Jak uniknąć mandatu na odcinkowym pomiarze prędkości? Wystarczy jeden przycisk
Odcinkowe pomiary prędkości spotykane są na coraz większej liczbie polskich dróg i choć są jasno oraz wyraźnie oznaczone, to nadal tysiące kierowców dostają z nich mandaty. Wyjaśnijmy więc jak działa OPP oraz jaki jest skuteczny sposób, aby nigdy nie dostać z niego mandatu.

Spis treści:
Jak działa odcinkowy pomiar prędkości?
Najpierw wyjaśnijmy zasadę działania odcinkowego pomiaru prędkości, ponieważ jest to kluczowe do zrozumienia jak uniknąć tam mandatu. To wbrew pozorom proste rozwiązanie, bazujące na co najmniej dwóch kamerach ustawionych na początku i na końcu danego odcinka drogi. Każda z nich skanuje numery rejestracyjne samochodu, a następnie określa średnią prędkości pojazdu na podstawie pomiar czasu, w jakim ten pojazd przebył odcinek drogi.
System nie mierzy więc naszej prędkości jako takiej, ale raczej wylicza ją prostym działaniem matematycznym. Przykładowo jeśli odcinek pomiarowy ma długość 2 kilometrów, a dany samochód przejechał go w czasie 1 minuty, to jechał z prędkością średnią wynoszącą 120 km/h. Pomiar rozpoczyna się w momencie, kiedy pierwsza kamera wychwyci pojazd na początku danego odcinka, a gdy pojazd dotrze do drugiej kamery, system ponownie go odnotuje i obliczy średnią prędkość, z jaką się poruszał. Jeśli ta była wyższa niż obowiązujące w tym miejscu ograniczenie, wystawiony zostaje mandat.

Jak uniknąć mandatu z odcinkowego pomiaru prędkości?
Najprościej unikniemy mandatu oczywiście nie łamiąc przepisów. W przypadku OPP jest jednak dodatkowy "trik". Jeśli zbyt późno zorientowaliśmy się, że jedziemy przez odcinkowy pomiar prędkości i poruszaliśmy się zbyt szybko, rozwiązaniem jest jazda wyraźnie poniżej obowiązującego ograniczenia. W ten sposób obniżmy średnią prędkość na odcinku i możemy uniknąć mandatu.
Przestrzegamy jednak przed stosowaniem tej metody. OPP często spotykane są na drogach szybkiego ruchu, a tam nagłe zmniejszenie prędkości może być szczególnie niebezpieczne. Nasza jazda nie może także utrudniać innym ruchu, więc nie powinniśmy poruszać się zbyt wolno. Tym bardziej nie powinniśmy zatrzymywać się na pasie awaryjnym drogi szybkiego ruchu - wbrew pozorom to niebezpieczne miejsce i można z niego korzystać tylko na wypadek awarii uniemożliwiającej poruszanie się.

Jak działa ogranicznik prędkości?
Jeśli obawiamy się, że przez nieuwagę możemy przekroczyć dozwoloną prędkość, można temu łatwo zaradzić, korzystając z ogranicznika prędkości. Najczęściej łączony jest on z tempomatem, a ustawia się go tymi samymi przyciskami.
Ogranicznik prędkości możemy ustawić już po odpaleniu silnika. Do jego uruchomienia zwykle służy przełącznik oznaczony jako "LIM" lub mający piktogram, przedstawiający prędkościomierz z dużą kreską na skali, na której zatrzymuje się biegnąca nad nim strzałka. Ustawienie interesującej nas prędkości odbywa się za pomocą przycisków "SET" oraz "RES", ewentualnie oznaczonymi jako "+" oraz "-".
Informacje na temat włączenia ogranicznika prędkości, wyboru maksymalnej prędkości oraz zatwierdzenia wyboru, powinny wyświetlać się na zestawie wskaźników. Warto przy tym pamiętać, że limiter może być automatycznie dezaktywowany w sytuacji awaryjnej. Wystarczy, że kierowca wciśnie pedał gazu w podłogę.
Jakie są ograniczenia prędkości w Polsce?
Ograniczenia prędkości obowiązujące w Polsce powinny być doskonale znane każdemu kierującemu. Warto jednak przypomnieć, że na przykład na drogach ekspresowych obowiązują dwa limity prędkości, zaś podwyższenie limitu do 60 km/h w terenie zabudowanym w nocy, zostało zniesione parę lat temu. Obecnie w Polsce możemy jechać:
- w terenie zabudowanym - 50 km/h
- na drogach jednojezdniowych dwukierunkowych - 90 km/h,
- na drogach dwujezdniowych dwukierunkowych o dwóch pasach ruchu - 100 km/h,
- na drogach ekspresowych jednojezdniowych - 100 km/h,
- na drogach ekspresowych dwujezdniowych - 120 km/h,
- na autostradach - 140 km/h.
Taryfikator mandatów za prędkość 2025 rok
Kierowcy powinni szczególnie uważać na prędkość, ponieważ obecnie obowiązujący taryfikator jest bezwzględny. Tak jak wspomnieliśmy wcześniej, nawet za jazdę o 1 km/h ponad limit, można otrzymać mandat i punkty karne. Pamiętajmy też o zasadzie recydywy - ponowne przekroczenie prędkości w ciągu kolejnych dwóch lat, oznacza podwójny mandat. Dotyczy to poważniejszych przekroczeń.
Obecnie mandaty za prędkość w Polsce wyglądają następująco:
- do 10 km/h - 50 zł, 1 pkt karny
- od 11 km/h do 15 km/h - 100 zł, 2 pkt. karne
- od 16 km/h do 20 km/h - 200 zł, 3 pkt. karne
- od 21 km/h do 25 km/h - 300 zł, 5 pkt. karnych
- od 26 km/h do 30 km/h - 400 zł, 7 pkt. karnych
- ponad 30 km/h - 800 zł (recydywa 1600 zł), 9 pkt. karnych
- ponad 40 km/h - 1000 zł (recydywa 2000 zł), 11 pkt. karnych
- ponad 50 km/h - 1500 zł (recydywa 3000 zł), 13 pkt. karnych
- ponad 60 km/h - 2000 zł (recydywa 4000 zł), 14 pkt. karnych
- ponad 70 km/h - 2500 zł (recydywa 5000 zł), 15 pkt. karnych