Silnik do wymiany

Gdy rozpadnie się silnik w kilkuletnim aucie, to opłaca się praktycznie tylko wymienić go na inny.
Gdy rozpadnie się silnik w kilkuletnim aucie, to opłaca się praktycznie tylko wymienić go na inny.Motor

Objawy towarzyszące skrajnemu zużyciu lub uszkodzeniu silnika, kwalifikujące go do wymiany

  • Dym olejowy z rury wydechowej: sino-niebieski kolor i gryzący zapach to objawy dymu olejowego. Jeżeli kopcenie pojawia się tylko przy rozruchu, to winna jest zużyta głowica. Jeżeli dymienie wzmaga się przy wyższych obrotach, to zużyte są już pierścienie i cylindry (blok silnika).
  • Podwyższony poziom hałasu: jest objawem ponadnormatywnych luzów pomiędzy częściami. Wyraźne głośne stuki pochodzić mogą od zużytych panewek i wału, a cichsze - z mechanizmu rozrządu.
  • Utrudniony zimny rozruch: może być spowodowany utratą kompresji (szczelności) przez silnik. Objawem towarzyszącym utracie kompresji jest zwykle spadek osiągów.
  • Spadek ciśnienia oleju: świecenie kontrolki ciśnienia oleju bywa oznaką skrajnie dużych luzów na wale.
  • Zerwanie paska rozrządu: powoduje uderzenie zaworów o tłoki i zgaśnięcie silnika. Próbom uruchomienia towarzyszy nienormalnie szybkie kręcenie rozrusznika (z powodu braku kompresji w cylindrach).
  • Uszkodzenie wału korbowego: poprzedzone jest zwykle głośnymi stukami. Zatarty wał potrafi stanąć w miejscu. Czasami naprawa jest już niemożliwa. Powodem może być na przykład awaria pompy oleju.
  • Wypalenie dziury w tłoku: obecnie zdarza się raczej w turbodieslach i jest to zwykle wynik zawieszenia się końcówki wtryskiwacza lub niefachowo przeprowadzonego chiptuningu.
  • Zatarcie tłoków w cylindrach: nastąpić może na przykład w wyniku przegrzania. Zwykle poprzedzone jest przepaleniem uszczelki głowicy i obłokami pary z rury wydechowej.

1. Zanim wybierzesz silnik

2. Zdecyduj, czy chcesz cały silnik

  • Goły silnik, zwany też czasami "słupkiem" to silnik pozbawiony wszystkiego, co się dało odkręcić. Brakuje więc nie tylko agregatów typu alternatora czy pompy wspomagania, ale również wtryskiwaczy, turbosprężarki, a czasami nawet koła zamachowego i kolektorów. Jeżeli elementy te są nieuszkodzone w dotychczasowym silniku, to zwykle można je bez problemów przełożyć do drugiej jednostki.
  • Silnik kompletny: to jednostka z całym osprzętem, teoretycznie gotowa do montażu. Choć jest droższa, to nie o tyle, ile warte są dodatkowe elementy osobno. Nieraz warto kupić silnik kompletny (szczególnie diesla), by mieć zapasowe części zamienne.

Cena silnika używanego w dobrym stanie

Model
Silnik bez osprzętu
Silnik kompletny
Turbodiesle
Audi A4/Volkswagen Passat B5 1.9 TDI
2500 zł
3800 zł
Audi Q7/Volkswagen Touareg 4.2 TDI
9000 zł
16 000 zł
BMW 320d E90
5000 zł
9000 zł
BMW X5 3.0D/530d E60
6500 zł
11 000 zł
Fiat Punto/Panda 1.3 JTD
3000 zł
5000 zł
Ford Mondeo 2.0 TDCi 130 KM
2000 zł
4500 zł
Ford Mondeo IV 2.0 TDCi 140 KM
4200 zł
6500 zł
Honda Accord 2.2 CTDi
4500 zł
6500 zł
Mazda 6 2.0 CiTD
6500 zł
8500 zł
Opel Vectra/Zafira 1.9 CDTI
2300 zł
4000 zł
Opel Insignia 2.0 CDTI
4000 zł
7000 zł
Peugeot Partner 1.6 HDi
2500 zł
6500 zł
Renault Scenic 1.5 dCi
2500 zł
5000 zł
Renault Laguna 1.9 dCi
2800 zł
5000 zł
Toyota 2.0 D-4D 116 KM
4500 zł
6500 zł
Toyota Land Cruiser D-4D
7000 zł
12 000 zł
VW Passat B6 2.0 TDI
3500 zł
6500 zł
Benzynowe
BMW 320i E46
2300 zł
3900 zł
Citroen C3/Peugeot 206 1.4 75 KM
500 zł
900 zł
Fiat 500 1.2 69 KM
1200 zł
2000 zł
Ford Focus/C-Max 1.6 16V
1800 zł
2500 zł
Ford Focus III 1.6 Ecoboost
4500 zł
10 000 zł
Honda Civic 5d 1.5
800 zł
1500 zł
Nissan X-Trail/Primera P12 2.0
4000 zł
5000 zł
Opel Astra III 1.6 16V
1500 zł
2200 zł
Renault Clio III 1.2 Tce
2000 zł
2800 zł
Renault Laguna II 1.8
2200 zł
2600 zł
Suzuki Swift 1.0zv
350 zł
600 zł
VW/Skoda 1.4 TSI 122 KM
5000 zł
6500 zł

3. Kupowanie silnika

Wnętrze silnika pracującego na dobrym oleju, syntetyku. Taki kolor (a nie czarny) to dobry znak.
Wnętrze silnika pracującego na dobrym oleju, syntetyku. Taki kolor (a nie czarny) to dobry znak.Motor

4. Operacja wymiany

W używanym silniku trzeba wymienić olej i filtry, a często także pasek rozrządu.
W używanym silniku trzeba wymienić olej i filtry, a często także pasek rozrządu.Motor

5. Dodatkowe koszty związane z wymianą silnika

6. Formalności związane z zakupem i wymianą silnika

Wymieniać czy remontować?

  1. Jeżeli cały silnik nie jest nadmiernie wyeksploatowany, a przytrafi mu się awaria stosunkowo łatwa do naprawy (np. zerwany pasek rozrządu), to lepiej naprawić silnik niż go wymieniać.
  2. Gdy oferta silników używanych obejmuje jednostki w złym stanie (pojazdy bardzo stare lub auta użytkowe), to dobrego silnika po prostu się nie znajdzie.
  3. Jeżeli samochód ma posłużyć jeszcze wiele lat, to remont powinien dać gwarantowany efekt poprawy, natomiast stan silnika używanego jest zawsze pewną niewiadomą. Każdorazowo warto oszacować koszty obu rozwiązań. Poniżej przedstawiamy wyliczenia dla typowych silników 4-cylindrowych (kompletny remont).

Szacunkowe koszty remontu silnika 4-cylindrowego

Czynności/części
Benzynowy 8-zaworowy
Benzynowy 16-zaworowy
Diesel 8-zaworowy
Diesel 16-zaworowy
OBRÓBKA: szlif wału, szlif cylindrów,
osiowanie, naprawa korb., pełna
regeneracja głowicy itp.
1300 zł
1600 zł
1400 zł
1700 zł
Demontaż i montaż silnika
800 zł
1000 zł
1000 zł
1000 zł
CZĘŚCI: tłoki, panewki, uszczelki,
rozrząd, zawory itp.
2000 zł
2600 zł
5500 zł
6000 zł
Płyny eksploatacyjne
150 zł
200 zł
200 zł
200 zł
Regeneracja turbosprężarki
i wtryskiwaczy w dieslu
-
-
3000 zł
3000 zł
Razem
4250 zł
5400 zł
11 100 zł
11 900 zł

Szacunkowe koszty wymiany silnika 4-cylindrowego

Czynności/części
Benzynowy 8-zaworowy
Benzynowy 16-zaworowy
Diesel 8-zaworowy
Diesel 16-zaworowy
Silnik używany, kompletny,
w dobrym stanie technicznym
1000 zł
1600 zł
4000 zł
6500 zł
Rozrząd nowy
300 zł
400 zł
700 zł
850 zł
Płyny eksploatacyjne
150 zł
200 zł
200 zł
200 zł
Przemontowanie silnika
z wymianą rozrządu
800 zł
1000 zł
1000 zł
1000 zł
Razem
2250 zł
3200 zł
5900 zł
8550 zł