Auto stoczyło się i uszkodziło inny pojazd. Czyja to wina?
Nie wszyscy kierowcy wiedzą, że pewne obowiązki, wynikające wprost z przepisów, dotyczą nie tylko sytuacji, gdy jedziemy samochodem, ale także kiedy samochód się nie porusza, czyli w czasie postoju. Chwila nieuwagi albo zapominalstwo mogą oznaczać, że spowodujemy zagrożenie, dojdzie do uszkodzeń mienia, a nieuważny właściciel będzie miał do zapłacenia mandat. Taką sytuacją jest ta, w której dochodzi do stoczenia się pojazdu.
Nie wystarczy parkować w miejscach dozwolonych, trzeba także pamiętać o właściwym zabezpieczeniu pojazdu. Aby uniknąć stoczenia się samochodu większość kierowców używa po prostu hamulca postojowego, inni dodatkowo na czas postoju wbijają także pierwszy bieg, jeszcze inni, szczególnie na pochyłych ulicach, po zaparkowaniu auta skręcają koła tak, by w razie awarii hamulca samochód zablokował się o krawężnik i nie zjechał niżej.
Stoczenie się auta - co mówią przepisy?
Według zapisów ustawy Prawo o ruchu drogowym, w rozdziale dotyczącym zatrzymania i postoju, “Kierujący pojazdem jest obowiązany w czasie postoju zabezpieczyć pojazd przed możliwością jego uruchomienia przez osobę niepowołaną oraz zachować inne środki ostrożności niezbędne do uniknięcia wypadku.“
Za złamanie tego przepisu grozi do 500 zł mandatu, a historia zna wiele przypadków, gdy zaparkowane auto nie zostało odpowiednio zabezpieczone (między innymi przed stoczeniem się) i spowodowało straty materialne.
Auta zaparkowane tylko “na luzie” bez zaciągniętego hamulca ręcznego mogą stoczyć się nawet na pozornie płaskiej powierzchni, czasem długo po tym, jak właściciel je opuścił. Nietrudno sobie wyobrazić, jakich zniszczeń może dokonać ważący grubo ponad tonę samochód, który bezwładnie zjeżdża z górki - będzie on stanowił zagrożenie nie tylko dla pozostałych, zaparkowanych w okolicy pojazdów, ale i pieszych.
Jak zabezpieczyć auto przed stoczeniem się?
Przede wszystkim należy zawsze zaciągać hamulec ręczny (postojowy) do końca jego zakresu, upewniając się, że jest on całkowicie zablokowany. W przypadku samochodu z mechaniczną skrzynią biegów, warto dodatkowo włączyć pierwszy bieg, gdy parkujemy przodem pod górę, lub wsteczny, gdy parkujemy przodem w dół - będzie to dodatkowe zabezpieczenie mechaniczne. W autach z automatyczną skrzynią biegów należy ustawić selektor przekładni w pozycji “P” (parking).
Jak wspomnieliśmy wcześniej, dodatkowym zabezpieczeniem, szczególnie przydatnym na stromych powierzchniach lub w trudnych warunkach terenowych, jest skręcenie kół w odpowiednią stronę: w kierunku krawężnika przy parkowaniu w dół lub od krawężnika przy parkowaniu pod górę. Pozostawiając auto na dłużej na stromej pochyłości można też zastosować kliny pod koła.
Warto pamiętać, że gdy do stoczenia się auta dojdzie z naszej winy, to ubezpieczyciel może odmówić wypłaty odszkodowania OC za poniesione z tego tytułu straty. Z tego powodu pokrycie kosztów zniszczonego mienia, a nawet kosztów leczenia poszkodowanych osób, może przypaść temu, kto nie zabezpieczył auta w trakcie postoju. Dlatego przed wyjściem z pojazdu warto dwa razy sprawdzić, czy hamulec postojowy został poprawnie zaciągnięty.