Drzwi w samochodzie przymarzły? Sposób kierowców na uszczelki

Oprac.: Jacek Waśkiel

Zimowy poranek, a drzwi samochodu ani drgną – to problem, z którym mierzy się wielu kierowców. Zamarzająca wilgoć osadzająca się w uszczelkach i zamkach skutecznie uniemożliwia szybkie wejście do pojazdu. Przedstawiamy sprawdzone sposoby na poradzenie sobie z tym uciążliwym problemem oraz praktyczne metody, które pomogą zapobiec takim sytuacjom w przyszłości.

Drzwi w samochodzie zamarzły? W ten sposób szybko pozbędziemy się problemu.
Drzwi w samochodzie zamarzły? W ten sposób szybko pozbędziemy się problemu.123rf.com123RF/PICSEL

Drzwi w samochodzie zamarzły. Jak je otworzyć?

Podczas otwierania zamarzniętych drzwi kluczowe jest zachowanie rozwagi i unikanie użycia nadmiernej siły. Szarpanie może nie tylko uszkodzić klamkę, ale także oderwać lub zniszczyć uszczelkę, co wiąże się z kosztownymi naprawami. Pierwszym krokiem powinno być sprawdzenie wszystkich wejść do pojazdu - zdarza się, że inne drzwi, na przykład od strony pasażera, nie są zablokowane. Po dostaniu się do środka uruchomienie silnika i ustawienie nawiewu na maksymalne ogrzewanie pozwoli szybko pozbyć się problemu.

Należy jednak pamiętać, że w terenie zabudowanym dłuższy postój z włączonym silnikiem może skutkować mandatem. Rozwiązaniem tego problemu jest wizyta na parkingu podziemnym, na przykład w galerii handlowej. Temperatury w takich miejscach są zazwyczaj powyżej zera, co pozwala naturalnie rozmrozić wszystkie elementy pojazdu bez konieczności użycia dodatkowych narzędzi czy środków chemicznych. Wystarczy zostawić zaparkowany samochód na godzinę lub dwie, a czas ten wykorzystać na zakupy lub przerwę na kawę. To prosty sposób, który eliminuje ryzyko uszkodzenia drzwi i ich uszczelek, a jednocześnie stres związany z rozgrzewaniem silnika na postoju.

Jeżeli dostęp do wnętrza samochodu jest całkowicie niemożliwy, warto najpierw usunąć śnieg i lód z powierzchni drzwi. Grubsze warstwy lodu można delikatnie zeskrobać za pomocą skrobaczki do szyb, ale należy to robić ostrożnie, aby uniknąć zarysowania lakieru. Kolejnym krokiem jest delikatne poruszanie drzwiami - pchając je i rytmicznie naciskając, zamiast ciągnąć za klamkę. Ta metoda pomoże w uwolnieniu zablokowanych uszczelek bez ryzyka ich uszkodzenia. Jeśli te działania nie przynoszą efektu, pomocny może być odmrażacz w sprayu. Aplikacja preparatu wzdłuż uszczelki powinna pozwolić na skuteczne rozpuszczenie lodu. W sytuacji braku odmrażacza alternatywą jest użycie zimowego płynu do spryskiwaczy. Wystarczy wlać niewielką ilość płynu w szczeliny między drzwiami a nadwoziem. Odporna na zamarzanie ciecz naruszy strukturę lodu i ułatwi otwarcie drzwi.

Czym smarować uszczelki drzwi samochodu, aby nie przymarzały?

Zapobieganie przymarzaniu drzwi zaczyna się od ich regularnej konserwacji, najlepiej jeszcze przed nadejściem surowych mrozów. Kluczowym preparatem, który warto mieć pod ręką, jest silikon do uszczelek. Ten specjalistyczny środek, dostępny w sklepach motoryzacyjnych i internecie w cenie 10-20 zł, zapobiega przymarzaniu, poprawia elastyczność gumy i chroni ją przed wysychaniem oraz pękaniem. Silikon występuje w różnych formach, takich jak spray czy sztyft, co ułatwia precyzyjną aplikację nawet w trudno dostępnych miejscach. Regularne stosowanie tego preparatu nie tylko eliminuje problem przymarzania, ale także przedłuża żywotność uszczelek, chroniąc je przed uszkodzeniami wynikającymi z codziennego użytkowania pojazdu.

Jeśli nie mamy pod ręką profesjonalnego środka, domowe rozwiązania również mogą okazać się pomocne. Do najpopularniejszych należą wazelina techniczna, oliwka dla dzieci czy gliceryna w płynie. Wazelina i oliwka działają poprzez delikatne zapobieganie osadzaniu się wilgoci, pomagając zachować właściwości gumy, choć ich skuteczność w ekstremalnych warunkach zimowych jest ograniczona. Z kolei gliceryna, często stosowana w kosmetykach, oferuje dodatkowe właściwości pielęgnacyjne - poprawia elastyczność uszczelek, zapobiegając ich kruszeniu i pękaniu.

Przed aplikacją jakiegokolwiek środka należy upewnić się, że uszczelki są czyste i suche. Tylko na tak przygotowanej powierzchni preparaty działają skutecznie, zapewniając trwałą ochronę. Warto też pamiętać, że domowe środki mogą zostawiać tłusty nalot, który przyciąga kurz i brud, a ich trwałość jest niższa w porównaniu do silikonów zaprojektowanych specjalnie do ochrony uszczelek, przez co trzeba stosować je częściej.

Przeczytaj też:

Volkswagen Tayron w Polsce. Ma 7 miejsc, 850 l bagażnika i mocnego dieslaMaciej OlesiukINTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas