Jakie ciśnienie w oponach jest prawidłowe i zapewnia bezpieczną jazdę?

Nie tylko rodzaj opon, ich rozmiar i głębokość bieżnika mają znaczenie. Od ciśnienia w oponach zależy w dużej mierze bezpieczeństwo i komfort jazdy. Gdy jest zbyt niskie lub za wysokie, wtedy może przyczyniać się do szybszego zużycia ogumienia.

Tylko droższe i bardziej zaawansowane systemy pokazują, jakie ciśnienie jest w każdym z kół
Tylko droższe i bardziej zaawansowane systemy pokazują, jakie ciśnienie jest w każdym z kółInformacja prasowa (moto)

Opony to element wyposażenia samochodu, o którym kierowcy często zapominają. Swoją uwagę koncentrują jedynie na ich sezonowej wymianie i reagowaniu w przypadku całkowitej utraty powietrza.

To, jakie jest ciśnienie w oponach, ma wpływ na prowadzenie pojazdu, bezpieczeństwo i komfort oraz jakość i tempo zużycia ogumienia.

Jakie ciśnienie w oponach jest optymalne?

Istnieje jedna uniwersalna wartość, którą przyjmuje się, jako bezpieczne i prawidłowe ciśnienie w oponie. Wynosi ona 2,2 bara i można ją utrzymywać w większości samochodów.

Jednak, gdy chcemy przestrzegać wartości dopasowanych do konkretnych modeli, musimy je sprawdzić. Informację o prawidłowym ciśnieniu w oponach znajdziemy w instrukcji obsługi danego modelu lub na specjalnej tabliczce w samochodzie:

  • na bocznym słupku
  • na pokrywie bagażnika, 
  • w okolicy koła zapasowego, 
  • w schowku 
  • na klapce wlewu paliwa.

Na takiej tabliczce jest oznaczona maksymalna wartość ciśnienia. Zależeć ona będzie od rozmiaru opony, masy pojazdu (zarówno z pasażerami i ładunkiem w bagażniku, jak i bez). Ciśnienie może się też różnić w zależności od osi - inne może być z przodu, inne z tyłu pojazdu (jest to związane z rozłożeniem ciężkości).

Wpływ na ciśnienie w oponach ma również pogoda. W przypadku spodziewanych szybkich spadków temperatury, warto podwyższyć ciśnienie w oponach o ok. 0,2 bara.

System TPMS i czujnik ciśnienia w oponach

Posiadacze starszych samochodów nie mają czujników ciśnienia w oponach. Są zdani wyłącznie na czujne oko i sprawdzanie, czy powietrze nie zeszło z opony.

Od 2015 roku samochody muszą mieć montowane czujniki seryjnie. Dopuszczalne jest jednak rozwiązanie informujące jedynie (specjalną kontrolką na desce rozdzielczej), jeśli w którymś z kół ulegnie ono zmianie. Dopiero droższe systemy pokazują odczyt ciśnienia każdego z kół i pozwalają je na bieżąco monitorować.

Kontrolka układu TPMS może migać - oznacza to, że opona została założona bez czujnika pomiaru ciśnienia albo doszło do awarii układu. 

Gdy kontrolka świeci na stałe, wtedy doszło do obniżenia ciśnienia w jednej z opon. Jeśli nie ma innych niepokojących objawów (np. drżenia na kierownicy czy znoszenia samochodu), wtedy można kontynuować jazdę do najbliższego kompresora. Jeśli jednak coś nas niepokoi, wtedy nie jest wykluczone, że będzie trzeba skorzystać z zestawu naprawczego albo serwisu. Jeśli napompowanie opony do prawidłowej wartości pomaga na chwilę, wówczas będziemy musieli pojechać do zakładu wulkanizacyjnego, by sprawdzić, czy nie doszło do przebicia opony.

Jakie ciśnienie w oponach motocykla czy roweru?

Rower jest jednym z środków lokomocji, w którym często pompujemy opony.

Jakie ciśnienie w oponach powinno być w rowerze górskim? To 2-3,5 bara w przypadku dętek. "Szosówka" to wartości 4-6 barów w przypadku nowszych i 6-8 barów u starszych modeli. Wersje miejskie, crossowe i trekkingowe powinny posiadać ciśnienie na poziomie 2,5-5,5 barów. Zawsze warto pamiętać o delikatnie mocniejszym dopompowaniu tylnego koła, ponieważ to na nim opiera się waga rowerzysty. Należy tam wtłoczyć ok. 15-25% powietrza więcej niż z przodu.

Z kolei o tym, jakie będzie prawidłowe ciśnienie w oponach motocykla, często zdecyduje model pojazdu. Trudniejsze jest tutaj zagadnienie związane z korzystaniem z manometrów zlokalizowanych na stacjach benzynowych. Posiadają one niezbyt precyzyjne liczniki, których odczyt może się wahać i być niedokładny w zakresie 0,3 barów w dół lub w górę. Dla kół motocyklowych są to bardzo duże różnice. Lepiej więc udać się do warsztatu wulkanizacyjnego.

Optymalne wartości ciśnienia w oponach motocyklowych to: 2,1-2,5 bara dla opony przedniej i 2,3-2,9 bara dla tylnej.

Kontroluj, jakie jest ciśnienie w oponach

Istnieje wiele czynności w samochodzie, które trzeba wykonywać cyklicznie. Można do nich zaliczyć sprawdzanie poziomu płynów czy kontrola świateł. Powinniśmy również zerknąć na to, jakie mamy ciśnienie w oponach. Jak często? W dużej mierze zależy to od występujących różnic temperatur, ale uznaje się, że należy to robić przynajmniej raz w miesiącu. Jest to szczególnie ważne przed każdą dłuższą podróżą.

Kontroli ciśnienia w oponach powinniśmy dokonywać rano przed jazdą lub po minimum 6-godzinnym postoju.

***

Moto flesz. Odcinek 22INTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas