Wiesz, jak wymienić żarówkę w samochodzie? Teraz to szczególnie ważne
W teorii wymiana żarówki w samochodzie osobowym należy do jednych z najłatwiejszych czynności, jednakże nie brakuje takich modeli, w których ta z pozoru prosta naprawa może przysporzyć wielu problemów. Szczególnie teraz, gdy zmrok zapada zdecydowanie wcześniej, warto poznać kilka prostych porad, które pomogą wam samodzielnie wymienić spalone oświetlenie.
Spis treści:
Przeprowadzenie tej czynności zdecydowanie będzie najszybsze i najprostsze w przypadku nieco starszych samochodów, które wyprodukowane zostały w latach 90. i 00. Sama konstrukcja reflektorów nie jest skomplikowana, więc z wymianą spalonej żarówki poradzi sobie każdy kierowca. Znacznie trudniej będzie właścicielom nowszych modeli, a w przypadku tych, które zadebiutowały na rynku w ciągu kilku ostatnich lat, jakakolwiek samodzielna naprawa może okazać się niemożliwa i konieczna będzie wizyta w ASO.
Problemów z wymianą spalonego oświetlenia nie będą mieli właściciele pojazdów, których reflektory wyposażone są w żarówki halogenowe, a także w tzw. ksenony. Sama budowa lamp jest bardzo prosta, a miejsca w komorze silnika jest na tyle dużo, że najprawdopodobniej nie trzeba będzie demontować innych elementów. Pamiętajcie, aby nie dotykać szklanej bańki palcami, gdyż pozostawiony tłusty ślad doprowadzi do jej szybszego zużycia. Warto jest również przed rozpoczęciem prac zapoznać się z instrukcją obsługi pojazdu, w której w sposób bardzo dokładny opisane są wszystkie czynności niezbędne do przeprowadzenia prostych napraw.
Jak wymienić żarówkę w przednim reflektorze?
Wymianę żarówki w przednim reflektorze należy rozpocząć od podniesienia maski. Następnie w tylnej części lampy należy znaleźć osłonę przeciwpyłową, która może być gumowa lub plastikowa. W przypadku pierwszej konieczne będzie jej ściągnięcie, a w przypadku drugiej odkręcenie. Po jej zdjęciu należy upewnić się, że na mocowaniu żarówki nie znajduje się dodatkowe zabezpieczenie w postaci sprężynki lub druta. Ostatnim krokiem jest odpięcie wtyczki i w tym momencie przechodzimy do wymiany żarówki. Po zmianie uszkodzonej żarówki ponownie wpinamy kostkę, całość wsadzamy do reflektora i mocujemy zabezpieczenie. Warto jest w tym momencie włączyć oświetlenie, aby upewnić się, że nowa żarówka działa prawidłowo. Ostatnim etapem będzie montaż tylnej osłony reflektora i zamknięcie maski.
Jak wymienić żarówki w tylnej lampie?
Wymiana spalonego oświetlenia w tylnej lampie bez względu na to, czy będzie to żarówka odpowiadająca za światło cofania, kierunkowskazu czy stopu, będzie nieco trudniejsza, a wszystko poprzez sam sposób jej montażu. Warto przeprowadzić dokładne oględziny - bardzo często pojazdy mają dzieloną tylną lampę i jej część znajduje się na klapie bagażnika, a część bezpośrednio w karoserii. Coraz rzadziej producenci decydują się na montaż klapek rewizyjnych, a to oznacza, że konieczne będzie całkowite jej odkręcenie. Przed rozpoczęciem powinno się poszukać kilku wskazówek znajdujących się w instrukcji obsługi pojazdu, a także przygotować komplet kluczy. Niezbędne będzie znalezienie śrub mocujących tylną lampę, które zazwyczaj ukryte są pod dodatkową plastikową osłoną. Po odkręceniu demontujemy całość, a następnie wypinamy tylną część, która trzyma się na specjalnych zatrzaskach. Pamiętajcie, aby być szczególnie ostrożnym, gdyż elementy mocujące, jak i same złącza elektryczne są wyjątkowo delikatne.
Jak wymienić żarówkę w lampach przeciwmgielnych?
Aby dokonać wymiany w lampach przeciwmgłowych należy również wyjąć cały reflektor. Prace należy rozpocząć od demontażu plastikowego wlotu powietrza, w którym bezpośrednio ukryte jest dodatkowe światło do jazdy we mgle. W niektórych modelach montowane jest ono jedynie na kilku zatrzaskach, więc do demontażu niezbędne będzie użycie nieco siły i sprytu, a z kolei w innych konieczne będzie odkręcenie śrub. Po zdjęciu dodatkowej pokrywy ukażą się dodatkowe połączenia śrubowe i dopiero po ich usunięciu możliwy będzie demontaż lampy przeciwmgielnej. W tylnej części znajdować będzie się kostka elektryczna, a także dodatkowa osłona, którą należy odkręcić. Następnie przechodzimy do wymiany wadliwej żarówki, a sam proces ponownego montażu rozpoczynamy w odwrotnej kolejności.
Kiedy należy wymieniać żarówki?
Zdecydowana większość kierowców żarówki wymienia dopiero w momencie, gdy dochodzi do ich przepalenia. Producenci oświetlenia podkreślają, że żywotność żarówek halogenowych określona została w przypadku H7 na około 500 godzin, a H4 na 900 godzin. Znacznie bardziej trwałe są lampy ksenonowe, które wytrzymają około 3 tys. godzin, a zdecydowanie najbardziej wytrzymałe są lampy LED świecące nawet ponad 40 tys. godzin. Mechanicy zalecają, aby żarówki halogenowe wymieniać raz w roku, ksenony raz na dwa lata, a LED co 10 lat. Pamiętajcie, że sprawne i poprawnie działające oświetlenie jest nie tylko gwarancją bezpieczeństwa i doskonałej widoczności, ale za jego jakąkolwiek niesprawność policjanci podczas kontroli drogowej mogą zatrzymać również dowód rejestracyjny.
Pamiętaj, żarówki zawsze wymieniaj parami
Producenci oświetlenia dedykowanego do pojazdów mechanicznych zaznaczają, że żarówki zawsze należy wymieniać parami. Przede wszystkim jest to efekt zużywania się na przestrzeni lat, więc najprawdopodobniej wymieniając jedną, która się przepaliła, wkrótce przydarzy się to również drugiej. Zagwarantuje wam to także równy, jednakowy snop światła. Różne produkty generują odmienną ilość, a także kolor światła, dlatego zarówno w przypadku awarii, jak i profilaktycznej wymiany zawsze należy wymienić obie.