. zabrudził wnętrze rękami w smarze.
  • SPISZ PRZEBIEG SAMOCHODU ORAZ POZIOM PALIWA. Wykonanie jazd testowych po naprawie nie powinno zwiększyć przebiegu o więcej niż kilka kilometrów, tymczasem powszechną praktyką wielu zakładów jest jeżdżenie autem klienta.
  • JEŻELI AUTO MA JAKIEŚ USZKODZENIA KAROSERII - POKAŻ JE MECHANIKOWI. Gdy nie ma, to wszystko, co powstanie, będzie winą warsztatu. Na wszelki wypadek możesz zrobić komórką zdjęcia, dokumentujące wygląd auta. Telefon komórkowy rejestruje datę i godzinę powstania zdjęcia.
  • POPROŚ O PROTOKÓŁ PRZEKAZANIA SAMOCHODU DO NAPRAWY. Dobre warsztaty praktykują to rozwiązanie, gdyż po pierwsze czasami wymaga tego ubezpieczenie serwisu, a po drugie nie ma wtedy wątpliwości przy naprawie i rozliczeniu. W protokóle zwykle jest wpisany przebieg, stan paliwa i ewentualne usterki nadwozia.
  • JEŻELI USTERKĘ TRZEBA WCZEŚNIEJ ZDIAGNOZOWAĆ, ZAPYTAJ O KOSZT DIAGNOZY. Dobrą praktyką jest nieliczenie należności za diagnozę, o ile klient zdecyduje się na naprawę.
  • UPRZEDŹ MECHANIKA PRZED NAPRAWĄ, ŻE ŻYCZYSZ SOBIE SZCZEGÓŁOWY RACHUNEK PO REMONCIE LUB FAKTURĘ. Dokument powinien zawierać nazwy wszystkich wymienianych elementów z podaniem producentów. To pozwoli uniknąć ewentualnych nieporozumień. Zastrzeż, że chcesz pełne nazwy części, a nie skrócone.

Przy odbiorze samochodu z warsztatu

  • OBEJRZYJ SAMOCHÓD SPRAWDZAJĄC, CZY NIE JEST USZKODZONY. To, czego nie zauważysz, trudno będzie potem udowodnić mechanikowi. Zwróć uwagę, czy np. karoseria nie została porysowana przez mechanika (typowa sytuacja).
  • JEŻELI SAMOCHÓD ZOSTAŁ UBRUDZONY PRZEZ MECHANIKÓW, BEZ ZAŻENOWANIA POPROŚ O JEGO WYCZYSZCZENIE. Usunięcie śladów brudnych rąk z błotników czy z kierownicy to obowiązek warsztatu. Przy należytej dbałości (osłony na błotniki, kierownicę i fotel kierowcy) takie zabrudzenia nie powinny się w ogóle zdarzyć.
  • SPRAWDŹ, CZY USTERKĘ UDAŁO SIĘ USUNĄĆ. Czasami w ramach jazdy próbnej może się okazać, że nie wszystko jest zrobione tak, jak powinno. Może mechanik coś przeoczył.
  • POPROŚ MECHANIKA, ABY NAPISAŁ NA KARTCE, CO BYŁO ROBIONE, nawet jeżeli nie chcesz faktury. Spis wraz z pełnymi nazwami części to dowód na wymianę pewnych elementów, ważny jeżeli ponownie uległyby one awarii. Gdy warsztat nie drukuje odpowiednich formularzy, to wystarczy Ci odpowiednio wypełniona kartka z pieczątką serwisu.
  • NIE POZWÓL SIĘ ZASKAKIWAĆ CENĄ. Koszt naprawy musi zgadzać się z kosztorysem. Jeżeli wcześniej uzgodniłeś, że każde zwiększenie zakresu prac musi być uzgodnione - nie masz prawa być zaskoczony ceną. Jeżeli natomiast jest ona zgodna z ustaleniami, to w tym momencie próba targowania się byłaby po prostu nieelegancka. Warto na przyszłość zachować po sobie dobre wspomnienie, gdyż pewnie nie jest to ostatnia awaria samochodu.