Kierowca lepszy niż ABS? Zapomnij

Motor

Cztery sytuacje drogowe, w których ABS może wydłużać drogę hamowania

Cztery sytuacje drogowe, w których ABS może wydłużać drogę hamowania

Wyboista droga: podskakujące koło (szczególnie przy zużytych amortyzatorach) traci kontakt z drogą, zaburzając pracę ABS-u. Zablokowanie kół sprawdza się w tej sytuacji lepiej.
Wyboista droga: podskakujące koło (szczególnie przy zużytych amortyzatorach) traci kontakt z drogą, zaburzając pracę ABS-u. Zablokowanie kół sprawdza się w tej sytuacji lepiej.Motor
Liście na drodze: brak bezpośredniego kontaktu z nawierzchnią uniemożliwia ABS-owi „zmierzenie” przyczepności. Lepsze byłoby zablokowanie kół i przepalenie liści aż do kontaktu z drogą.
Liście na drodze: brak bezpośredniego kontaktu z nawierzchnią uniemożliwia ABS-owi „zmierzenie” przyczepności. Lepsze byłoby zablokowanie kół i przepalenie liści aż do kontaktu z drogą.Motor
Czysty lód: niemal całkowity brak przyczepności powoduje, że ABS zmniejsza siłę hamowania niemal do zera. W praktyce znacznie skuteczniejsze byłoby po prostu zablokowanie kół.
Czysty lód: niemal całkowity brak przyczepności powoduje, że ABS zmniejsza siłę hamowania niemal do zera. W praktyce znacznie skuteczniejsze byłoby po prostu zablokowanie kół.Motor
Kopny piach: tu zablokowane koło działa jak pług, tworząc przed sobą bandę piachu wspomagającą hamowanie. ABS nie dopuszczając do zablokowania kół wydłuża drogę hamowania.
Kopny piach: tu zablokowane koło działa jak pług, tworząc przed sobą bandę piachu wspomagającą hamowanie. ABS nie dopuszczając do zablokowania kół wydłuża drogę hamowania.Motor
Żaden kierowca nie jest w stanie kontrolować przyczepności przy hamowaniu kilkanaście razy na sekundę, jak to robi system ABS

Podsumowanie

Jak wykonaliśmy test hamowania z ABS-em

W samochodzie zainstalowana została aparatura pomiarowa, rejestrująca prędkość i drogę hamowania.
W samochodzie zainstalowana została aparatura pomiarowa, rejestrująca prędkość i drogę hamowania.Motor
Dezaktywacja systemu ABS była dokonywana poprzez odpięcie czujnika prędkości obrotowej tylnego koła.
Dezaktywacja systemu ABS była dokonywana poprzez odpięcie czujnika prędkości obrotowej tylnego koła.Motor

Hamowanie ze 100 km/h na suchej nawierzchni

Różnica pomiędzy hamowaniem z działającym ABS-em a hamowaniem z wyłączonym ABS- -em wyniosła aż 14 m. Co to oznacza? Dokładnie tyle, że gdy samochód z ABS-em się już zatrzyma, ten bez ABS-u uderza w przeszkodę z prędkością prawie 54 km/h. To zaledwie kilka km/h mniej, niż prędkość przy której wykonuje się testy zderzeniowe Euro NCAP. Po uderzeniu z taką prędkością samochód nadaje się do kasacji, a pasażerowie nierzadko odnoszą poważne obrażenia. Nawet doświadczony kierowca testowy hamował na dłuższej drodze niż zwykły kierowca z ABS-em. Na zwykłych oponach (nie sportowych typu slick) hamowanie z ABS-em zawsze będzie skuteczniejsze.
Różnica pomiędzy hamowaniem z działającym ABS-em a hamowaniem z wyłączonym ABS- -em wyniosła aż 14 m. Co to oznacza? Dokładnie tyle, że gdy samochód z ABS-em się już zatrzyma, ten bez ABS-u uderza w przeszkodę z prędkością prawie 54 km/h. To zaledwie kilka km/h mniej, niż prędkość przy której wykonuje się testy zderzeniowe Euro NCAP. Po uderzeniu z taką prędkością samochód nadaje się do kasacji, a pasażerowie nierzadko odnoszą poważne obrażenia. Nawet doświadczony kierowca testowy hamował na dłuższej drodze niż zwykły kierowca z ABS-em. Na zwykłych oponach (nie sportowych typu slick) hamowanie z ABS-em zawsze będzie skuteczniejsze.Motor

Jeden raz i po oponach

Widoczne miejscowe wytarcie bieżnika powoduje, że obie przednie opony nadają się tylko do wyrzucenia.
Widoczne miejscowe wytarcie bieżnika powoduje, że obie przednie opony nadają się tylko do wyrzucenia.Motor
Jest to efekt, który wystąpił po hamowaniu ze 100 km/h z zablokowaniem kół na suchym asfalcie.
Jest to efekt, który wystąpił po hamowaniu ze 100 km/h z zablokowaniem kół na suchym asfalcie.Motor

Hamowanie ze 100 km/h na mokrej nawierzchni

Dopiero na mokrej nawierzchni widać przepaść, jaka dzieli drogę hamowania z działającym ABS-em oraz hamowania z zablokowaniem kół. Różnica 45 m to niemal podwojenie długości drogi hamowania. Gdy samochód hamujący z ABS-em już się zatrzyma, to auto hamujące z zablokowaniem kół ma jeszcze prędkość 69 km/h. Wszelkie próby hamowania pulsacyjnego wykonywane przez kierowcę bez doświadczenia sportowego tylko wydłużają drogę hamowania. Warto tu zaznaczyć, że wynik 58,1 m, uzyskany przez kierowcę testowego, był poprzedzony kilkoma próbami na „wyczucie” przyczepności. Na drodze hamowanie awaryjne jest zaskoczeniem i nie ma mowy o uzyskaniu tak dobrego rezultatu. Nawet półsekundowe przekroczenie granicy poślizgu wydłuża hamowanie o kilkanaście metrów.
Dopiero na mokrej nawierzchni widać przepaść, jaka dzieli drogę hamowania z działającym ABS-em oraz hamowania z zablokowaniem kół. Różnica 45 m to niemal podwojenie długości drogi hamowania. Gdy samochód hamujący z ABS-em już się zatrzyma, to auto hamujące z zablokowaniem kół ma jeszcze prędkość 69 km/h. Wszelkie próby hamowania pulsacyjnego wykonywane przez kierowcę bez doświadczenia sportowego tylko wydłużają drogę hamowania. Warto tu zaznaczyć, że wynik 58,1 m, uzyskany przez kierowcę testowego, był poprzedzony kilkoma próbami na „wyczucie” przyczepności. Na drodze hamowanie awaryjne jest zaskoczeniem i nie ma mowy o uzyskaniu tak dobrego rezultatu. Nawet półsekundowe przekroczenie granicy poślizgu wydłuża hamowanie o kilkanaście metrów.Motor
Podczas prób na mokrym asfalcie, na torze utrzymywana była dwumilimetrowa warstwa wody.
Podczas prób na mokrym asfalcie, na torze utrzymywana była dwumilimetrowa warstwa wody.Motor
Hamujący z zablokowanymi kołami, samochód sunie jak na łyżwach. Co gorsza, nie reaguje na ruchy kierownicą i może wylecieć z drogi. ABS okazuje się jednym z największych sprzymierzeńców każdego kierowcy.
Hamujący z zablokowanymi kołami, samochód sunie jak na łyżwach. Co gorsza, nie reaguje na ruchy kierownicą i może wylecieć z drogi. ABS okazuje się jednym z największych sprzymierzeńców każdego kierowcy.Motor

Jak działa ABS?

System mierzy prędkości obrotowe kół i podczas hamowania porównuje intensywność wytracania tych prędkości z danymi zapisanymi w pamięci. Gdy koło zbyt gwałtownie hamuje (w rzeczywistości wpadając w poślizg), modulator obniża ciśnienie płynu hamulcowego w obwodzie danego koła. Gdy nadmierny poślizg ustąpi, ciśnienie jest z powrotem podnoszone. Takie cykliczne pulsacje ciśnień wyraźnie słychać podczas gwałtownego hamowania z ABS-em (charakterystyczne stukanie). Wszystkie systemy ABS są obecnie 4-kanałowe, co oznacza, że sterują hamulcami każdego z kół osobno.
System mierzy prędkości obrotowe kół i podczas hamowania porównuje intensywność wytracania tych prędkości z danymi zapisanymi w pamięci. Gdy koło zbyt gwałtownie hamuje (w rzeczywistości wpadając w poślizg), modulator obniża ciśnienie płynu hamulcowego w obwodzie danego koła. Gdy nadmierny poślizg ustąpi, ciśnienie jest z powrotem podnoszone. Takie cykliczne pulsacje ciśnień wyraźnie słychać podczas gwałtownego hamowania z ABS-em (charakterystyczne stukanie). Wszystkie systemy ABS są obecnie 4-kanałowe, co oznacza, że sterują hamulcami każdego z kół osobno.Bosch

Jak hamować autem z ABS-em?

Jak hamować autem bez ABS-u?