Czy warto zakładać węższe opony na zimę? Jakie są korzyści? Wyniki testu

Michał Janiszyn

Michał Janiszyn

wąskie zimówki lepiej radzą sobie w śniegu i na lodzie, ale gorzej spisują się podczas hamowania.
wąskie zimówki lepiej radzą sobie w śniegu i na lodzie, ale gorzej spisują się podczas hamowania.123RF/PICSEL

Po co zakładać węższe opony na zimę?

Jakie opony założyć jeśli nie mieszkam w górach?

Jakie opony zalecają eksperci

Testy potwierdzają - wąskie opony mają lepszą przyczepność na lodzie i śniegu, ale dłuższą drogę hamowania

  • Najwęższe opony zapewniały lepszą przyczepność na śniegu i lodzie podczas przyspieszania (0-35 km/h) i pozwoliły wykręcić drugi czas okrążenia (na śniegu), ale najgorzej radziły sobie podczas hamowania zarówno na lodzie jak i na śniegu
  • Opony średnie o szerokości 225 mm zapewniły najlepszy balans. Podczas przyspieszania na śniegu zajęły drugie miejsce, a podczas hamowania były najlepsze. Wykręciły też na najlepszy czas okrążenia. Na lodzie auto przyspieszało na nich najgorzej, a podczas hamowania zajęły drugie miejsce (za pomijalnymi oponami 255/275).
  • Opony szerokie (255 mm) były najwolniejsze na okrążeniu i najgorsze przy przyspieszeniu na śniegu, ale miały tylko minimalnie dłuższą drogę hamowania niż opony o szerokości 225 mm. Lepiej radziły sobie na lodzie, gdzie podczas przyspieszania były tylko nieznacznie gorsze niż najwęższe opony 205 mm, a w próbie hamowania były najlepsze.
Producenci aut zalecają by stosować standardowy rozmiar opon zimowych - taki jak w przypadku letnich. Eksperci dopuszczają zmianę na węższe, ale tylko o rozmiar lub dwa.
Producenci aut zalecają by stosować standardowy rozmiar opon zimowych - taki jak w przypadku letnich. Eksperci dopuszczają zmianę na węższe, ale tylko o rozmiar lub dwa. Jan Guss-GasińskiINTERIA.PL

O ile węższe opony założyć na zimę?

Jechała chodnikiem, by ominąć roboty drogowe. Szkody liczone w tysiącachReddit/svelteoven.