Sensacyjne znalezisko na budowie drogi ekspresowej. To słoń leśny albo mamut
Zanim maszyny budowlane wjadą w teren i rozpocznie się budowa jakiejkolwiek nowej drogi, na terenie przyszłej inwestycji pojawiają się archeolodzy. Dzięki prowadzonym przez nich badaniom nierzadko dochodzi do ważnych odkryć. Najnowszy "skarb" wykopano w miejscu, gdzie za kilka lat przebiegać będzie nowy odcinek drogi S17.

W skrócie
- Przed rozpoczęciem budowy drogi S17 archeolodzy natrafili na niezwykłe odkrycia, w tym szczątki mamuta i średniowieczną osadę.
- Na odcinku 50 km zaplanowano 17 stanowisk archeologicznych o łącznej powierzchni około 25 hektarów.
- Prace archeologiczne nie powinny wpłynąć na harmonogram budowy S17, która ma ruszyć jeszcze w tym roku.
- Więcej podobnych informacji znajdziesz na stronie głównej serwisu
Jak poinformowała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA), na niezwykłe znalezisko natrafiano na stanowisku archeologicznym w miejscowości Łabunie pod Zamościem.
Miejsce to zostało wytypowane przez Lubelskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków do przeprowadzenia badań jeszcze na etapie przygotowania dokumentacji dla tej inwestycji.
Pozostałości mamuta na budowie drogi S17
Prace w terenie rozpoczęły się jesienią ubiegłego roku, a ostatnio archeolodzy znaleźli m. in. cios mamuta oraz fragment miednicy, który należał do mamuta lub słonia leśnego. Szczątki te zostały podjęte we współpracy z naukowcami z UMCS w Lublinie (z Instytutu Nauk o Ziemi i Środowisku oraz Instytutu Archeologii) i przekazane do dalszych badań.
Jednak to nie możliwe kości zwierząt skłoniły konserwatora Zabytków to podjęcia badań w Łabuniach. Archeolodzy poszukują bowiem pozostałości osady średniowiecznej. Do tej pory przebadano około 240 arów, na którym badacze znaleźli około 650 nieruchomych obiektów archeologicznych, datowanych wstępnie na wczesne oraz późne średniowiecze.
Odkryto pozostałości obiektów mieszkalnych wraz z towarzyszącymi im dołami posłupowymi i jamami gospodarczymi oraz dwie studnie z obudowami z drewnianych desek. Badania także pozwoliły też odkryć kilkaset fragmentów naczyń ceramicznych, kawałki kości zwierzęcych, nieliczne narzędzia krzemienne, kościaną szpilę, szydło i kamienne żarno.

17 stanowisk badawczych na odcinku 50 km
Jak informuje lubelski oddział GDDKiA, w sumie na trzech planowanych odcinkach S17 o łącznej długości ok. 50 km (Zamość Wschód - Zamość Południe, Zamość Południe - Tomaszów Lubelski oraz Tomaszów Lubelski - Hrebenne) zaplanowano 17 stanowisk archeologicznych o łącznej powierzchni ok. 25 hektarów.
Znajdują się one w różnych miejscowościach. Na części z nich prace już się zakończyły, a na pozostałych badania trwają lub wkrótce się rozpoczną. Stanowiska te zostały wytypowane na wcześniejszych etapach przygotowania inwestycji, dzięki czemu enentualne odkrycia nie powinny mieć wpływu na termin rozpoczęcia prac budowlanych.
Jak wygląda budowa drogi S17 w woj. lubelskim?
Plany zakładają, że budowa trzech odcinków drogi ekspresowej S17 na południe od Zamościa w kierunku Hrebennego rozpocznie się jeszcze w tym roku, ich łączna długość to ok. 50 km. Dla 17-kilometrowego odcinka Tomaszów Lubelski - Hrebenne, Wojewoda Lubelski wydał niedawno decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Dwie pozostałe decyzje powinny zostać wydane niebawem.
- Piaski Wschód - Łopiennik: przygotowanie dokumentacji do wniosku o decyzję ZRID (długość: 10 km, wykonawca: Aldesa Polska, wartość umowy: 810 mln zł)
- Łopiennik - Krasnystaw Północ: przygotowanie dokumentacji projektowej (9 km)
- Krasnystaw Północ - Izbica: przygotowanie dokumentacji do wniosku o decyzję ZRID (19 km, Budimex, 961,5 mln zł)
- Izbica - Zamość Sitaniec: przygotowanie dokumentacji do wniosku o decyzję ZRID (10 km, konsorcjum GAP Insaat, Fabe Polska i Sine Midas Stroy, 504 mln zł)
- Zamość Sitaniec - Zamość Wschód: przygotowanie dokumentacji projektowej (11 km)
- Zamość Wschód - Zamość Południe: złożony wniosek o decyzję ZRID (12 km, Budimex, 440,6 mln zł)
- Zamość Południe - Tomaszów Lubelski Północ, złożony wniosek o decyzję ZRID (18 km, Kolin, 822,4 mln zł)
- Tomaszów Lubelski Południe - Hrebenne, uzyskana decyzja ZRID, wkrótce rozpoczęcie prac (17 km, Budimex, 598 mln zł)
- Hrebenne - Terminal Hrebenne (Rawa Ruska), przygotowanie dokumentacji projektowej (2 km)