Jak sprawdzić kierunek opony? Kluczowe są te oznaczenia
Niepozorne oznaczenia na bocznej ściance opony mogą zadecydować bezpieczeństwie. Warto wiedzieć, co one znaczą i dlaczego nie powinno się ich ignorować.

Spis treści:
Mogłoby się wydawać, że zmiana opon jest normalną rutynową czynnością, która nie wymaga dodatkowej wiedzy. Po prostu każdy kierowca co najmniej raz w roku musi to zrobić z uwagi na zmianę warunków pogodowych wywołanym inną porą roku. Tymczasem prawda jest taka, że z pozoru mało ważne oznaczenia mogą okazać się bardzo istotne w kontekście bezpieczeństwa.
Rodzaje opon samochodowych i oznaczenia
Istnieją trzy rodzaje opon samochodowych: symetryczne, asymetryczne i kierunkowe. Opony symetryczne wyróżniają się jednakowym bieżnikiem. Nie mają one określonego kierunku jazdy, co powoduje, że można je montować w dowolny sposób. Nieco inaczej jest w przypadku opon asymetrycznych i kierunkowych, których dotyczą nieco bardziej rygorystyczne zasady montowania.
W przypadku opon asymetrycznych, występuje różnica w bieżniku znajdującym się po stronie wewnętrznej i zewnętrznej. To właśnie z tego powodu na ich boku znajdują się angielskie oznaczenia "inside" (wewnątrz) i "outside" (zewnątrz). Opony kierunkowe mają z kolei charakterystyczny wzór w kształcie litery V lub U, a także oznaczenia "rotation" lub "direction", którym towarzyszy strzałka wskazująca prawidłowy kierunek toczenia.
Jak zamontować opony kierunkowe lub asymetryczne?
Montując opony kierunkowe, należy zadbać, aby strzałka przy "rotation" lub "direction" skierowana była zawsze w stronę przodu samochodu, a zatem zgodnie z kierunkiem jazdy. Błędny montaż na pierwszy rzut oka może być niezauważalny, lecz z pewnością da o sobie znać w trakcie jazdy po mokrej nawierzchni. Źle zamontowana opona kierunkowa może pogorszyć przyczepność, wpływając na wydłużenie drogi hamowania. Konsekwencją złego zamontowania opon kierunkowych może być również szybsze zużycie bieżnika i nadmierny hałas podczas jazdy.
Podobne zasady dotyczą opon asymetrycznych. Jeśli nie zostaną zamontowane tak, jak przewidział producent, to może wystąpić problem z efektywnym odprowadzaniem wody. To z kolei może wpłynąć na zachowanie samochodu na zakrętach. Strona opony, oznaczona napisem "inside" powinna znajdować się bliżej środka, a "outside" powinna być skierowana na zewnątrz.
Opony symetryczne i sposób ich montowania
Najłatwiej jest obchodzić się z oponami symetrycznymi. Tego typu ogumienie nie ma wyznaczonego kierunku ruchu, a przełożenie ich pomiędzy osiami nie powinno pogorszyć jakości kierowania pojazdem. Opony symetryczne dobrze sprawdzą się w autach o mniejszych osiągach i przy spokojnej jeździe.
W przypadku symetrycznych opon, warto pamiętać, aby regularnie zakładać je raz na przód, a raz na tył. To powinno rozłożyć zużycie ogumienia w równomierny sposób, a w konsekwencji, przełożyć się na bezpieczeństwo i żywotność opon.