Czy warto tankować benzynę 98 zamiast 95? Jaka jest faktyczna różnica?

Krzysztof Pochłód

emptyLike
Lubię to
Lubię to
like
0
Super
relevant
0
Hahaha
haha
0
Szok
shock
0
Smutny
sad
0
Zły
angry
0
Lubię to
like
Super
relevant
1,5 tys.
Udostępnij

Często na stacji benzynowej zdarza się, że pracownik namawia do tankowania droższej benzyny 98-oktanowej zamiast standardowej, 95-oktanowej. Wielu kierowców ma w takiej sytuacji dylemat. Dlatego wyjaśniamy, czy droższe paliwo przełoży się na lepsze osiągi i zasięg?

Czy tankowanie droższej, 98-oktanowej faktycznie przełoży się na lepsze osiągi auta?
Czy tankowanie droższej, 98-oktanowej faktycznie przełoży się na lepsze osiągi auta?123RF/PICSEL

Czym się różni benzyna bezołowiowa 95 od 98?

Oznaczenia 95 i 98 na pistoletach przy dystrybutorach paliwa oznaczają liczbę oktanową benzyny bezołowiowej. Jest to parametr określający odporność danego paliwa na spalanie stukowe. Wyższa liczba oznacza większą odporność na samozapłon, czyli gwałtowne i niekontrolowany zapłon mieszanki paliwowo-powietrznej w silniku.

Zjawisko charakteryzuje się "metalicznym" odgłosem dochodzącym z jednostki napędowej. Ta gwałtowna reakcja nie jest dobra dla silnika, ponieważ doprowadza do przeciążenia wielu podzespołów, takich jak tłoki, zawory czy układ korbowy. Intensywne spalanie stukowe na dłuższą metę może doprowadzić do uszkodzenia silnika.

Dlatego producenci zabezpieczają jednostki, montując czujniki spalani stukowego. W zależności od zatankowanego paliwa, komputer potrafi dostosować pracę silnika, żeby uniknąć tego zjawiska.

Czy benzyna bezołowiowa 98 zwiększa moc silnika?

Wiele osób powtarza opinię, że 98-oktanowe paliwo w baku zapewnia lepsze osiągi. Niestety, w większości przypadków nie jest to prawda. W pojeździe przystosowanym do zasilania standardowym, 95-oktanowym paliwem, nie zrobi ono różnicy.

Natomiast tankowanie paliwa 95-oktanowego do samochodu przystosowanego do benzyny bezołowiowej 98 spowoduje obniżenie osiągów. Komputer sterujący pracą silnika wykryje ryzyko spalania stukowego i odpowiednio dostosuje parametry pracy. Problem dotyczy samochodów sportowych z mocno wysilonymi jednostkami napędowymi.

Pomyłka przy dystrybutorze - zatankowałem paliwo 95 zamiast 98, co się stanie?

Podczas odwiedzin na stacji benzynowej warto stosować się do zaleceń producenta i tankować rekomendowane paliwo. Niezbędne informacje można znaleźć najczęściej na wewnętrznej stronie klapki wlewu paliwa. Zwykle znajduje się tam informacji o preferowanej liczbie oktanowej.

Jeśli czasami zdarzy się zatankować paliwo o wyższych lub niższych parametrach - nie należy się tym zbytnio przejmować. Nowe paliwo wymiesza się z pozostałościami znajdującymi się w baku. Podczas kolejnej wizyty warto przypilnować, żeby zatankować odpowiednie paliwo.

Wiele osób powtarza opinię, że tankowanie benzyny 98-oktanowej zapewnia lepsze osiągi.Stanislaw BielskiEast News
Tankowanie 95-oktanowej benzyny do samochodu przystosowanego do benzyny 98-oktanowej może spowodować obniżenie osiągów.123RF/PICSEL
Warto stosować się do zaleceń producenta i tankować rekomendowane przez niego paliwo.123RF/PICSEL

***

Video Player is loading.
Current Time 0:00
Duration -:-
Loaded: 0%
Stream Type LIVE
Remaining Time -:-
 
1x
    • Chapters
    • descriptions off, selected
    • subtitles off, selected
      reklama
      dzięki reklamie oglądasz za darmo
      Moto Flesz - odcinek 76. Drożejąca autostrada A4, kto produkuje najwięcej aut na świecie?
      Moto Flesz - odcinek 76. Drożejąca autostrada A4, kto produkuje najwięcej aut na świecie?INTERIA.PL
      emptyLike
      Lubię to
      Lubię to
      like
      883
      Super
      relevant
      222
      Hahaha
      haha
      153
      Szok
      shock
      110
      Smutny
      sad
      55
      Zły
      angry
      44
      Lubię to
      like
      Super
      relevant
      1,5 tys.
      Udostępnij
      Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
      Przejdź na