Hybryda z gazem. Nie da się jeździć autem taniej

Hybryda z LPG to sposób na naprawdę oszczędną jazdę
Hybryda z LPG to sposób na naprawdę oszczędną jazdę.

Jakie są rodzaje hybryd na rynku?

  • Miękkie hybrydy, znane również jako MHEV (Mild Hybrid Electric Vehicle), wykorzystują mały silnik elektryczny, który pełni rolę rozrusznika i alternatora. Ten silnik, zazwyczaj o mocy od kilku do kilkunastu koni mechanicznych, nie jest w stanie samodzielnie napędzać pojazdu (choć istnieją wyjątki). Główna korzyść z jego zastosowania polega na obniżeniu zużycia paliwa, głównie w testach laboratoryjnych, choć coraz częściej klienci nie mają wyboru i muszą kupować samochody z takim dodatkiem. Możliwość zainstalowania instalacji LPG w tych samochodach zależy głównie od konkretnego silnika spalinowego. Zazwyczaj są to skomplikowane jednostki, które wymagają najdroższych systemów LPG, jeśli w ogóle jest to możliwe.
  • Hybrydy, czyli HEV (Hybrid Electric Vehicle), to pierwsze pojazdy, które zainicjowały rewolucję elektryczną w motoryzacji. Wyposażone są w silnik elektryczny, który pozwala na jazdę wyłącznie na prądzie, choć ich baterie mają na tyle małą pojemność, że teoretyczny zasięg na samej elektryczności wynosi zazwyczaj do 2 km (w praktyce często mniej). Mimo to, są one bardzo efektywnym rozwiązaniem, które znacząco odciąża silnik spalinowy w ruchu miejskim, co w przypadku kompaktowych samochodów przekłada się na zużycie paliwa na poziomie około 5 l/100 km. HEV zazwyczaj wyposażone są w proste, wolnossące silniki benzynowe, które można stosunkowo łatwo i tanio przerobić na gaz LPG.
  • Hybrydy plug-in, czyli PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle), różnią się od klasycznych hybryd głównie większą baterią, którą można ładować z zewnętrznego źródła zasilania. W teorii mogą przejechać od 50 do nawet 100 km na jednym ładowaniu. Założenie jest takie, że na co dzień powinny być używane głównie na prądzie, co sprawia, że montowanie instalacji LPG traci sens. Ponadto, ich baterie zajmują dużo miejsca w bagażniku, co utrudnia zamontowanie butli na gaz. Często wyposażone są w nowoczesne silniki benzynowe, które są trudne i kosztowne do przerobienia na gaz.

Jaka hybryda jest najlepsza do gazu LPG?

Ile można zaoszczędzić montując LPG do hybrydy?

  • Średnie zużycie: 5 l/100 km
  • Cena benzyny (Pb95): 6,68 zł/l
  • Koszt przejechania 100 km: 5 l * 6,68 zł/l = 33,4 zł
  • Średnie zużycie: 6,5 l/100 km
  • Cena LPG: 2,83 zł/l
  • Koszt przejechania 100 km: 6,5 l * 2,83 zł/l = 18,4 zł