Czekasz na tańsze paliwo? Uważaj, lepiej nie jeździć na rezerwie

Ceny paliwa nadal utrzymują się na wysokim poziomie. Wielu kierowców stosuje metodę na przeczekanie i jeździ na rezerwie. Żółta kontrolka na desce rozdzielczej może w dłuższej perspektywie doprowadzić do kosztownych awarii. Warto wiedzieć, jakie konsekwencje grożą za jazdę ze zbyt małą ilością paliwa w baku.

Jazda na rezerwie nie jest dobra dla samochodu. Lepiej wcześniej pojechać na stację
Jazda na rezerwie nie jest dobra dla samochodu. Lepiej wcześniej pojechać na stacjęAdam StaśkiewiczEast News

Wysokie ceny paliwa sprawiają, że kierowcy rzadko decydują się na tankowanie do pełna. Jazda na minimalnej ilości paliwa w baku, a następnie uzupełnianie stanu kolejnymi kilkoma litrami nie wróży nic dobrego.

Warto wiedzieć, że pieniądze "zaoszczędzone" w ten sposób na paliwie mogą szybko odbić się czkawką i zamienić w kosztowne naprawy. Sprawdzamy, czym może grozić notoryczna jazda z zapaloną lampką rezerwy paliwa.

Jakie usterki grożą podczas jazdy na rezerwie?

Jazda na rezerwie niepotrzebnie obciąża układ paliwowy i wtryskowy. W baku może skraplać się woda, która z czasem doprowadzi do korozji po jego wewnętrznej stronie. Z tego powodu na dnie baku zacznie się zbierać osad, który z czasem może się próbować dostać do delikatnego układu wtryskowego. Uszkodzenia mogą być bardzo kosztowne w naprawie.

Jazda ze zbyt małą ilością paliwa w baku może w każdej chwili doprowadzić do nieoczekiwanego zatrzymania pojazdu. Jedną sprawą jest zapowietrzenie układu wtryskowego, ale oprócz tego może prowadzić do podwyższenia temperatury w komorze spalania. Konsekwencją tego może być nawet wypalenie tłoka.

Zapowietrzenie układu paliwowego może spowodować unieruchomienie samochodu. Nie pomoże wtedy zatankowanie kilku lub kilkunastu litrów paliwa. Konieczna będzie wizyta w warsztacie podczas której mechanik odpowietrzy układ paliwowy.

Z powodu braku paliwa może dojść do zatrzymania smarowania w pompie wysokiego ciśnienia. Z czasem może to doprowadzić do powstawania opiłków, które doprowadzą do zniszczenia delikatnych wtryskiwaczy. Regeneracja, a w skrajnym przypadku wymiana uszkodzonych elementów będzie bardzo kosztowna.

W silnikach benzynowych pompa paliwa jest chłodzona i smarowana przez przepływająca ciecz. Zbyt mała ilość paliwa może doprowadzić do jej zatarcia. Ten problem najczęściej występuje w autach zasilanych LPG, gdzie ilość benzyny w baku często znajduje się poniżej minimalnego poziomu.

Pobieranie przez układ paliwowy osadów i zanieczyszczeń z dna baku to najszybsza droga do zatkania filtrów i przewodów paliwowych. Pierwszym elementem, który nadaje się do wymiany jest filtr paliwowy, który ma ograniczoną przepustowość. Jego zużycie może spowodować ograniczenie w dostarczaniu paliwa. Kierowca szybko odczuje usterkę po szarpaniu i utracie mocy silnika mimo odpowiedniej ilości paliwa w baku.

Jazda na rezerwie - ile paliwa tankować?

Żeby uniknąć potencjalnych problemów z samochodem i silnikiem warto starać się utrzymać poziom paliwa powyżej jednej czwartej pojemności baku paliwa. Oprócz tego warto zadbać o jakość paliwa znajdującego się w baku i tankować wyłącznie na sprawdzonych stacjach paliw. Oszczędność kilku groszy na litrze może się odbić wysokimi rachunkami za naprawę.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas