Jak przedłużyć życie skrzyni automatycznej

Skrzynia automatyczna
Skrzynia automatycznaMotor

EKSPLOATACJA SAMOCHODU Z KLASYCZNYM AUTOMATEM

  • Rozgrzewanie skrzyni - przy uruchamianiu na zimno warto odczekać kilkadziesiąt sekund przed ruszeniem z miejsca, a przed osiągnięciem temperatury eksploatacyjnej unikać gwałtownych przyspieszeń i wysokich obrotów.
  • Dobór oleju - do nowszych skrzyń zalecane są konkretne typy oleju, czasami trzeba je sprowadzać np. z USA - nie wolno tego ignorować.
  • Samochody z automatem nie są przystosowane do długotrwałego holowania na kołach - w razie awarii najlepiej wezwać pomoc drogową lub sprawdzić zalecenia w instrukcji; przyjmuje się, że dozwolone jest holowanie przez 10-20 km, do 40 km/h, najlepiej z włączonym silnikiem.
Holowanie - wyłącznie na krótkim dystansie, gdy nie ma możliwości przewiezienia auta na lawecie.
Holowanie - wyłącznie na krótkim dystansie, gdy nie ma możliwości przewiezienia auta na lawecie.Motor
  • Wybierać pozycji jazdy w przód lub w tył, gdy samochód jeszcze się toczy.
  • Wrzucać luzu (N) podczas jazdy - powoduje to gwałtowną utratę ciśnienia smarowania, może też doprowadzić do zgaśnięcia silnika i braku wspomagania hamulców.
  • Zostawiać auta na wzniesieniu bez hamulca pomocniczego - parkowanie na wzniesieniu bez "ręcznego" obciąża skrzynię; po zaparkowaniu najpierw zaciągamy hamulec pomocniczy, później przestawiamy dźwignię biegów w pozycję P.
  • Ruszać agresywnie z przytrzymaniem hamulca lewą stopą (nie dotyczy procedur startowych).
  • Obciążać samochodu ponad dopuszczalną ładowność lub ciągnąć zbyt ciężką przyczepę.
Skrzynie automatyczne są wrażliwe na przeładowanie auta lub holowanie zbyt ciężkiej przyczepy.
Skrzynie automatyczne są wrażliwe na przeładowanie auta lub holowanie zbyt ciężkiej przyczepy.Motor
Automaty nie lubią wyjeżdżania z zaspy i poślizgu kół. Najlepiej zblokować wtedy 1. bieg.
Automaty nie lubią wyjeżdżania z zaspy i poślizgu kół. Najlepiej zblokować wtedy 1. bieg.Motor

EKSPLOATACJA AUTA Z CVT

  • Płynne ruszanie - podobnie jak klasyczne automaty, skrzynie CVT są wrażliwe na agresywne ruszanie z miejsca i przegrzanie, do którego może dojść np. gdy samochód zakopie się w błocie lub śniegu.
  • Przełączać na luz w czasie jazdy.
  • Holowanie - producenci aut z CVT często w ogóle go zabraniają.
  • Wspomagać się gazem na wzniesieniu - aby nie cofać się przy podjeżdżaniu pod górę, należy trzymać hamulec, a nie łagodnie wciskać gaz.
 W CVT podczas jazdy nie należy włączać luzu. Do hamowania silnikiem służą tu "wirtualne" przełożenia lub tryb B.
W CVT podczas jazdy nie należy włączać luzu. Do hamowania silnikiem służą tu "wirtualne" przełożenia lub tryb B.Motor

EKSPLOATACJA AUTA Z DSG

  • Wymiana oleju - skrzynie DSG są wrażliwe na stan środka smarnego, dlatego należy pilnować regularnych wymian (zazwyczaj co 60 tys. km).
  • W korkach warto unikać dłuższego toczenia się bez gazu lub ręcznie wybrać w tym celu 1. bieg - zmniejsza to obciążenie skrzyni.
Zasady obsługi DSG nie różnią się od innych automatów. Kluczowe dla żywotności skrzyni są regularne wymiany oleju.
Zasady obsługi DSG nie różnią się od innych automatów. Kluczowe dla żywotności skrzyni są regularne wymiany oleju.Motor
  • Przeciążać auta i holować ciężar ponad zalecenia producenta.

ZAKUP SAMOCHODU Z AUTOMATEM - NA CO ZWRÓCIĆ UWAGĘ

  • Poślizg przy zmianie biegu - podczas jazdy należy obserwować obrotomierz - przy zmianie biegów w górę obroty silnika nie powinny wzrastać.
  • Wibracje - na postoju lub przy zmianie biegów nie powinny występować żadne silne wibracje z układu napędowego.
  • Opóźnienie przy załączaniu napędu - po wybraniu D lub R napęd powinien załączyć się bez zbędnej zwłoki.
  • Wycieki - przed zakupem należy obejrzeć podwozie w poszukiwaniu śladów wycieków i uszkodzeń obudowy.
 Przed zakupem warto obejrzeć spód auta w poszukiwaniu wycieków.
Przed zakupem warto obejrzeć spód auta w poszukiwaniu wycieków. Motor
  • Skrzynia zaczyna "gubić" biegi po rozgrzaniu - jazdę próbną używanym autem z automatem warto odbyć na dłuższym dystansie i sprawdzić działanie skrzyni na zimno i po rozgrzaniu.
  • Zapach spalenizny z oleju - przy oględzinach warto sprawdzić poziom oleju w skrzyni (o ile jest taka możliwość); zazwyczaj robi się to po rozgrzaniu, olej nie powinien pachnieć spalenizną.
Przy okazji oględzin należy sprawdzić poziom oleju (o ile jest taka możliwość) - zazwyczaj robi się to po rozgrzaniu.
Przy okazji oględzin należy sprawdzić poziom oleju (o ile jest taka możliwość) - zazwyczaj robi się to po rozgrzaniu.Motor
  • Błędy komputera - nie wolno ignorować lampki sygnalizującej błąd skrzyni; warto sprawdzić jego kod i zweryfikować powód w ASO lub internecie.
Wymiana oleju musi być udokumentowana, a jego typ - zgodny z zaleceniami.
Wymiana oleju musi być udokumentowana, a jego typ - zgodny z zaleceniami.Motor