8 metod na lepsze światła
Oto legalne sposoby na poprawienie oświetlenia samochodu.
1. Zapewnienie dobrego kontaktu
Wraz z utlenianiem złączy elektrycznych obniża się napięcie na żarówce. Gwałtownie spada wtedy strumień świetlny. Często problemem okazuje się kabel masowy w miejscu łączenia z nadwoziem. Korozję należy oczyścić, a w kostki prysnąć sprejem kontaktowym. Kontroli połączeń wymagają auta starsze lub powypadkowe.
2. Prawidłowy montaż żarówki
Utrudniony dostęp powoduje, że żarówkę często wymienia się po omacku. Szczególnie w przypadku H7 dość łatwo o błędy w montażu - od włożenia żarówki do góry nogami, po niedokładne zamknięcie zatrzasku. Przed wyjęciem starej żarówki warto zapamiętać jej pozycję: np. H4 montuje się tak, aby przesłonka żarnika była od spodu.
3. Regularne czyszczenie klosza
Jak wykazują wyniki pomiarów - zabrudzony reflektor nie tylko świeci nawet o połowę słabiej, ale i silnie rozprasza światło. Klosze należy regularnie czyścić, przy czym jeżeli są plastikowe, to warto to robić na mokro (poliwęglan łatwo porysować).
4. Wymiana lub regeneracja zmatowiałego reflektora
Reflektory z plastikowym kloszem trapi zwykle problem matowienia, powodujący silne pogorszenie oświetlenia. Plastik można poddać operacji szlifowania i polerowania. Aby efekt był trwały, należy pokryć naprawiany klosz powłokami anty-UV. Usługa w warsztacie kosztuje ok. 250 zł za parę reflektorów. Możliwe jest też powtórne naniesienie warstwy metalicznej na odbłyśnik (koszt ok. 100 zł za sztukę).
5. Zastosowanie żarówek o zwiększonym strumieniu świetlnym
Homologowane żarówki tego typu mają strumień świetlny większy nawet o 20% od standardowych, uzyskany głównie dzięki zmienionej geometrii wolframowej skrętki. Jaśniejsze świecenie odbija się na trwałości (zamiast 500 h jest to 350 h), ale poprawa
bezpieczeństwa jest tego warta. Markowe
żarówki o zwiększonym strumieniu poprawią oświetlenie.
6. Właściwa regulacja, także w przypadku ksenonów
Taka usługa w stacji kontroli pojazdów kosztuje zaledwie 10 zł. Co ważne, regulacji podlegają także reflektory ksenonowe, w przypadku których układ automatycznego poziomowania musi mieć właściwie ustawiony punkt odniesienia.
7. Dodatkowe reflektory
Według przepisów, można zamontować dodatkowe reflektory dalekosiężne lub przeciwmgłowe. Nie wolno natomiast "poprawiać" świateł mijania. Szczególnie wart rozważania jest pomysł zamontowania dodatkowych reflektorów dalekosiężnych. Pomogą one chociażby uniknąć zderzenia z dzikimi zwierzętami.
8. Zamiana na ksenony
To rozwiązanie około dwukrotnie poprawiające oświetlenie, jednak możliwe do zastosowania wyłącznie w tych samochodach, w przypadku których istnieją wersje fabrycznie wyposażone w ksenony. Oryginalne ksenony dają najlepsze światło, jednak są drogie. Przełożenie całych reflektorów ksenonowych, wraz z przetwornicami, układami samopoziomowania i oczyszczania opłacalne jest wtedy, gdy zakupi się w dobrej ceny używane elementy. Wtedy koszt operacji może zamknąć się w sumie ok. 3000 zł.
Czy można stosować mocniejsze żarówki, np. 70W lub 100W?
Nie, gdyż takie żarówki nie mają homologacji. Aby została przyznana, musi zostać spełniony szereg kryteriów, w tym np. moc w H7 nie może być większa niż o 3W względem nominalnej 55W. Brak homologacji ("E") dyskwalifikuje każdą żarówkę, nawet tą do podświetlania tablicy rejestracyjnej.
Czy ksenony uniwersalne sprawdzą się w reflektorach soczewkowych?
Rzeczywiście, konstrukcja reflektora soczewkowego z wewnętrzną przesłoną powoduje, że linia podziału światła i cienia po zamontowaniu zestawu ksenonowego jest lepsza niż w reflektorach zwierciadlanych, jednak nadal rozwiązanie to jest nielegalne. Brakuje układów samopoziomowania i spryskiwania lampy, ale przede wszystkim typ lampy nie pasuje do silnie rozproszonego strumienia świetlnego palnika ksenonowego.
Co to znaczy "ksenony H7 z certyfikatem"?
Chodzi tu jedynie o certyfikat bezpieczeństwa przetwornic napięcia, a nie żadną homologację, gdyż takiej zestaw uniwersalny nigdy nie otrzyma.
Dlaczego w autach francuskich tak często przepalają się żarówki?
Zwykle stosuje się w nich żarówki H7 (mniej trwałe od H4), a ponadto czasem mają wyższe napięcie w instalacji. Rozwiązaniem jest stosowanie żarówek Long Life o zwiększonej odporności na przepalenie.
Dla każdego kierowcy istotnym parametrem żarówek jest strumień świetlny, który można w uproszczeniu nazwać mocą oświetlenia. Dla popularnych żarówek H7 dopuszczona obowiązującymi przepisami (ECE R37) wartość to 1500 lm+/-10%. Żarówki posiadające homologację powinny więc mieścić się w przedziale 1350-1650 lm. Poniżej prezentujemy wielkości strumieni świetlnych dla różnych typów żarówek H7, dostępnych na rynku. Jak widać, wszelkie "wynalazki" bez homologacji nie spełniają norm. Warto natomiast inwestować w markowe modele o zwiększonym strumieniu.