​Przez prosty błąd przy parkowaniu, możesz już nie ruszyć z miejsca

Skrzynia automatyczna to duże ułatwienie i wygoda dla kierowcy. Niestety, jak każdy element obsługi samochodu, nie jest całkowicie odporna na niewłaściwe traktowanie ze strony kierującego. Nie każdy wie na przykład, że jeden prosty błąd może sprawić, iż auto nie ruszy już z miejsca.

Automatyczna skrzynia biegów to duża wygoda, ale nawet podczas parkowania takim samochodem, można popełnić poważny błąd
Automatyczna skrzynia biegów to duża wygoda, ale nawet podczas parkowania takim samochodem, można popełnić poważny błąd123RF/PICSEL

Jak parkować autem z automatyczną skrzynią biegów?

Co może być prostszego, niż zatrzymanie pojazdu na parkingu? Okazuje się, że i to można zrobić źle, szczególnie w aucie ze skrzynią automatyczną. Nie jest tajemnicą, że do pozostawienia pojazdu na postoju, służy tryb P. Zdarza się jednak, że kierowca wrzuca go jeszcze w momencie toczenia się pojazdu. Powoduje to gwałtowne zatrzymanie, które nadwyręża elementy skrzyni biegów. Najpierw trzeba całkowicie się zatrzymać i dopiero wtedy wybierać P.

Druga kwestia, to używanie hamulca ręcznego. Część kierowców uważa tryb P jako rodzaj hamulca i nie korzysta już z hamulca ręcznego. Jeśli tak robimy na równym parkingu, to nie jest to problemem. Lecz pozostawiając pojazd na wzniesieniu, nadwyrężamy element blokujący przekładnię. Może to doprowadzić do jego uszkodzenia lub stałego zablokowania.

Zablokowana automatyczna skrzynia biegów - jak ją odblokować?

Po czym poznać, że popełniliśmy błąd podczas parkowania samochodu? Kiedy do niego powrócimy i będziemy chcieli zmienić pozycję wybieraka na R lub D, może stawiać on wyraźny opór i poczujemy mocne szarpnięcie po zwolnieniu blokady. Z kolei w autach z elektronicznym wybierakiem, pojawi się tylko szarpnięcie. To jasny znak, że nadwyrężyliśmy blokadę "automatu" i kolejnym razem, parkując w identyczny sposób, możemy jej już nie zwolnić.

Znacznie gorzej jest w sytuacji, kiedy skrzynia nie chce przełączyć się z trybu P na inny. Używanie bardzo dużej siły może niczego nie zmienić i jest niezalecane. Zaś w autach z elektronicznym wybierakiem, tym bardziej nie mamy możliwości manewru.

Jedynym rozwiązaniem w takich sytuacjach, jest doprowadzenie do odprężenia całego układu. Należy pchnąć samochód delikatnie w kierunku wzniesienia. Trzeba to zrobić z wyczuciem, ponieważ zbyt mocne przesuniecie wygeneruje naprężenie w odwrotną stronę. Zdajemy sobie sprawę, że przy większych wzniesieniach, może to być zadanie niemal do wykonania ręcznie, ale próby pociągnięcia przez inny pojazd, mogą właśnie spowodować naprężenie w przeciwnym kierunku i w niczym nam to nie pomoże.

Jak nie dopuścić do zablokowania automatycznej skrzyni biegów?

W myśl zasady, że lepiej zapobiegać, niż leczyć, powinniśmy wyrobić sobie prosty nawyk. Po zatrzymaniu pojazdu, trzymając nogę na hamulcu, zaciągnąć hamulec ręczny, żeby to on wziął na siebie zadanie utrzymania pojazdu w miejscu. Dopiero wtedy trzeba przełączyć wybierak automatu na P.

***

Darmowe autostrady i zakaz wyprzedzania dla ciężarówek. Moto Flesz odc. 91INTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas