Koniec ze światłami na Zakopiance. GDDKiA podpisała ważną umowę
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała, że podpisała umowę na budowę nowego węzła w Myślenicach na skrzyżowaniu Zakopianki z ul. Sobieskiego. Realizacja inwestycji pozwoli na zlikwidowanie sygnalizacji świetlnej na wjeździe do Myślenic.
Spis treści:
Nowy węzeł na Zakopiance. Kiedy będzie gotowy?
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowę na budowę węzła znajdującego się w Myślenicach, na skrzyżowaniu Zakopianki (droga krajowa nr 7) z ulicą Sobieskiego. Za realizację inwestycji odpowiada firma Banimex, a prace mają rozpocząć się wczesną wiosną. Wykonawca skupi się najpierw na przełożeniu kolidujących z inwestycją sieci energetycznych niskiego i średniego napięcia, teletechnicznych, kanalizacyjnych, wodociągowych oraz gazowych. Jak informuje GDDKiA, konieczna będzie również rozbiórka pięciu budynków, które znajdują się na placu budowy. Przewiduje się, że budowa potrwa 18 miesięcy (do tego okresu wliczyć jednak należy również przerwy zimowe). Nowy węzeł powinien być zbudowany do końca 2025 roku.
Nowy węzeł pozwoli na zlikwidowanie sygnalizacji świetlnej
GDDKiA zwraca uwagę, że dzięki budowie możliwe będzie zlikwidowanie sygnalizacji świetlnej, która obecnie reguluje ruchem na skrzyżowaniu Zakopianki i ul. Sobieskiego. Oprócz tego powstaną dodatkowe pasy, które pozwalają na wjazd na węzeł i na drogę krajową nr 7. Na ulicy Sobieskiego natomiast zbudowane zostanie rondo, z którego będzie można wjechać na Zakopiankę. GDDKiA zapewnia, że likwidacja sygnalizacji świetlnej oraz umożliwienie bezkolizyjnego włączania się do ruchu na DK7 w zdecydowany sposób wpłynie pozytywnie na jego płynność oraz bezpieczeństwo. Zmiany zauważą również piesi. Zamiast dotychczasowego przejścia będą oni mogli skorzystać z kładki zlokalizowanej w rejonie dawnego Cmentarza Żydowskiego. Jak zadeklarowano, cała inwestycja ma pochłonąć prawie 56 mln złotych.
Coraz większy ruch na DK7
Droga krajowa numer 7 należy do sieci TEN-T (Transeuropejska Sieć Transportowa) i stanowi ważne połączenie komunikacyjne w naszym kraju, obsługujące zarówno ruch tranzytowy, jak i lokalny. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zwraca uwagę, że z roku na rok obserwowane jest coraz większe natężenia ruchu. W latach 2020-2021 na samym odcinku Jawornik - Myślenice wyniosło ono prawie 47 tys. pojazdów na dobę.
GDDKiA stara się rozwijać Zakopiankę
W związku ze znaczeniem Zakopianki, GDDKiA stara się cały czas rozwijać tę trasę. Przykładowo w Krzyszkowicach pod Myślenicami również ma zostać zbudowany węzeł, który połączy Zakopiankę z drogą powiatową nr 1942K i umożliwi bezpieczny wjazd na DK7 zarówno w Kierunku Krakowa, jak i wspomnianych już Myślenic. Warto dodać, że wspomniane dwie inwestycje to tylko część wszystkich prowadzonych na drodze krajowej nr 7. Na różnych etapach są modernizacje realizowane w Libertowie, Gaju czy Głogoczowie.