Czy można dolać wody do chłodnicy? To nie jest dobry pomysł

Oprac.: Tomasz Kromp

Płyn chłodniczy to ważny element układu chłodzenia silnika. Owa ciecz pełni szereg istotnych funkcji – chroni jednostkę napędową przed przegrzaniem, reguluje temperaturę jej pracy, a zimą zabezpiecza przed zamarznięciem. Z czasem, płyn chłodniczy może wymagać uzupełnienia. Czy wówczas można dolać do niego zwykłą wodę? Odpowiadamy.

Czy można dolać wody do płynu chłodniczego?
Czy można dolać wody do płynu chłodniczego?123RF/PICSEL

Kompleksowa naprawa silnika nie należy do najtańszych usług. Wobec tego warto dbać o regularną kontrolę płynów eksploatacyjnych. O niskim poziomie płynu chłodniczego informuje nas wskaźnik na desce rozdzielczej. Wysoką temperaturę rzeczonej cieczy sygnalizuje kontrolka termometru z dwiema falami.

Czy do płynu chłodniczego można dolać wodę?

Płyny chłodnicze mogą odznaczać się różnym składem, w zależności od konkretnego rodzaju. Zazwyczaj, tego rodzaju preparaty zawierają składniki takie jak woda i glikol etylenowy bądź propylenowy. Dodawane są do nich także substancje antykorozyjne.

Czy do płynu chłodniczego można dolać wodę? To pytanie często pada w awaryjnej sytuacji, w której wcześniej wspomniany wskaźnik informuje nas o niskim poziomie cieczy. Okazuje się, że dodanie wody jest dopuszczalne, jednak należy podkreślić, że musi być ona zdemineralizowana. Zwykła woda zawiera związki wapnia i magnezu, które mogą później odkładać się w układzie. Trzeba pamiętać o tym, że dolewanie wody zdemineralizowanej do chłodnicy powinno odbywać się tylko wtedy, gdy silnik nie jest rozgrzany.

Co więcej, po dodaniu wody demineralizowanej do płynu chłodniczego, warto nie odwlekać wymiany całego preparatu. Można to zrobić samodzielnie lub udać się do warsztatu. Koszt takiej usługi u mechanika nie jest zbyt wysoki i zwykle nie przekracza 150 zł.

Skutki uboczne dolewania wody

Istnieje szereg skutków ubocznych dolewania wody do płynu chłodniczego. Jak już zostało wcześniej wspomniane, jeśli zdecydujemy się dodać do zbiornika zwykłą wodę wówczas związki wapnia i magnezu mogą odkładać się w układzie. Twardniejący osad może po czasie zatkać kanały przepływu chłodziwa. Co więcej, użycie zwykłej wody podnosi ryzyko rdzewienia poszczególnych elementów wewnętrznych silnika.

Warto wiedzieć, że dolanie do płynu chłodniczego dużej ilości wody zdemineralizowanej również może mieć negatywne skutki. Taki dodatek przyczynia się do zmiany właściwości całego preparatu. Mowa tu konkretnie o temperaturze wrzenia czy zamarzania. Właśnie dlatego po dolaniu do zbiornika wody zdemineralizowanej warto jak najszybciej wymienić płyn chłodniczy, by zapewnić prawidłową pracę układu chłodzenia silnika.

Celowo doprowadził do kolizji drogowejPolicjamateriały prasowe
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas