Silnik do wymiany

Gdy rozpadnie się silnik w kilkuletnim aucie, to opłaca się praktycznie tylko wymienić go na inny.
Gdy rozpadnie się silnik w kilkuletnim aucie, to opłaca się praktycznie tylko wymienić go na inny.Motor

Zobacz również:

    Objawy towarzyszące skrajnemu zużyciu lub uszkodzeniu silnika, kwalifikujące go do wymiany

    • Dym olejowy z rury wydechowej: sino-niebieski kolor i gryzący zapach to objawy dymu olejowego. Jeżeli kopcenie pojawia się tylko przy rozruchu, to winna jest zużyta głowica. Jeżeli dymienie wzmaga się przy wyższych obrotach, to zużyte są już pierścienie i cylindry (blok silnika).
    • Podwyższony poziom hałasu: jest objawem ponadnormatywnych luzów pomiędzy częściami. Wyraźne głośne stuki pochodzić mogą od zużytych panewek i wału, a cichsze - z mechanizmu rozrządu.
    • Utrudniony zimny rozruch: może być spowodowany utratą kompresji (szczelności) przez silnik. Objawem towarzyszącym utracie kompresji jest zwykle spadek osiągów.
    • Spadek ciśnienia oleju: świecenie kontrolki ciśnienia oleju bywa oznaką skrajnie dużych luzów na wale.
    • Zerwanie paska rozrządu: powoduje uderzenie zaworów o tłoki i zgaśnięcie silnika. Próbom uruchomienia towarzyszy nienormalnie szybkie kręcenie rozrusznika (z powodu braku kompresji w cylindrach).
    • Uszkodzenie wału korbowego: poprzedzone jest zwykle głośnymi stukami. Zatarty wał potrafi stanąć w miejscu. Czasami naprawa jest już niemożliwa. Powodem może być na przykład awaria pompy oleju.
    • Wypalenie dziury w tłoku: obecnie zdarza się raczej w turbodieslach i jest to zwykle wynik zawieszenia się końcówki wtryskiwacza lub niefachowo przeprowadzonego chiptuningu.
    • Zatarcie tłoków w cylindrach: nastąpić może na przykład w wyniku przegrzania. Zwykle poprzedzone jest przepaleniem uszczelki głowicy i obłokami pary z rury wydechowej.

    1. Zanim wybierzesz silnik

    Zobacz również:

      2. Zdecyduj, czy chcesz cały silnik

      • Goły silnik, zwany też czasami "słupkiem" to silnik pozbawiony wszystkiego, co się dało odkręcić. Brakuje więc nie tylko agregatów typu alternatora czy pompy wspomagania, ale również wtryskiwaczy, turbosprężarki, a czasami nawet koła zamachowego i kolektorów. Jeżeli elementy te są nieuszkodzone w dotychczasowym silniku, to zwykle można je bez problemów przełożyć do drugiej jednostki.
      • Silnik kompletny: to jednostka z całym osprzętem, teoretycznie gotowa do montażu. Choć jest droższa, to nie o tyle, ile warte są dodatkowe elementy osobno. Nieraz warto kupić silnik kompletny (szczególnie diesla), by mieć zapasowe części zamienne.

      Cena silnika używanego w dobrym stanie

      Model
      Silnik bez osprzętu
      Silnik kompletny
      Turbodiesle
      Audi A4/Volkswagen Passat B5 1.9 TDI
      2500 zł
      3800 zł
      Audi Q7/Volkswagen Touareg 4.2 TDI
      9000 zł
      16 000 zł
      BMW 320d E90
      5000 zł
      9000 zł
      BMW X5 3.0D/530d E60
      6500 zł
      11 000 zł
      Fiat Punto/Panda 1.3 JTD
      3000 zł
      5000 zł
      Ford Mondeo 2.0 TDCi 130 KM
      2000 zł
      4500 zł
      Ford Mondeo IV 2.0 TDCi 140 KM
      4200 zł
      6500 zł
      Honda Accord 2.2 CTDi
      4500 zł
      6500 zł
      Mazda 6 2.0 CiTD
      6500 zł
      8500 zł
      Opel Vectra/Zafira 1.9 CDTI
      2300 zł
      4000 zł
      Opel Insignia 2.0 CDTI
      4000 zł
      7000 zł
      Peugeot Partner 1.6 HDi
      2500 zł
      6500 zł
      Renault Scenic 1.5 dCi
      2500 zł
      5000 zł
      Renault Laguna 1.9 dCi
      2800 zł
      5000 zł
      Toyota 2.0 D-4D 116 KM
      4500 zł
      6500 zł
      Toyota Land Cruiser D-4D
      7000 zł
      12 000 zł
      VW Passat B6 2.0 TDI
      3500 zł
      6500 zł
      Benzynowe
      BMW 320i E46
      2300 zł
      3900 zł
      Citroen C3/Peugeot 206 1.4 75 KM
      500 zł
      900 zł
      Fiat 500 1.2 69 KM
      1200 zł
      2000 zł
      Ford Focus/C-Max 1.6 16V
      1800 zł
      2500 zł
      Ford Focus III 1.6 Ecoboost
      4500 zł
      10 000 zł
      Honda Civic 5d 1.5
      800 zł
      1500 zł
      Nissan X-Trail/Primera P12 2.0
      4000 zł
      5000 zł
      Opel Astra III 1.6 16V
      1500 zł
      2200 zł
      Renault Clio III 1.2 Tce
      2000 zł
      2800 zł
      Renault Laguna II 1.8
      2200 zł
      2600 zł
      Suzuki Swift 1.0zv
      350 zł
      600 zł
      VW/Skoda 1.4 TSI 122 KM
      5000 zł
      6500 zł

      3. Kupowanie silnika

      Wnętrze silnika pracującego na dobrym oleju, syntetyku. Taki kolor (a nie czarny) to dobry znak.
      Wnętrze silnika pracującego na dobrym oleju, syntetyku. Taki kolor (a nie czarny) to dobry znak.Motor

      4. Operacja wymiany

      W używanym silniku trzeba wymienić olej i filtry, a często także pasek rozrządu.
      W używanym silniku trzeba wymienić olej i filtry, a często także pasek rozrządu.Motor

      5. Dodatkowe koszty związane z wymianą silnika

      6. Formalności związane z zakupem i wymianą silnika

      Wymieniać czy remontować?

      1. Jeżeli cały silnik nie jest nadmiernie wyeksploatowany, a przytrafi mu się awaria stosunkowo łatwa do naprawy (np. zerwany pasek rozrządu), to lepiej naprawić silnik niż go wymieniać.
      2. Gdy oferta silników używanych obejmuje jednostki w złym stanie (pojazdy bardzo stare lub auta użytkowe), to dobrego silnika po prostu się nie znajdzie.
      3. Jeżeli samochód ma posłużyć jeszcze wiele lat, to remont powinien dać gwarantowany efekt poprawy, natomiast stan silnika używanego jest zawsze pewną niewiadomą. Każdorazowo warto oszacować koszty obu rozwiązań. Poniżej przedstawiamy wyliczenia dla typowych silników 4-cylindrowych (kompletny remont).

      Szacunkowe koszty remontu silnika 4-cylindrowego

      Czynności/części
      Benzynowy 8-zaworowy
      Benzynowy 16-zaworowy
      Diesel 8-zaworowy
      Diesel 16-zaworowy
      OBRÓBKA: szlif wału, szlif cylindrów,
      osiowanie, naprawa korb., pełna
      regeneracja głowicy itp.
      1300 zł
      1600 zł
      1400 zł
      1700 zł
      Demontaż i montaż silnika
      800 zł
      1000 zł
      1000 zł
      1000 zł
      CZĘŚCI: tłoki, panewki, uszczelki,
      rozrząd, zawory itp.
      2000 zł
      2600 zł
      5500 zł
      6000 zł
      Płyny eksploatacyjne
      150 zł
      200 zł
      200 zł
      200 zł
      Regeneracja turbosprężarki
      i wtryskiwaczy w dieslu
      -
      -
      3000 zł
      3000 zł
      Razem
      4250 zł
      5400 zł
      11 100 zł
      11 900 zł

      Szacunkowe koszty wymiany silnika 4-cylindrowego

      Czynności/części
      Benzynowy 8-zaworowy
      Benzynowy 16-zaworowy
      Diesel 8-zaworowy
      Diesel 16-zaworowy
      Silnik używany, kompletny,
      w dobrym stanie technicznym
      1000 zł
      1600 zł
      4000 zł
      6500 zł
      Rozrząd nowy
      300 zł
      400 zł
      700 zł
      850 zł
      Płyny eksploatacyjne
      150 zł
      200 zł
      200 zł
      200 zł
      Przemontowanie silnika
      z wymianą rozrządu
      800 zł
      1000 zł
      1000 zł
      1000 zł
      Razem
      2250 zł
      3200 zł
      5900 zł
      8550 zł