Tam za brak opon zimowych można dostać mandat. Podpowiadamy, kiedy je założyć

Brak opon zimowych może stanowić poważny problem, a nawet doprowadzić do mandatu i braku możliwości dalszej jazdy. Warto wiedzieć, jak wygląda sytuacja w tej kwestii w Polsce oraz innych krajach Europy.

Za brak opon zimowych można dostać mandat. Podpowiadamy, kiedy je założyć
Za brak opon zimowych można dostać mandat. Podpowiadamy, kiedy je założyć 

Lada moment za oknami pojawi się zimowa aura, która będzie kusić do wyjazdów na narty. Jednak zanim wyruszymy w podróż warto mieć świadomość innych przepisów drogowych w różnych krajach, które mogą narazić nas na wysoki mandat.

Brak opon zimowych w Polsce - czy grozi mandat?

Polska ma głównie równinne ukształtowanie terenu i leży w strefie klimatu umiarkowanego, w którym zimy stają się coraz krótsze. Dlatego nie obowiązują przepisy nakładające obowiązek jazdy na oponach zimowych w określonych porach roku. W praktyce często okazywałoby się, że kierowcy w Polsce muszą jeździć na zimowych oponach po suchym asfalcie. To oznaczałoby szybsze zużycie bieżnika oraz dodatkowe koszty dla kierowców.

Brak opon zimowych w Polsce nie jest prawnie zabroniona, ale policjanci mogą wystawić mandat za zły stan techniczny pojazdu, jeśli jakiś element wyposażenia wzbudzi ich uwagę. Zły stan opon lub jazda na letnim ogumieniu w czasie intensywnych opadów śniegu może zostać zakwalifikowana jako "najpoważniejsze naruszenie" i zostać potraktowane jak jazda bez ważnego przeglądu. To z kolei oznacza nałożenie grzywny w wysokości do 2 tys. zł.

Dlaczego warto korzystać z zimowych opon?

Mieszanka wykorzystana do produkcji opon letnich w temperaturach poniżej 7 stopni Celsjusza przestaje spełniać swoją rolę, ponieważ robi się coraz twardsza. To powoduje, że bieżnik przestaje zapewniać odpowiednią trakcję podczas przyspieszania i jazdy w zakrętach, a droga hamowania się wydłuża. Samochód może stać się mniej przewidywalny, a do tego to bardziej niebezpieczny dla innych uczestników ruchu.

Mandat za brak opon zimowych w Europie

Brak obowiązkowych opon zimowych w określonych porach roku nie musi oznaczać, że podobne przepisy obowiązują w innych krajach. Wystarczy wybrać się do naszych południowych sąsiadów, żeby przekonać się o obowiązywaniu innych przepisów.

W Czechach okres zimowy trwa od 1 listopada do 31 marca. Jeśli warunki drogowe wymagają jazdy na oponach zimowych, ogumienie powinno mieć co najmniej 4 mm bieżnika w samochodach o masie do 3,5 tony oraz 6 mm w samochodach o wyższej masie.

W Słowacji mandat za brak opon zimowych może dostać każdy kierowca autobusu lub ciężarówki, którzy nie stosują opon zimowych od 15 listopada do 31 marca, niezależnie od warunków na drodze. Kierowcy aut osobowych powinni stosować opony zimowe typu M+S, jeśli droga jest w całości pokryta śniegiem lub lodem.

W Niemczech również należy stosować opony dostosowane do aktualnej pogody. Zgodnie z niemieckimi przepisami zimowe opony mogą mieć bieżnik o głębokości do 1,6 mm. Opony zimowe muszą zawierać oznaczenie "alpejskie" czyli ikonkę góry z płatkiem śniegu. Opony typu M+S są akceptowane pod warunkiem produkcji do 31 grudnia 2017 roku.

W Austrii, która jest popularna w okresie zimowym wśród Polaków, nie obowiązują przepisy nakładające bezwzględny obowiązek jazdy na oponach zimowych. Kierowcy powinni dopasować ogumienie do warunków na drodze. Austriackie prawo przewiduje okres zimowy od 1 listopada do 15 kwietnia. Wtedy najczęściej policja zwraca uwagę na opony i wystawia mandaty za brak zimowek.

W Szwajcarii można trafić na drogi, gdzie jest wymagane stosowanie łańcuchów drogowych. To również jeden z niewielu krajów, w których kolce na kołach są dozwolone na drogach publicznych w okresie od listopada do końca kwietnia. Obowiązuje wtedy prędkość do 80 km/h.

We Włoszech jazda na oponach zimowych obowiązuje w rejonie Val d`Aosta od 15 października do 15 kwietnia. Na terenie pozostałych obszarów opony należy dopasować do warunków na drodze. Warto wiedzieć, że kierowcy we Włoszech mają obowiązek w okresie od 15 października do 15 kwietnia posiadania łańcuchów na koła w samochodzie.

***

Moto Flesz - odcinek 62. Norma Euro 7, Lotus Eletre, koniec produkcji w FordzieMarek Wicher INTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas