Remont na Autostradowej Obwodnicy Wrocławia. Wprowadzą pomiar prędkości
Od 4 czerwca 2025 roku kierowcy podróżujący obwodnicą Wrocławia muszą przygotować się na utrudnienia. Rozpoczął się długo wyczekiwany remont cząstkowy nawierzchni w rejonie szczelin dylatacyjnych jezdni. Pierwszy etap robót potrwa do końca czerwca, natomiast drugi etap planowany jest wstępnie na okres wakacyjny. Co istotne – prace nie będą prowadzone w weekendy.

W skrócie
- Od czerwca 2025 roku kierowców na Autostradowej Obwodnicy Wrocławia czekają utrudnienia związane z remontem nawierzchni.
- Prace podzielono na dwa etapy i będą prowadzone wyłącznie w dni robocze, by zminimalizować uciążliwości.
- Planowana jest także instalacja nowych urządzeń do odcinkowego pomiaru prędkości na AOW i innych trasach.
- Więcej podobnych informacji znajdziesz na stronie głównej serwisu
Prace będą prowadzone na obu jezdniach Autostradowej Obwodnicy Wrocławia, na odcinku pomiędzy węzłami Wrocław Zachód i Psie Pole. Łącznie remont obejmie nawierzchnię przy 15 dylatacjach - specjalnych szczelinach konstrukcyjnych, które pozwalają na kompensację rozszerzeń i kurczów materiału spowodowanych zmianami temperatury oraz obciążeniami ruchu. Aby zminimalizować utrudnienia i zachować możliwie płynny ruch, roboty zostały podzielone na dwa etapy.
Ruszył remont na AOW. Projekt podzielono na dwa etapy
W pierwszym etapie robót zamknięte zostaną pas awaryjny oraz prawy, natomiast w drugim etapie prace obejmą pas środkowy i lewy, tzw. szybki. Roboty będą prowadzone wyłącznie w ciągu dnia - od poniedziałku do piątku - co ma na celu nie tylko zapewnienie maksymalnego bezpieczeństwa ekipom drogowym, ale także ułatwienie dostaw materiałów niezbędnych do realizacji inwestycji. Dodatkowo, taki harmonogram pozwala ograniczyć uciążliwości dla kierowców podróżujących w weekendy.
Realizacja pierwszego etapu prac zaplanowana została do końca czerwca bieżącego roku, natomiast drugi etap wstępnie przewidziano na okres wakacyjny. Roboty prowadzone są w ramach bieżącego utrzymania infrastruktury drogowej, a ich całkowity koszt oszacowano na około 300 tys. złotych. Prace mają na celu nie tylko poprawę komfortu jazdy, ale również przedłużenie żywotności nawierzchni obwodnicy.
Niestety, pierwsze doniesienia potwierdzają, że ruch na Autostradowej Obwodnicy Wrocławia w kierunku z południa na północ (od Bielan Wrocławskich w kierunku Warszawy) odbywa się w żółwim tempie, a w konsekwencji kierowcy szukają alternatywnej trasy przejazdu w mieście, przez co zakorkowana jest cała zachodnia strona Wrocławia.
Wkrótce montaż nowych urządzeń do odcinkowego pomiaru prędkości
To jednak nie wszystko. Już wkrótce Generalny Inspektorat Transportu Drogowego planuje montaż nowych urządzeń do odcinkowego pomiaru prędkości. Projekt zakłada zakup i instalację łącznie 128 stacjonarnych urządzeń rejestrujących, które będą wykorzystywane do ujawniania wykroczeń w ruchu drogowym, w tym
- 43 urządzenia do odcinkowego pomiaru prędkości,
- 70 urządzeń punktowego pomiaru prędkości,
- 10 rządzeń do monitorowania przejazdu na czerwonym świetle na skrzyżowaniach,
- 5 urządzeń do monitorowania przejazdu na czerwonym świetle na przejazdach kolejowych.
Na drogach w całym kraju planowany jest montaż 43 nowych urządzeń do odcinkowego pomiaru prędkości. Wśród lokalizacji objętych projektem znalazły się kluczowe odcinki autostrad i tras szybkiego ruchu, m.in. na autostradzie A4 pomiędzy węzłami Kąty Wrocławskie - Wrocław Południe oraz na fragmencie Krzyżowa - Krzywa oraz na Autostradowej Obwodnicy Wrocławia (A8) między węzłami Wrocław Północ - Wrocław Stadion.
Kiedy pomiar prędkości na Autostradowej Obwodnicy Wrocławia?
Głównym celem przedsięwzięcia jest poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego na krajowej sieci drogowej. Dzięki zwiększeniu liczby urządzeń rejestrujących, zmniejszona zostanie liczba wypadków powodowana niedostosowaniem prędkości do warunków ruchu i niestosowaniem się do nadawanych sygnałów świetlnych.
Dokładna data instalacji odcinkowych pomiarów prędkości na autostradzie A4 w pobliżu Wrocławia oraz na Autostradowej Obwodnicy Wrocławia nie została jeszcze ustalona. Wiadomo natomiast, że cały projekt ma być zrealizowany do 30 czerwca 2026 roku.