Wkrótce nowy program dopłat. Nawet 750 tys. zł do nowego auta
Już pod koniec czerwca ma ruszyć nowy program dopłat ogłoszony przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Tym razem wsparcie trafi m.in. do mikro- i małych przedsiębiorców, którzy planują zakup lub leasing elektrycznych ciężarówek. Kwota pomocy może wynieść nawet 750 tys. zł, a całkowita pula środków przeznaczonych na ten cel to 2 mld zł.

W skrócie
- Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej planuje uruchomienie programu dopłat dla mikro- i małych przedsiębiorców na zakup elektrycznych ciężarówek.
- Wsparcie będzie przeznaczone na zakup lub leasing zeroemisyjnych pojazdów kategorii N2 i N3, a jego budżet wyniesie 2 miliardy złotych.
- W ramach programu przewiduje się dotacje do 750 tys. zł.
- Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Interii
Od pewnego czasu kierowcy planujący zakup samochodu elektrycznego mogą skorzystać z programu "Mój Elektryk 2.0". Inicjatywa oferuje dopłaty, które mogą wynieść nawet do 40 tys. zł. przy uwzględnieniu zezłomowania starszego samochodu spalinowego. To jednak nie wszystko. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej opracowuje kolejne rozwiązanie obejmujące dopłaty do zakupu elektrycznych ciężarówki. Jak podaje PAP - program ten mógłby ruszyć jeszcze pod koniec czerwca.
Dofinansowanie na ciężarówki dla przedsiębiorców
Zgodnie z propozycją NFOŚiGW, program ma zostać skierowany do przedsiębiorców planujących zakup lub leasing nowych, bezemisyjnych pojazdów ciężarowych i powinien objąć zarówno modele o napędzie elektrycznym, jak i wodorowym. Przedstawiciele funduszu wyjaśnili, że dopłaty będą dotyczyć pojazdów zeroemisyjnych kategorii N2 i N3, czyli takich, które mają masę całkowitą powyżej 3,5 tony, ale nie przekraczającą 12 ton, a także pojazdów o masie powyżej 12 ton.

Nawet 750 tys. na zakup ciężarówek. Jakie warunki trzeba spełnić?
Budżet programu ma wynieść 2 miliardy złotych. Skorzystać z niego będą mogli przedsiębiorcy, zgodnie z definicją zawartą w ustawie z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców, którzy mają siedzibę lub oddział na terenie Polski. Wsparcie będzie przyznawane w formie dotacji na zakup pojazdu, a w przypadku leasingu - dopłaty do opłaty wstępnej określonej w umowie leasingowej.
Dotacje na zakup ciężarówek będą przyznawane w trzech wysokościach: dla dużych przedsiębiorstw dotacja wyniesie do 30 proc. kosztów kwalifikowanych, pomniejszonych o koszt inwestycji referencyjnej; średnie przedsiębiorstwa będą mogły liczyć na wsparcie do 50 proc., a mikro i małe firmy - aż do 60 proc. W przypadku pojazdów zeroemisyjnych kategorii N2 maksymalna kwota dotacji to 400 tys. zł natomiast dla N3 - do 750 tys. zł. Szacuje się, że dzięki programowi możliwe będzie zakupienie lub leasing ponad 3800 zeroemisyjnych ciężarówek.
Dopłaty do elektrycznych ciężarówek to projekt kluczowy
Propozycję NFOŚiGW dotyczącą wsparcia rynku eHDV skomentowali niedawno eksperci Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych. Zgodnie z ich opinią, program dofinansowania dla bezemisyjnych ciężarówek jest kluczowy dla utrzymania konkurencyjności polskiej branży transportu drogowego. Analitycy zauważają jednak, że wprowadzenie subsydiów powinno być połączone z odpowiednimi zmianami regulacyjnymi.
Eksperci wskazują m.in. na konieczność zniesienia opłat drogowych dla zeroemisyjnych ciężarówek, umożliwienia im wjazdu do stref ograniczonego ruchu oraz zwiększenia dopuszczalnej masy całkowitej eHDV. Niezbędna jest także nowelizacja przepisów, która umożliwiłaby usprawnienie procesu przyłączania ultraszybkich ładowarek do sieci elektroenergetycznej.