Co ile wymiana akumulatora? 5 faktów, które powinieneś wiedzieć
Sezon zimowy zbliża się coraz większymi krokami. A spadające temperatury sprawiają, że kierowca powinien pomyśleć o baterii w aucie. Co ile wymiana akumulatora? Dziś przedstawimy 5 najważniejszych faktów, o których każdy prowadzący powinien wiedzieć!
Prąd w aucie jest potrzebny do zasilania pokładowych urządzeń, ale i... rozruchu silnika. Stąd ogromna rola, którą mechanicy przypisują akumulatorowi. Najgorsze jest jednak to, że problemy z nią na ogół objawiają się nagle podczas pierwszego uderzenia niższych temperatur. A ich skutkiem jest brak możliwości rozruchu silnika. Na taki scenariusz na szczęście można się przygotować. Sprawdźcie jak.
Co ile wymiana akumulatora?
Co ile wymiana akumulatora? To pytanie, które często przewija się w postach zamieszczanych przez kierowców na forach internetowych. Ciężko jednak na nie odpowiedzieć konkretnie. Szczególnie że są baterie, które mogą bezawaryjnie pracować przez dekadę, a są takie, które ujawnią problem już po dwóch, trzech sezonach. Rozładowany akumulator nie zawsze jest wynikiem usterki. Czasami może być powodowany przez nawyki eksploatacyjne, a w tym np. jazdę na krótkich dystansach. Warto o tym pamiętać.
Rozładowany akumulator stopniowo uszkadza się. A to prowadzi kierowcę do punktu, w którym będzie musiał zdecydować się na zakup nowego. Ile kosztuje wymiana akumulatora? Cena może być zróżnicowana. Czasami wynosi 150 - 200 zł, a czasami przekracza 1000 zł. Przede wszystkim kwota zależy od pojemności, mocy rozruchowej i renomy producenta. Poza tym wpływ może mieć też wielkość miasta. Na inną cenę może się natknąć kierowca po wpisaniu w wyszukiwarce hasła "wymiana akumulatora Warszawa", a inną po wpisaniu "wymiana akumulatora Kraków".
Na koniec jeszcze drobna wzmianka. Są warsztaty, które walczą o klienta. Dlatego w Polsce popularyzuje się nowy rodzaj usługi. Jest nim wymiana akumulatora z dojazdem. Punkty oferujące taką opcję znaleźć można m.in. w serwisie Motointegrator.com.
Jak ładować akumulator?
Kierowcy najczęściej decydują się na ładowanie akumulatora wtedy, gdy ten zawiedzie ich o poranku. Taka sytuacja prowadzi jednak do pojęcia, jakim jest akumulator głęboko rozładowany. To szczególnie groźne dla baterii - prowadzi do uszkodzenia cel i nieodwracalnych zmian. Jak ładować akumulator zatem? Gdy auto jest eksploatowane na krótkich dystansach, lepiej zrobić to przed sezonem zimowym. Tak, aby przygotować baterię na pierwsze chłody i nie rozładować jej do zera.
Ładowanie akumulatora prostownikiem nie jest skomplikowane. Szczególnie dziś, gdy większość urządzeń dostępnych na rynku automatycznie dobiera parametry ładowania. Jakie napięcie powinien mieć akumulator i prostownik? Specjaliści zalecają, aby zdecydować się na 12 V. Prawidłowe ładowanie akumulatora to również odpowiednie połączenie biegunów plusa z plusem i minusa z minusem. Ładowanie akumulatora powinno trwać przeciętnie od 10 do 12 godzin.
Bardzo często w sytuacji, w której auto nie chce odpalić o poranku, kierowcy ratują się rozwiązaniami doraźnymi. Ładowanie akumulatora kablami sprawia, że już po kilku minutach auto jest gotowe do jazdy. Warto jednak pamiętać o dwóch rzeczach. Taki sposób nie eliminuje problemu głównego - rozładowania baterii. Poza tym częste ładowanie akumulatora kablami odbija się na jego kondycji. - powiedział specjalista z Motointegrator.com.
Jak podłączyć prostownik?
Jak podłączyć prostownik? To zależy od rodzaju urządzenia. Prostownik do akumulatora z przeznaczeniem domowym będzie wymagał demontażu baterii z pojazdu. Prostownik z rozruchem w formie przenośnej pozwoli na doładowanie baterii zamontowanej w aucie i rozruch silnika.
Jeżeli chodzi o samo podłączenie prostownika do akumulatora, zasada jest bardzo prosta. Biegun plusowy łączy się z plusowym, a minusowy z minusowym. Dobry prostownik samochodowy dziś działa na zasadzie automatycznej. Kierowca wskazuje napięcie 12 V, a resztę parametrów dobiera urządzenie. Podłączenie akumulatora do prostownika warunkuje to, jak odbywa się odłączanie urządzeń. Zasada jest dokładnie taka sama, tylko działa w odwrotnym kierunku - wyłączamy prostownik i odpinamy poszczególne bieguny.
Jaki akumulator?
Kierowcy nie zawsze wiedzą jaki akumulator kupić do auta. Informację taką można jednak znaleźć w książce obsługi pojazdu lub zasięgnąć porady specjalisty. Zastanawiając się na tym, jaki akumulator do auta będzie najlepszy, prowadzący powinien mieć na myśli kilka parametrów. Mowa o pojemności podawanej w Ah, prądzie rozruchowym podawanym w A oraz kwestii bezobsługowości. AGM akumulator, czyli jaki? To taka bateria, która posiada włókna szklane wchłaniające elektrolit.
Kierowca musi odpowiedzieć na jeszcze jedno pytanie kupując akumulator samochodowy. Jaki wybrać logotyp? Markowe produkty z pewnością będą lepsze. Okazują się jednak często też zdecydowanie droższe. Czasami warto zatem wybrać markowy, ale zamiennik.
Jaki akumulator do diesla?
Jaki akumulator do diesla? Silniki wysokoprężne stawiają wyższe wymogi przed bateriami. A powód takiego stanu rzeczy jest dość oczywisty. Diesla trudniej jest odpalić - wymaga wyższego prądu rozruchowego. Zatem jaki akumulator do samochodu z napędem wysokoprężnym będzie najlepszy? Kierowca powinien skorzystać ze specyfikacji producenta, która wskaże dokładne parametry baterii, ewentualnie doświadczenia mechanika lub sprzedawcy.
Jaki akumulator do samochodu napędzanego silnikiem diesla? To pytanie, które często zostaje zadane naszym doradcom. Korzystając z doświadczenia często oferują oni klientom baterie o wyższym prądzie rozruchowym, niż deklaruje producent. Taki zabieg często pozwala usprawnić rozruch - szczególnie w autach starszych, w których w pewnym stopniu zużyty już jest układ wtryskowy - powiedział specjalista Motointegrator.com.
Jak podłączyć akumulator?
Montaż akumulatora w pojeździe nie musi być trudny. Wystarczy, że kierowca przygotuje wcześniej np. klucz służący do odkręcenia zabezpieczenia trzymającego baterię na miejscu. To samo dotyczy klem - są zaciskane za pomocą śrub. Montaż akumulatora w samochodzie pozwala jednak na popełnienie pewnych błędów. A najpoważniejszym będzie odwrotne podłączenie akumulatora. Zamiana biegunów w pierwszej kolejności sprawi, że auto nie odpali. Do tego może doprowadzić do spalenia części bezpieczników, a nawet uszkodzenia komputera sterującego. Kolejnym błędem jest zbyt agresywne połączenie klem do akumulatora. Mogą one zostać uszkodzone i będą wymagać wymiany.
Musisz wymienić akumulator? Poszukaj warsztatu w swoim mieście: