Jak podłączyć kable rozruchowe do akumulatora, żeby odpalić auto? Najpierw plus czy minus?

Mroźne noce. Czy wiecie, jak odpalić auto na kable rozruchowe?
Mroźne noce. Czy wiecie, jak odpalić auto na kable rozruchowe?East News

Jak odpalić auto na kable rozruchowe?

  1. Znajdź właściwego dawcę prądu. Samochód dawcy prądu musi mieć akumulator o zbliżonych parametrach do auta biorcy. Większy nie zaszkodzi. Nie powinniśmy odpalać dużego diesla czerpiąc prąd z Volkswagena Polo. To nie ma prawa się udać i nie jest wykluczone, że unieruchomi samochód dawcy.  
  2. Wyłącz silnik w samochodzie dawcy przy podpinaniu kabli oraz w trakcie awaryjnego rozruchu. Może dojść do uszkodzenia diod alternatora w samochodzie dawcy (szczególnie jeśli jest z tych nowszych), gdyby drugi pojazd spowodował znaczące obniżenie napięcia (wtedy przez diody popłynie bardzo duży prąd). Uszkodzenie alternatora dawcy zdarza się bardzo rzadko i to raczej w przypadku modeli, w których miniaturyzacja akumulatora pogarsza odbiór ciepła z diod prostowniczych. W autach wyprodukowanych przed 2000 rokiem producenci nie zalecali wyłączania silnika dawcy przy próbie rozruchu. Sugeruje się robić to natomiast zawsze na czas podłączania kabli.
  3. Podłącz kable rozruchowe do akumulatora zachowując odpowiednią kolejność. Musimy uniknąć iskrzenia w okolicy akumulatora dawcy prądu. Może bowiem wybuchnąć wodór wydzielający się z akumulatora. Najpierw plus czy minus? - to pytanie zadaje sobie każdy, kto trzyma w ręce kable. Najpierw łączymy bieguny dodatnie obu akumulatorów. Potem kabel minusowy podłączamy do masy dawcy prądu. Na koniec minus łączymy do masy biorcy. "Plus" jest najczęściej koloru czerwonego, "minus" to najczęściej kabel koloru czarnego lub niebieskiego.
  4. Podłącz minus do masy. Część producentów zaleca, by kabel minusowy podłączać do metalowego elementu silnika biorcy, a nie do samego zacisku ujemnego akumulatora. Zamknięcie obwodu masy poprzez silnik (a więc i przymocowany do niego rozrusznik) może zmniejszyć straty napięcia, gdyż prąd nie będzie musiał płynąć przez relatywnie niedużej grubości przewód masowy akumulatora.
  5. Zachowaj kolejność odłączania kabli. Kable rozruchowe należy odłączyć od akumulatorów po uruchomieniu silnika. Kolejność  powinna być odwrotna niż przy podłączaniu. Zaczynamy od "minusa" akumulatora biorcy. Tam, przy silnym rozładowaniu, wodór nie zdąży się wydzielić, więc nic nie wybuchnie.

Jakie są dobre kable rozruchowe i jaka jest ich cena?

Plus czy minus? Czerwony czy czarny? Podłączenie kabli rozruchowych dla wielu kierowców to łamigłówka.
Plus czy minus? Czerwony czy czarny? Podłączenie kabli rozruchowych dla wielu kierowców to łamigłówka.Jacek DomińskiReporter

Rozruch samochodu na hol - tak zwany zaciąg

  1. Zapewnij sobie miejsce na rozruch auta na hol. Jeśli chcesz, by próba rozruchu mogła odbyć się po osiągnięciu pewnej prędkości (ok. 30 km/h), musisz na to mieć odpowiedni odcinek drogi.
  2. Odblokuj stacyjkę, umów znak. Już na postoju należy włączyć stacyjkę, aby po ruszeniu nie zablokowała się kierownica. Umów też z kierowcą holującym znak, który mu przekażemy, aby się zatrzymał.
  3. Wrzuć trzeci bieg. Należy wrzucić trzeci bieg i przy prędkości odpowiadającej jeździe z obrotami poniżej 2000 na tym biegu powoli, delikatnie puścić pedał sprzęgła. Pamiętaj, że jeśli gwałtowne puścisz sprzęgło, może to doprowadzić do przeskoczenia rozrządu.
  4. Gdy auto odpali, wciśnij sprzęgło. Gdy silnik się uruchomi, wtedy musisz wcisnąć pedał sprzęgła i wrzucić luz, a następnie dać znak do zatrzymania w bezpiecznym miejscu.
  5. Jeśli samochód nie odpala - zrezygnuj. Jeżeli przez 10 sekund jazdy na biegu silnik nie chce się uruchomić wtedy zakończ próby i poproś mechanika o pomoc. 

Dobra linka holownicza to podstawa

Motorandka z Joanną Zientarską - Peugeot 208 GTINTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?