Oszczędzisz paliwo i hamulce - naucz się hamowania silnikiem

Hamowanie silnikiem to temat wielu dyskusji pomiędzy kierowcami. Wielu specjalistów podkreśla atuty stosowania tej techniki, czyli oszczędność paliwa i hamulców. Sprawdzamy, jak poprawnie hamować silnikiem oraz jakie są wady i zalety takiej jazdy.

Hamowanie silnikiem. Co to za technika i jak to zrobić?
Hamowanie silnikiem. Co to za technika i jak to zrobić?Getty Images

Wiele sytuacji drogowych nie wymaga mocnego wciskania pedału hamulca. Często zdarza się też, że w czasie jazdy nie trzeba się wspomagać działaniem układu hamulcowego, żeby zmniejszyć prędkość. Na przykład podczas dojeżdżania do skrzyżowania, sygnalizacji świetlnej lub poruszania się po górzystym terenie. Są to najlepsze warunki do wykorzystywania hamowania silnikiem.

Hamowanie silnikiem - na czym polega?

Żeby hamować silnikiem wystarczy ściągnąć nogę z gazu, a następnie stopniowo redukować przełożenia. Zwiększone opory w układzie przeniesienia napędu spowodują, że samochód będzie jechać coraz wolniej.

Im niższy bieg i wyższe obroty - tym bardziej odczuwalne jest mocniejsze hamowanie silnikiem. Stosowanie tej techniki pozwala oszczędzać paliwo. Kiedy odpuszczamy gaz, odcinamy dopływ paliwa do silnika. Hamując silnikiem zużycie paliwa spada do zera.

Można zatem przejechać kilkaset metrów nie wykorzystując do tego kropli paliwa. Taki styl jazdy oszczędza również klocki i tarcze hamulcowe.

Jak prawidłowo wykonać hamowanie silnikiem?

Technika hamowania silnikiem wymaga od kierowcy sprawnego korzystania ze sprzęgła w połączeniu z obserwacją obrotomierza. Ważne jest również odpowiednie wyczucie samochodu. Opanowanie tych kwestii sprawi, że jazda będzie ekonomiczna i płynna.

Prawidłowe hamowanie silnikiem powinno wyglądać następująco: najpierw zdejmujemy nogę z gazu, wciskamy sprzęgło, redukujemy bieg i puszczamy sprzęgło. Redukcja biegów powinna następować do momentu, kiedy będziemy chcieli zatrzymać pojazd lub przyspieszyć. Biegi powinniśmy zmieniać stopniowo bez przeskakiwania np. o w dwa biegi w dół. Wtedy szarpanie będzie mniej odczuwalne i odciążymy sprzęgło.

Zmiana biegów powinna być zależna od prędkości i nachylenia drogi, ale powinniśmy się starać maksymalnie ją opóźniać w bezpiecznym przedziale obrotów. W razie potrzeby można się wspomóc hamulcem.

Podczas jazdy dłuższym odcinkiem z górki minimalizujemy ryzyko przegrzania układu hamulcowego oraz zagotowania płynu.

Hamowanie silnikiem - zalety

 Wykorzystując często hamowanie silnikiem przede wszystkim oszczędzamy paliwo, samochód prowadzi się płynnie i jest stabilny na drodze, a kierowca ma cały czas pełną kontrolę nad pojazdem. W razie potrzeby można szybko zareagować na zdarzenie drogowe. Do tego zmniejszamy zużycie tarcz i klocków hamulcowych.

Hamowanie silnikiem - wady

Nieprawidłowe stosowanie hamowania silnikiem może doprowadzić do zużycia sprzęgła, a w skrajnym przypadku może doprowadzić do wpadnięcia w poślizg. Jednak są to naprawdę bardzo rzadkie przypadki.

***

"Wydarzenia": Nowy taryfikator mandatów. Są już pierwsi rekordziściPolsat NewsPolsat News
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas