Czym się różnią opony całoroczne od letnich z homologacją zimową

Już za kilka tygodni średnie temperatury spadną tak nisko, że wielu kierowców będzie kupować na ostatnią chwilę opony zimowe. Jakiś czas temu na rynku oprócz opon całorocznych pojawiły się jeszcze opony letnie z homologacją zimową. Sprawdzamy, co to za twór.

Czym się różnią opony całoroczne od opon letnich z homologacją zimową?
Czym się różnią opony całoroczne od opon letnich z homologacją zimową?Piotr JędzuraReporter

Przez wiele lat na rynku były dostępne wyłącznie opony z podziałem na letnie i zimowe. Z czasem dołączyły do nich całoroczne, które kiedyś nazywano wielosezonowymi lub uniwersalnymi. Te ostatnie miały dodatkowo znaczek M+S.

Opony letnie i zimowe - czym się różnią?

Opony letnie do zimowych wyróżniają się kilkoma ważnymi szczegółami. Przede wszystkim jest to wzór bieżnika oraz skład mieszanki gumowej. W oponach zimowych jest więcej elementów zapewniających wysoką elastyczność w niskich temperaturach oraz specjalne lamelki zapewniające wysoką przyczepność na śniegu.

W pewnym momencie na rynku pojawiły się opony całoroczne, które de facto były ogumieniem zimowym dostosowanym do eksploatacji prze cały rok. Głównie chodziło o odporność bieżnika na wysokie temperatury. Specjalnie zmieniona mieszanka gumowa została utwardzona, żeby latem opony nie zużywały się zbyt szybko.

Opona letnia z homologacją zimową - o co chodzi?

Producenci przez lata poszukiwali optymalnego składu mieszanki gumowej oraz wzoru bieżnika, który sprawdziłby się latem i zimą. W 2016 r. firma Michelin zaprezentowała pierwszą na świecie oponę letnią z homologacją zimową. Model Cross Climate był odpowiedzią na zmieniający się klimat - w miejscach, gdzie zimy są wyjątkowo łagodne.

Nie była to opona całoroczna ani zimowa. Oprócz tego wzór bieżnika bardziej przypominał opony letnie niż całoroczne. Taki stan rzeczy wprowadził sporo zamieszania, ale to doskonała okazja, żeby poznać sposób klasyfikowania opon.

Opony drogowe i zimowe - klasyfikacja ogumienia

Opona powinna mieć przede wszystkim homologację drogową. To informacja o tym, że jest dopuszczona do ruchu ulicznego. Drugą kwestią jest obecność symbolu alpejskiego, czyli znaku 3PMSF (ang. Three-Peak Mountain Snow Flake). Taki znak umieszczony na boku opony informuje, że dany model ogumienia został sprawdzony w warunkach zimowych i spełnia standardy homologacji zimowej. Reasumując - ma homologację drogowa i zimową.

Producenci opon bardzo często stosują różne sztuczki marketingowe i nazywają swoje produkty oponami letnimi, zimowymi, a nawet całorocznymi. Jednak tak naprawdę na rynku mamy dostępne dwa rodzaje opon. Są to opony drogowe oraz opony drogowe z homologacją zimową (opony zimowe). W oficjalnej klasyfikacji nie ma zatem opon letnich, całorocznych, wielosezonowych czy uniwersalnych.

***

Moto Flesz - odcinek 63. O przyszłości Izery i pierwszych cenach Jeepa z PolskiINTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas