Samochód z automatem bez tajemnic

Stare skrzynie Mercedesa należą do najtrwalszych automatów.
Stare skrzynie Mercedesa należą do najtrwalszych automatów.Motor

Jak jeździć automatem?

  • P (parking) - w tym położeniu pozostawiamy samochód na postoju, uruchamiamy silnik i go wyłączamy; uruchamia się wówczas mechaniczna blokada kół. Jeśli auto stoi na wzniesieniu, lepiej najpierw zaciągnąć hamulec ręczny i dopiero przestawić dźwignię na pozycję P - odciążamy w ten sposób blokadę kół. Inaczej powrót dźwigni zmiany biegów do pozycji D może być utrudniony i wymagać użycia większej niż zwykle siły.
  • R (reverse) - bieg wsteczny; uruchamiamy go tylko na postoju z wciśniętym pedałem hamulca;
  • N (neutral) - luz - służy do bezkolizyjnej zmiany przełożeń lub holowania samochodu. W żadnym wypadku nie wrzucamy luzu podczas jazdy, jak to niekiedy bywa w przypadku manualnej skrzyni biegów. Na luzie ciśnienie oleju w skrzyni biegów gwałtownie spada, co grozi uszkodzeniem jej podzespołów lub w skrajnych sytuacjach zgaśnięciem silnika i odłączeniem wspomagania kierownicy i hamulców.
  • D (drive) - jazda do przodu na wszystkich dostępnych biegach;
  • 1, 2, 3, L, S itp. - pozycje blokujące dane przełożenia lub uruchamiające specjalny tryb jazdy; można je wybierać podczas jazdy, ale pod warunkiem, że aktualna prędkość znajduje w zakresie danego przełożenia. Zależnie od sytuacji, można korzystać z nich np. do holowania przyczepy, wyjeżdżania z zaspy lub do hamowania silnikiem.
  • S (sport) - w niektórych modelach tryb sportowy - skrzynia zmienia biegi na wyższych obrotach i utrzymuje niższe przełożenie
  • W (winter) - w niektórych modelach tryb zimowy - w trybie zimowym często skrzynia rusza z drugiego biegu. Uwaga! Tryb Winter przeznaczony jest do jazdy w niebezpiecznych warunkach, na przykład na śliskiej nawierzchni. Nie używamy go do normalnej jazdy w zimie, ponieważ grozi to uszkodzeniem skrzyni.
  • HOLD - w niektórych modelach przycisk służący blokadzie przełożeń; przykład (Mazda 626): skrzynia ma cztery przełożenia w trybie D, z przyciskiem Hold uruchamia trzeci bieg. Skrzynia ma trzy przełożenia w trybie S, z przyciskiem Hold uruchamia drugi bieg.
  • O/D off - wyłączenie nadbiegu (w niektórych modelach automatycznych skrzyń rolę ostatniego przełożenia pełni nadbieg; po wciśnięciu przycisku O/D off skrzynia go blokuje); 
  • M i +/- - tryb ręcznej zmiany biegów.
Niestety, większość awarii automatycznych skrzyń biegów to wina użytkowników. Kierowcy nie przestrzegają podstawowych zasad jazdy albo kupują używany samochód z automatem z ciekawości i bez doświadczenia. Wiele starszych modeli z rynku amerykańskiego nie jest też przystosowana do europejskiego stylu jazdy i wymaga dodatkowej chłodnicy oleju. - mówi Wiesław Wiśniewski, właściciel zakładu specjalizującego się w naprawach samochodów japońskich.

Kupujemy używane auto z automatem

Jak prawidłowo eksploatować auto z automatem?

  • podczas krótkich postojów, np. na czerwonym świetle, należy pozostawić dźwignię biegów w pozycji D - przełączanie jej na pozycje N lub P prowadzi do przyspieszonego zużycia tarczek sprzęgłowych;
  • nie wolno przełączać dźwigni w położenie N podczas jazdy z uwagi na spadek ciśnienia smarowania;
  • przełożenia R i D należy uruchamiać tylko po całkowitym zatrzymani się samochodu;
  • nie wolno przeciążać samochodu, przekraczając dopuszczalną ładowność przewidzianą przez producenta;
  • warto korzystać z dodatkowych pozycji i funkcji przewidzianych przez producenta, np. blokować niższe przełożenia podczas jazdy w górach, i zgodnie z ich przeznaczeniem, np. nie używać trybu zimowego w normalnych warunkach drogowych;
  • zimą pierwsze kilometry warto pokonać na niskich obrotach i poczekać na rozgrzanie się oleju;
  • korzystny dla skrzyni biegów będzie montaż dodatkowej chłodnicy oleju;
  • w przypadku awarii należy skorzystać z lawety lub ograniczyć dystans przejechany na kołach do minimum.