Czy można wymienić żarówki H4 i H7 na LED-owe? Technologia i prawo
Halogenowe żarówki H4 i H7 nie mogą mierzyć się z nowoczesnym oświetleniem ksenonowym czy LED-wym. Jednak na na rynku są dostępne żarówki LED pasujące w złącza żarówek halogenowych, dlatego wielu kierowców zastanawia się nad wymianą oświetlenie na nowsze. Czy jednak taka operacja jest zgodna z prawem? Sprawdźmy.

Spis treści:
Większość starszych samochodów ma mało wydajne oświetlenie oparte na standardowych żarówkach halogenowych (H4 lub H7), które wyraźnie ustępują nowszemu oświetleniu samochodowemu.
Żarówki LED to dziś najlepsze rozwiązanie do samochodu
Rozwiązaniem jest zakup zamienników żarówek wykonanych w technologii LED. Dzięki temu można stosunkowo niewielkim kosztem poprawić wydajność oświetlenia. Reflektory z żarówkami LED potrafią emitować wyraźne, białe światło o większej szerokości i długości. Do tego są bardziej wytrzymałe. Typowy zestaw żarówek LED ma realną trwałość od 1,5 do 3 tys. godzin, czyli kilka razy dłużej niż w przypadku tradycyjnych żarówek.
Czy można użyć żarówek LED zamiast halogenowych?
Jest tylko jeden problem - zamienniki LED, popularnie określane mianem retrofitów, są nielegalne. Wszystko z powodu braku homologacji dla żarówek LED montowanych w reflektorach zaprojektowanych do montażu standardowych żarówek.
Przepisy zabraniają stosowania LED-ów w miejscu zwykłych żarówek, ale tylko w kwestii oświetlenia zewnętrznego. Zakaz dotyczy reflektorów głównych, kierunkowskazów i lamp pozycyjnych.
Jeśli policjant podczas kontroli zauważy przeróbki to zatrzyma dowód rejestracyjny i wystawi mandat. Diagnosta, który wykryje przeróbki w lampach nie zaliczy badania technicznego.
Montaż LED w miejsce starych żarówek jest prosty
Mimo pewnych konsekwencji podczas kontroli drogowej, wielu kierowców ryzykuje i montuje żarówki LED w swoich samochodach. Sam proces podmiany jest bardzo prosty. W miejsce starej żarówki wystarczy wpiąć nową. Jedyną kwestią jest wybór właściwego mocowania w reflektorze.
Czasem mogą się wyświetlić komunikaty o usterkach oświetlenia na desce rozdzielczej. To dlatego, że oświetlenie LED pobiera mniej prądu od tradycyjnych żarówek - do zastąpienia żarówki halogenowej o mocy 55 watów wystarczy LED o mocy ok. 20 watów. Można temu zaradzić montując specjalne adaptery symulujące obecność żarówki. Wystarczy je wpiąć w obwód zasilania. Koszt to zaledwie kilkadziesiąt złotych.
Jak zamontować legalnie oświetlenie LED?
Prawo dopuszcza montaż oświetlenia LED do jazdy dziennej - mogą to być zestawy uniwersalne lub przystosowane do konkretnego modelu. Oprócz tego oszczędne żarówki można stosować w oświetleniu tablicy rejestracyjnej, światła cofania lub montażu LED-owych lampek we wnętrzu auta. Zmodyfikowane oświetlenie podwyższy atrakcyjność pojazdu i poprawi przyjemność z użytkowania.
Istnieje również proces legalizacji żarówek LED w światłach zewnętrznych. Należy na własny koszt przeprowadzić badanie w Instytucie Transportu Samochodowego (ITS) i ze stosowną opinią rzeczoznawcy udać się na badanie techniczne. Dopiero wówczas można legalnie jeździć na retrofitach LED.
Retrofity LED. Zmiana prawa
Obecnie Polska ma bardzo rygorystyczne przepisy dotyczące wymiany oświetlenia z halogenowego na LED-owe. Tymczasem retrofity są dopuszczalne w wielu europejskich krajach, jak Niemcy, Austria, Francja czy Czechy.
Niestety w Polsce nie robi się żadnych kroków w kierunku zmiany prawa, natomiast pewne postępowania toczą się na szczeblu unijnym. Niestety, ujednolicenie prawa w zakresie stosowania retrofitów LED potrwać może jeszcze nawet kilka lat.