Tyle pieniędzy wydajemy na odśnieżanie dróg zimą. Kwota zwala z nóg
Ile kosztuje odśnieżanie i utrzymanie zimą blisko 18,5 tys. kilometrów polskich dróg? Kierowcy, pługi i ogromne zapasy soli drogowej - mało kto zdaje sobie z tego sprawę, ale na walkę ze śniegiem i mrozami służby GDDKiA wydają gigantyczne kwoty.
Spis treści:
Każdego roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przygotowuje się do zimy z dużym wyprzedzeniem. Często już w okresie jesiennym GDDKiA szykuje do pracy tysiące pługów i gromadzi ogromne zapasy soli. W tym roku gotowość do walki z żywiołem służby porządkowe zgłosiły w połowie października, a miesiąc później pierwsze pojazdy ZUD (zimowego utrzymania dróg) wyjechały na ulice.
Drogowcy byli gotowi na zimę. Zebrali kilkaset ton soli
Kiedy 17 listopada na drogi spadł pierwszy śnieg, w magazynach GDDKiA czekało ponad 460 ton soli drogowej. Jak podkreślają drogowcy, to ok. 144 proc. średniego zużycia z ostatnich 10 lat. Do dyspozycji służb przygotowano także 2,6 tys. ton chlorku wapnia czy 26 tys. ton materiałów uszorstniających.
Drogowcy wydali na odśnieżanie już 200 mln złotych
Flota służb liczy w tym roku ponad 2800 pojazdów, za których sterami zasiada kilka tysięcy osób z firm podwykonawczych, wybranych drogą przetargu. Mogłoby się wydawać, że to bardzo dużo, jednak warto przypomnieć, że GDDKiA ma pod opieką ok. 18,5 tys. kilometrów dróg w Polsce.
Na tę chwilę - a dopiero zbliżamy się do końca stycznia - Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, na zakup soli, odśnieżanie i usuwanie śliskości zimowej na sieci dróg krajowych, wydała w tym sezonie zimowym ok. 200 mln zł. Na polskie drogi trafiło z kolei ok. 310 ton soli drogowej.
Jak drogowcy pracują zimą? Kierowcy są dostępni 24/7
W sezonie zimowym drogowcy pracują w trybie 24-godzinnym przez 7 dni w tygodniu. Niezależnie od pory dnia i nocy, kiedy spadnie śnieg, pojazdy muszą być gotowe do pracy - zatankowane i załadowane. Drogi są utrzymywane przez GDDKiA w następujących standardach:
- w standardzie I - jezdnia jest odśnieżona na całej szerokości łącznie z poboczami utwardzonymi i nie może występować warstwa zajeżdżonego śniegu. Po ustaniu opadów śnieg luźny może zalegać do 4 godz., zaś błoto pośniegowe może występować do 6 godz. Objęte są nim drogi międzynarodowe i krajowe o bardzo dużym znaczeniu komunikacyjnym.
- w standardzie II - jezdnia jest odśnieżona na całej szerokości łącznie z poboczami utwardzonymi. Po ustaniu opadów śnieg luźny może zalegać do 4 godz., zaś błoto pośniegowe i warstwa zjeżdżonego śniegu o grubości nieutrudniającej ruchu może występować do 6 godz. Objęte są nim drogi o dużym znaczeniu komunikacyjnym.
- w standardzie III - jezdnia jest odśnieżona na całej szerokości. Śnieg luźny, warstwa zjeżdżonego śniegu o grubości utrudniającej ruch samochodów osobowych oraz zaspy mogą występować do 6 godz. od momentu ustaniu opadów śniegu. Objęte są nim drogi o mniejszym znaczeniu komunikacyjnym.
- w standardzie IV - jezdnia odśnieżona w miejscach zasp (co najmniej jeden pas ruchu z wykonaniem mijanek) i posypana na odcinkach decydujących o możliwości ruchu ustalonych przez zarząd drogi. Objęte są nim dodatkowe jezdnie w ciągu drogi głównej utrzymywanej w standardzie od I do III.