Trzy i cztery pasy między Łodzią i Warszawą. Kiedy ruszy rozbudowa A2?
GDDKiA zakończyła rynkowe konsultacje ws. rozbudowy autostrady A2 pomiędzy Łodzią a Warszawą.
Zebrane podczas nich uwagi i opinie zostaną teraz przeanalizowane przez pracowników GDDKiA - poinformowała rzeczniczka warszawskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Małgorzata Tarnowska.
"Poszerzenie autostrady A2 pomiędzy Łodzią i Warszawą o dodatkowe pasy ruchu będzie pierwszym, na taką skalę, tego rodzaju projektem realizowanym pod ruchem. W miejscu szerokiego pasa zieleni pomiędzy jezdniami, na długości ok. 89 km, dobudujemy dodatkowe pasy ruchu" - przekazała w rozmowie z PAP rzeczniczka warszawskiego oddziału GDDKiA.
Tarnowska wskazała, że opracowując dokumenty do planowanych zamówień zostały przeprowadzone wstępne konsultacje rynkowe, by "jak najlepiej przygotować się do przetargu". "Tak, aby czas realizacji inwestycji, dobór rozwiązań oraz również sama realizacja przebiegły jak najsprawniej" - zaznaczyła.
"Kluczowa jest też minimalizacja utrudnień dla kierowców oraz zapewnienie optymalnych warunków bezpieczeństwa dla uczestników ruchu i pracowników wykonawcy. Rozmawialiśmy zarówno o kwestiach organizacyjnych związanych z prowadzeniem prac pod ruchem, wykorzystaniu destruktu, tunelach technicznych pod autostradą czy też zastosowaniu odnawialnych źródeł energii" - tłumaczyła.
Podkreśliła przy tym, że przetarg na poszerzenie GDDKiA chciałoby ogłosić jeszcze w tym roku. "Docelowo A2 będzie miała od węzła Konotopa do węzła Pruszków dwie jezdnie po cztery pasy ruchu, natomiast dalszy odcinek do węzła Łódź Północ będzie posiadał dwie jezdnie po trzy pasy ruchu. To zwiększy przepustowość trasy oraz ułatwi szybki i bezpieczny dojazd m.in. do Centralnego Portu Komunikacyjnego" - podała.
GDDKiA początkowo chciała przeprowadzić pięć spotkań eksperckich, ale finalnie odbyło się ich aż dziewięć. "Pierwsze miało miejsce 10 lutego, a ostatnie 24 marca br. Dyskutowaliśmy w zakresie pięciu obszarów: odnawialne źródła energii, kanały technologiczne po Punktach Poboru Opłat, wykorzystanie destruktu, weryfikacja w zakresie uzyskania niezbędnych odstępstw od przepisów oraz czasowa organizacja ruchu i organizacja robót" - wyliczyła.
"Naszym założeniem jest, by ten odcinek A2 był w jak największym stopniu samowystarczalny pod kątem wytwarzania i magazynowania energii elektrycznej. Dlatego chcemy zweryfikować potencjał i możliwości rynku do zastosowania odnawialnych źródeł energii" - mówiła.
Rzeczniczka warszawskiego oddziału GDDKiA przekazała również, że podczas konsultacji rynkowych zostały zaproponowane typy i parametry urządzeń bezpieczeństwa ruchu w zależności od natężeń ruchu, przekroju, dopuszczalnej prędkości i czasu ich montażu. "Propozycje te będą dalej analizowane. Dyskutowaliśmy nad optymalną długością odcinków realizacyjnych, pod kątem efektywności, minimalizacji utrudnień i ciągłości prowadzenia robót na kilku odcinkach" - podkreśliła.
"Zaproponowano wprowadzenie odcinkowego pomiaru prędkości jeszcze przed rozpoczęciem prac oraz wprowadzenia ograniczenia w ruchu ciężkim. Przedyskutowaliśmy także kwestię technologii oznakowania poziomego w trakcie prowadzenia robót oraz dla układu docelowego" - wyjawiła.
"Największym zainteresowaniem cieszył się blok tematyczny dotyczący schematów organizacji ruchu. Wzięło w nim udział aż siedem podmiotów. Zebrane uwagi i opinie są dla nas cennym materiałem, który będzie dalej analizowany przez pracowników GDDKiA" - dodała Małgorzata Tarnowska.
***