Czemu ubywa płynu chłodniczego? Sam zdiagnozuj problem
Zauważyłeś, że poziom płynu chłodniczego w zbiorniczku wyrównawczym systematycznie spada? To niedobrze, bo płyn chłodniczy pełni kluczową rolę w samochodzie – odpowiada za chłodzenie silnika, a co za tym idzie, zapobiega jego przegrzewaniu i poważnym awariom. Jeśli więc zauważasz, że płynu chłodniczego zaczyna ubywać, to znak, że coś w układzie chłodzenia może być nie tak.
Układ chłodzenia samochodu nie jest w pełni hermetyczny, dlatego niewielkie ilości płynu mogą naturalnie parować. Ubytek rzędu 100 ml na kilka tysięcy kilometrów nie powinien budzić niepokoju, zwłaszcza w starszych autach. Jednak jeśli co kilka tygodni musisz dolewać płyn, warto poszukać przyczyny. W nowoczesnych samochodach nawet drobny wyciek może wskazywać na problem, ponieważ układy te są bardziej szczelne.
Jeśli faktycznie płynu ubywa, pierwszym podejrzanym są nieszczelności zewnętrzne. To najbardziej oczywista i, paradoksalnie, najlepsza opcja - bo najłatwiejsza do zlokalizowania i naprawy. Co warto sprawdzić?
- Węże i przewody - mogą być popękane lub poluzowane
- Korek zbiorniczka wyrównawczego - czasem wystarczy go dokręcić
- Uszczelki pompy wody - ich wymiana to częsta operacja
- Chłodnica - może mieć mikroskopijne pęknięcia
- Nagrzewnica - szczególnie jej połączenia z układem
Podpowiedź: zaparkuj auto na czystej powierzchni, a najlepiej podłóż pod auto karton i zostaw na noc. Rano sprawdź, czy i gdzie pojawiły się plamy.
Jednym z najczęstszych powodów ubywania płynu chłodniczego są niewielkie wycieki z przewodów lub połączeń w układzie chłodzenia. Węże mogą z czasem ulec uszkodzeniu: sparcieć, popękać lub poluzować się w miejscach, gdzie łączą się z chłodnicą lub blokiem silnika. Również połączenia na zaciskach i obejmach mogą się rozszczelnić. Warto też zerknąć na połączenia pod maską. Jeśli dostrzeżesz wilgoć lub osady, może to być miejsce wycieku. Przyczyną uszkodzonych węży czy przewodów może być zwykłe starzenie się materiałów, ale też działanie czynników zewnętrznych, na przykład przegryzienie ich przez kuny.
Ubywający płyn chłodniczy z powodu nieszczelności w układzie to problem, który ze szczególną mocą może pojawić się zimą, kiedy płyn zwiększa swoją objętość, a pod wpływem mrozu uszczelki mogą się kruszyć i łamać.
Wymiana uszkodzonych węży i dokręcenie zacisków to zazwyczaj wystarczające środki zaradcze. W przypadku poważniejszych wycieków konieczna może być wymiana całych elementów układu chłodzenia. Koszty są stosunkowo niskie, a wykonanie naprawy może uratować silnik przed przegrzaniem.
Często przyczyną są uszkodzenia mechaniczne, na przykład kamień, który podczas jazdy wpadł w chłodnicę, lub korozja, która osłabiła jej strukturę. Jeśli chłodnica zaczyna przeciekać, płyn chłodniczy stopniowo wycieka, co może prowadzić do problemów z utrzymaniem odpowiedniej temperatury silnika.
Uszkodzona uszczelka pod głowicą to jedna z poważniejszych usterek, która może powodować wycieki płynu chłodniczego. Gdy uszczelka zaczyna przepuszczać, płyn chłodniczy może przedostawać się do komory spalania lub do układu smarowania. Objawy to m.in. biały dym wydobywający się z wydechu, mleczny osad pod korkiem oleju lub olej w płynie chłodniczym
W takiej sytuacji oraz gdy wskaźnik temperatury cieczy chłodzącej podnosi się ponad normalny stan, koniecznie trzeba jak najszybciej udać się do mechanika, bo ignorowanie problemu z pewnością przysporzy ogromnych kosztów - na przykład tych związanych z koniecznością remontu lub wymiany przegrzanego silnika.