Najlepsze używane samochody kompaktowe

Już po raz 15. niemiecki "Auto Zeitung" opublikował raport jakościowo-eksploatacyjny na temat niezawodności samochodów jeżdżących po niemieckich drogach.

Jakie samochody psują się najrzadziej?
Jakie samochody psują się najrzadziej?Bartosz Pudełko / Polska Press Grupa / Dziennik ZachodniEast News

Zestawienie powstało w oparciu o 5 milionów obowiązkowych badań technicznych przeprowadzonych przez inżynierów organizacji zrzeszonych w GTU - niemieckim odpowiedniku polskiego Urzędu Dozoru Technicznego.

Opracowanie to łącznie 250 dostępnych w Niemczech modeli osobowych, podzielonych na segmenty i grupy wiekowe. Pierwsza obejmuje samochody w weku od 1 do 3 lat (średni przebieg 40 tys. km). Kolejne to odpowiednio: 4-5 lat (średni przebieg 60 tys. km), 6-7 lat (średni przebieg 90 tys. km), 8-9 lat (średni przebieg 110 tys. km) i 10-11 (średni przebieg 130 tys. km).

Poniżej publikujemy zwycięzców - czyli najmniej usterkowe pojazdy - w kategorii aut kompaktowych (klasyfikacja wg GTU) we wszystkich przedziałach wiekowych.

W jaki sposób interpretować wyniki? Podawana w nawiasie liczba oznacza średnią liczbę usterek, jakie stwierdzono w 100 poddanych inspekcji pojazdach tego samego typu w poszczególnych kategoriach wiekowych. Im wyższy odsetek wykrytych awarii, tym niższa pozycja w rankingu GTU. Przykładowo - najmniej usterkowe auto w wieku do 3 lat - Fiat Tipo - otrzymał notę ogólną 0,84. Oznacza to, że usterki (głównie takie, które mogą mieć wpływ na bezpieczeństwo jazdy) stwierdzono w mniej niż 1 na 100 egzemplarzy!

Które modele polecić można z czystym sumieniem?

Wśród najmłodszych samochodów - do lat 3 - zwyciężył Fiat Tipo (0,84), przed: 2. Audi A3 (2,55) i 3. Mercedes Klasy A (2,58).

Fiat TipoInformacja prasowa (moto)

Kategoria kompaktów w wieku od 4 do 5 lat padła łupem Mercedesa klasy A (6,05). Na podium stanęły też kolejno: 2. Volvo V40 (6,28) i 3. Audi A3 (6,69).

Za najmniej usterkowe kompakty w wieku między 6 a 7 lat uznano: 1. Volvo V40 (8,60), 2. Volkswagena Golfa VII (11,20) i 3. Mazdę 3 (13,02).

Kategoria wiekowa 8-9 lat to: 1. Toyota Prius (22,49), 2. Mercedes klasy A (27,45) i 3. Volkswagen Golf VI (28,96).

Ostatnia, najbliższa sercom (i portfelom) Polaków kategoria - auta w wieku 10-11 lat (średni przebieg 130 tys. km) - zdominowana została przez: 1. Toyotę Prius (34,55), 2. Volvo S40/V50 (40,64) i 3. Subaru Imprezę (42,13).

Toyota PriusInformacja prasowa (moto)

Wnioski? Raport GTU świetnie obrazuje, w jaki sposób wiek i przebieg samochodu wpływają na jego ogólną kondycję techniczną. W najmniej usterkowym kompakcie w wieku do 3 lat - Fiacie Tipo - zanotowano średnio 0,84 usterki na 100 skontrolowanych pojazdów. W najmniej usterkowym 9-latku - Toyocie Prius - usterki stwierdzono już w ponad 22 na 100 skontrolowanych aut. Wśród najstarszych aut (ponownie zwyciężyła Toyota Prius) notowano już średnio 34,5 usterki na 100 przebadanych pojazdów!

Dacia LoganInformacja prasowa (moto)

Prezentowane dane świadczą również o diametralnie różnej jakości oferowanych nabywcom nowych aut. Dość powiedzieć, że najbardziej usterkowym autem kompaktowym we wszystkich kategoriach wiekowych była Dacia Logan. W najmłodszych egzemplarzach (1-3 lata) notowano tu średnio 15,7 usterki na 100 samochodów (blisko 15 krotnie więcej niż we Fiacie Tipo). W najstarszej kategorii wiekowej (10-11 lat) na 100 skontrolowanych Loganów usterki mogące wpływać na bezpieczeństwo notowano już w - uwaga - 98,4 skontrolowanych aut!

PR

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas