Świecąca się kontrolka AdBlue oznacza jedno. Bez tego auto nie ruszy
Właściciele diesli znają ją doskonale – kontrolka AdBlue to jedna z najczęściej zapalających się lampek ostrzegawczych w nowoczesnych samochodach. W przeciwieństwie do wielu innych komunikatów, tego nie da się zignorować ani "zresetować" za pomocą komputera diagnostycznego. Gdy się zapali, jedyną opcją jest wizyta na stacji benzynowej lub w serwisie - ile więc można przejechać z zapaloną kontrolką AdBlue?

Spis treści:
Co to jest płyn AdBlue?
AdBlue to specjalny roztwór składający się z 32,5 proc. mocznika i 67,5 proc. wody demineralizowanej, który jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania nowoczesnych silników Diesla. Wprowadzenie tego systemu było koniecznością po wejściu w życie norm Euro 6 w latach 2014-2015, które drastycznie ograniczyły dopuszczalne emisje tlenków azotu do maksymalnie 80 mg na kilometr.
Ile AdBlue zużywają diesle?
Przeciętny samochód rodzinny z silnikiem Diesla zużywa około jednego litra AdBlue na każde tysiąc kilometrów. Zbiorniki mają pojemność od 5 do 20 litrów, co oznacza, że przy intensywnym użytkowaniu uzupełnianie może być konieczne co kilka tysięcy kilometrów. Koszt litra AdBlue jest zmienny, choć w ostatnim czasie płyn AdBlue w internecie kosztuje zwykle 20-30 zł za 5 litrów. Na stacjach litr kosztuje 2,50-3 zł/l.
Dobrą wiadomością jest fakt, że wszystkie płyny AdBlue mają identyczny skład, niezależnie od producenta.
Kontrolka AdBlue się świeci - ile można przejechać?
System AdBlue nie pozostawia kierowcy bez ostrzeżenia. Pierwsze komunikaty pojawiają się już wtedy, gdy pozostały zapas wystarczy na przejechanie około 2,5 tys. kilometrów.
Gdy płyn się wyczerpie podczas jazdy, samochód automatycznie przejdzie w tryb awaryjny. Oznacza to ograniczenie mocy silnika, zmniejszenie maksymalnej prędkości, a czasem wyłączenie niektórych systemów jak klimatyzacja czy radio.
Prawdziwy problem zaczyna się jednak po zgaszeniu silnika. Większość nowoczesnych diesli ma wbudowane zabezpieczenie, które uniemożliwia ponowne uruchomienie silnika przy pustym zbiorniku AdBlue.
W przeciwieństwie do wielu innych komunikatów ostrzegawczych, kontrolki AdBlue nie da się "oszukać" za pomocą komputera diagnostycznego czy innych technicznych sztuczek. System monitoruje nie tylko poziom płynu w zbiorniku, ale również jego jakość i przepływ przez układ SCR. Jedyną skuteczną metodą na pozbycie się ostrzeżenia jest fizyczne uzupełnienie zbiornika odpowiednim płynem.
Po uzupełnieniu AdBlue system zwykle resetuje się automatycznie, a wszystkie komunikaty ostrzegawcze znikają. W niektórych przypadkach może być konieczne przejechanie kilku kilometrów, aby komputer pokładowy zweryfikował poprawność działania systemu.
Czym grozi jazda ze zbyt małą ilością płynu AdBlue?
Długotrwała jazda z niskim poziomem płynu AdBlue może prowadzić do uszkodzeń katalizatora SCR. Jego wymiana nie jest tania i może kosztować nawet 3-8 tys. złotych w samochodach osobowych, a w przypadku ciężarówek i autobusów nawet kilkanaście tysięcy złotych.
Przy uzupełnianiu AdBlue należy zachować ostrożność - płyn może powodować korozję niektórych metali i jest szkodliwy dla lakieru samochodowego. Warto mieć przy sobie rękawice i ściereczkę na wypadek rozlania.