Parkowanie bez obaw

Montaż czujników cofania w samochodzie nie jest ani zbyt trudny, ani nie musi być kosztowny. Pokazujemy, jak wykonać go samodzielnie krok po kroku.

Samodzielny montaż: czujniki cofania za 150 zł.
Samodzielny montaż: czujniki cofania za 150 zł.Motor

Warsztaty zajmujące się montażem czujników parkowania (ściślej: cofania, gdy chodzi o umieszczane tylko z tyłu) pobierają za taką usługę 200-400 zł. To sporo, zważywszy na koszt zakupu samych czujników - przyzwoite zestawy oferowane są już za niewiele ponad 100 zł. Jeśli ktoś chce wyposażyć samochód w takie udogodnienie, opłacalne jest samodzielne wykonanie montażu.

Każdy zestaw składa się praktycznie z takich samych elementów: czujników (zwykle czterech) z przewodami, które przez wtyczki podłącza się do centralki, a z centralki wyprowadza przewód do urządzenia ostrzegającego - brzęczyka lub wyświetlacza pokazującego odległość do przeszkody. Całość uzupełnia kabel zasilający.

Montaż zaczyna się od umieszczenia czujników w wywierconych w zderzaku otworach (specjalne wiertło jest częścią zestawu) i przeprowadzenia przewodów do wnętrza bagażnika przez jeden z otworów technologicznych (bez wiercenia dziur w nadwoziu). Trzeba także przeprowadzić kabel do podłączenia wyświetlacza do przedziału pasażerskiego. Wszystkie przewody należy następnie doprowadzić do centralki. Decydująca jest dokładność: równewywiercenie otworów w zderzaku, ukrycie przewodów czy dokładne zalutowanie i zaizolowanie przewodów zasilania.

Co kupić, jakie narzędzia będą potrzebne

Prosty zestaw z czterema czujnikami i brzęczykiem kosztuje ok. 110 zł. Komplet z niewielkim wyświetlaczem pokazującym odległość do przeszkody (kolorowymi diodami, a czasem także w metrach) można kupić za ok. 150 zł.Do montażu potrzebne są podstawowe narzędzia: wiertarka, lutownica, woltomierz i śrubokręt z końcówkami odpowiednimi dla konkretnego modelu samochodu (do odkręcenia plastików wnętrza i wykładziny w bagażniku). Przydadzą się też ochronna taśma malarska, miarka, taśma izolacyjna i giętki drut, który ułatwi przeciągnięcie przewodów w ciasnej przestrzeni między nadwoziem samochodu a zderzakiem, bez konieczności jego demontażu.

Sam zamontuj czujniki cofania

Sam zamontuj czujniki cofania

Parkowanie bez obaw (czytaj artykuł)

13. Montaż wyświetlacza najlepiej na tylnej półce. Podklejony rzep zapewnia odpowiednio silne trzymanie.Motor
10. Szukanie zasilania światła wstecznego – czujniki będą włączać się automatycznie przy jeździe do tyłu.Motor
8. Ostateczne mocowanie czujników – należy obrócić je do pożądanej pozycji i wcisnąć do zatrzaśnięcia.Motor
11. Lutowanie przewodów zapewni najpewniejsze podłączenie zasilania, ale można też użyć szybkozłącza.Motor
9. Poprowadzenie przewodów wyświetlacza z przedziału pasażerskiego do bagażnika, w okolice centralki.Motor
12. Podłączenie przewodów we właściwe wejścia centralki, aby odróżniać przeszkody z lewej i prawej strony.Motor
6. Przeciągnięcie przewodów do wnętrza jest najłatwiejsze po przyklejeniu wtyczek przewodów do drutu.Motor
5. Ustalenie prowadzenia przewodów – giętki drut pozwoli znaleźć miejsce nad mocowaniami zderzaka.Motor
7. Oznaczenie przewodów zapobiegnie pomyłkom przy podłączaniu czujników do właściwych wejść w centralce.Motor
4. Znalezienie przejścia do bagażnika - przez które można wprowadzić przewody czujników zza zderzaka.Motor
3. Demontaż plastików - pozwoli na poprowadzenie przewodów w ukryciu, aby nie leżały luzem w bagażniku.Motor
2. Wiercenie otworów na czujniki – służy do tego otwornica o odpowiedniej średnicy dołączona do zestawu.Motor
1. Oklejenie zderzaka taśmą malarską pozwoli na wygodne wyznaczenie miejsca na otwory pod czujniki.Motor

Warto wiedzieć

Montaż czujników jest łatwiejszy po zdjęciu zderzaka, zwłaszcza gdy nie jest to związane z odkręcaniem zbyt wielu elementów i nie grozi połamaniem zapinek. Poprowadzenie przewodów nie wymaga wówczas ekwilibrystyki.Przed ostatecznym założeniem czujników w zderzaku należy ustawić je w odpowiedniej pozycji, bo obudowa nie jest symetryczna. Poprzez ich obrót można skierować wiązkę wysyłanego sygnału w odpowiednią stronę - lekko na boki przy narożnych czujnikach i na wprost (oraz nie za bardzo w dół) w przypadku elementów środkowych. To zwiększa zakres wykrywania przeszkód.

Motor

Tekst: Bartosz Zienkiewicz, zdjęcia: Paweł Tyszko

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas