Cztery pasy na A2 między Warszawą i Łodzią. Wiadomo, kiedy nimi pojedziemy

Budowa nowych odcinków autostrady A2 i poszerzenie istniejącego odcinka łączącego Warszawę z Łodzią. Tak, w jednym zdaniu, podsumować można ambitne plany GDDKiA na kolejne lata. Jak obecnie wygląda stopień ich realizacji?

Na dwóch z siedmiu odcinków autostrady A2 od Mińska Mazowieckiego do Białej Podlaskiej, realizowanych w formule Projektuj i buduj, trwają już prace w terenie. Dla czterech prowadzone jest postępowanie administracyjne związane z wydaniem decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Kiedy spodziewać się można uruchomienia kolejnych odcinków wyczekiwanej przez kierowców inwestycji?

101 kilometrów A2 w realizacji

Odcinek Mińsk Mazowiecki - Siedlce (ok. 37,5 km)

Jak informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, dla odcinków Kałuszyn - Groszki i Gręzów - Siedlce Zachód wydano już decyzje o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). W grudniu 2021 roku przekazano place budów wykonawcom, a roboty już trwają. Obecnie wykonawcy budują drogi serwisowe oraz odhumusowują trasę główną. Rozpoczęły się także prace związane z budową obiektów mostowych. Przy sprawnej realizacji kontraktów kierowcy powinni skorzystać z tych odcinków jesienią 2023 roku. Dla odcinka Groszki - Gręzów, na który umowę podpisano 28 stycznia 2021 roku, Wojewoda Mazowiecki prowadzi postępowanie administracyjne zmierzające do wydania decyzji ZRID. Termin zakończenia prac przewidziany został na lato latem 2024 roku

Reklama

Odcinek Siedlce - Biała Podlaska (ok. 63,5 km)

W kwietniu 2021 roku podpisano umowy na cztery kolejne fragmenty A2 od Siedlec do Białej Podlaskiej. Dla wszystkich odcinków złożone zostały wnioski o wydanie decyzji ZRID (do odpowiednich terenowo urzędów wojewódzkich). Zgodnie z zawartymi umowami na wszystkich czterech odcinkach zakończenie robót zaplanowano do końca 2024 roku.

32 kilometry do granicy państwa w projektowaniu

W przypadku odcinka A2 od węzła Biała Podlaska do granicy państwa z Białorusią (Kukuryki) we wrześniu 2021 roku podpisano umowę na wykonanie projektu budowlanego i uzyskanie niezbędnych decyzji umożliwiających realizacje robót w terenie. W styczniu 2022 roku do Wojewody Lubelskiego złożono wnioski o decyzje ZRID. Kolejnym etapem, po wydaniu decyzji ZRID i pozyskaniu finansowania, będzie ogłoszenie przetargu na realizację inwestycji.

A2 między Łodzią a Warszawą będzie szersza. Co już wiadomo?

GDDKiA przygotowuje się do realizacji poszerzenia autostrady A2 pomiędzy Łodzią i Warszawą o dodatkowe pasy ruchu. Mają one powstać w miejsce szerokiego pasa zieleni pomiędzy jezdniami, na długości ok. 89 km. Co ważne inwestycja ma być realizowana tak, by w jak najmniejszym stopniu wpływała na normalny ruch po wspomnianym odcinku A2. Będzie to pierwszy tego rodzaju projekt (w tej skali) realizowany "pod ruchem". W tej chwili GDDKiA opracowuje dokumenty do planowanych zamówień i przeprowadza wstępne konsultacje rynkowe. Po uzyskaniu finansowania przetarg miałby zostać ogłoszony jeszcze w tym roku.

Docelowo A2 będzie miała od węzła Konotopa do węzła Pruszków dwie jezdnie po cztery pasy ruchu, natomiast dalszy odcinek do węzła Łódź Północ będzie posiadał dwie jezdnie po trzy pasy ruchu. To zwiększy przepustowość trasy oraz ułatwi szybki i bezpieczny dojazd m.in. do Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Jak zmieniały się polskie autostrady w ostatnich latach?

W 2016 roku oddano do ruchu ostatni odcinek autostrady A4, łączącej zachodnią i wschodnią granicę Polski, ułatwiając tranzyt na blisko 670-kilometrowej trasie ze Zgorzelca do Korczowej. W tym roku połączone zostaną w całość odcinki A1 na północ od Piotrkowa Trybunalskiego i na południe od Kamieńska. Po ukończeniu prac na 24-kilometrowym odcinku pomiędzy tymi miastami, całą trasę od Gdańska do granicy z Czechami w Gorzyczkach - ponad 560 km - pokonamy pojazdem osobowym w czasie ok. pięciu godzin, wliczając w to przerwę na odpoczynek.

W czerwcu 2012 roku Warszawa połączona została z autostradą A2, co znacząco ułatwiło dojazd od zachodniej granicy. Obecnie, wykorzystując Południową Obwodnicę Warszawy w ciągu S2 i dalsze odcinki A2, autostradą dojechać można do końca obwodnicy Mińska Mazowieckiego. To blisko 525 km trasy z planowanych niemal 660 km pomiędzy Świeckiem (na granicy z Niemcami) i Kukurykami (na granicy z Białorusią).

Od 2011 r. kierowcy mają do dyspozycji Autostradową Obwodnicę Wrocławia w ciągu A8, a na kolejne lata zaplanowano budowę wchodzącej w skład Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej autostrady A50, która domknie sieć takich dróg w Polsce.

Pomagajmy Ukrainie - ty też możesz pomóc

***

GDDKiA/Interia.pl
Dowiedz się więcej na temat: Autostrada A2
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy