Jak wygląda kontrolka zużycia klocków hamulcowych?

Hamulce tarczowe wymagają klocków o odpowiedniej grubości, aby wydajnie spowalniać pojazd. Wiele samochodów wyposażonych jest w kontrolkę zużycia tych elementów. Jej zapalenie się na tablicy rozdzielczej lub komputerze pokładowym informuje kierowcę o zbliżającej się wymianie zużytych okładzin. Jak wygląda kontrolka zużycia klocków hamulcowych? Kiedy trzeba wymienić klocki hamulcowe?

Wymieniając klocki hamulcowe warto również ocenić stan tarcz hamulcowych
Wymieniając klocki hamulcowe warto również ocenić stan tarcz hamulcowychmateriały prasowe

Jak wygląda kontrolka zużycia klocków hamulcowych?

Nie wszystkie samochody są wyposażone w kontrolkę informującą o zużyciu klocków hamulcowych. Użytkownicy pojazdów pozbawionych tego udogodnienia mogą w zasadzie jedynie słuchać odgłosów pracy układu hamulcowego. Znacznemu zużyciu okładzin hamulcowych towarzyszy często piszczenie, tarcie lub buczenie.

Wyeksploatowane hamulce zazwyczaj zapewniają mniejszą wydajność oraz mogą nierówno pracować. Wtedy samochód będzie podczas hamowania ściągać w lewo lub w prawo.

Kontrolka zużycia klocków hamulcowych ma kształt okręgu z przerywanymi liniami po bokach. Żółty kolor świadczy o informacyjnym charakterze ostrzeżenia. W przeciwieństwie do kontrolek w kolorze czerwonym wykryte zużycie okładzin nie wymaga natychmiastowego zatrzymania pojazdu. Nie warto jednak ignorować ostrzeżenia. Zużyte hamulce poważnie obniżają poziom bezpieczeństwa jazdy.

Nie wszystkie samochody mają kontrolkę zużycia klocków hamulcowychINTERIA.PL

Kiedy zapala się kontrolka zużycia klocków hamulcowych?

Producenci samochodów nie wprowadzili jednolitego standardu określającego krytyczny poziom zużycia klocków hamulcowych w pojazdach. Utrudnia to dokładne wskazanie momentu, kiedy zapala się kontrolka zużycia klocków hamulcowych.

Co ile trzeba wymieniać klocki? W największej mierze zależy to od sposobu jazdyEast News

Według doświadczonych mechaników samochodowych do zapalenia się kontrolki dochodzi zazwyczaj, gdy pozostała grubość okładzin wynosi od 10 do 20%. Często oznacza to, że hamulce będą wymagać wykonania czynności serwisowych w ciągu najbliższego tysiąca kilometrów, choć nie warto zwlekać z wymianą do całkowitego zużycia. Poza obniżoną wydajnością hamowania może dojść do uszkodzenia tarcz hamulcowych, co znacznie zwiększy koszt naprawy.

Kiedy trzeba wymienić klocki hamulcowe?

Żywotność klocków hamulcowych w dużym stopniu zależy od stylu jazdy. Kierowcy lubiący głęboko wciskać gaz intensywnie eksploatują hamulce, co znacznie zwiększa zużycie okładzin. Dynamiczny styl jazdy może powodować całkowite zużycie klocków na dystansie ok. 30 tys. km.

Osoby jeżdżące płynnie znacznie wydłużają żywotność klocków hamulcowych. W pojazdach spokojnie użytkowanych komplet klocków może pokonać nawet ponad 60 tys. km. Jeśli kierowca opanował sztukę efektywnego hamowania silnikiem, to dystans pomiędzy wymianami klocków stanie się jeszcze dłuższy.

Szybciej dochodzi do zużycia klocków w pojazdach jeżdżących głównie w ruchu miejskim. Pojazdy pokonujące głównie trasy znacznie rzadziej się zatrzymują. Dzięki temu hamulce zużywają się wolniej.

Masa pojazdu także ma wpływ na żywotność klocków hamulcowych. Zahamowanie samochodu o znacznej masie wymaga większej siły, co bezpośrednio przekłada się na zużycie okładzin hamulcowych.

***

Moto Flesz - odcinek 62. Norma Euro 7, Lotus Eletre, koniec produkcji w FordzieMarek Wicher INTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas